Behringer X-TOUCH

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Laemers

Behringer X-TOUCH

Bericht door Laemers »

Hallo,

Ik heb een Behringer X-AIR XR18. (super ding trouwers)
Nu ben ik aan 't denken om een Behringer x-touch mengpaneel te kopen.
Heeft iemand ervaring ermee?

Belangrijkste vraag:
Bij sommige mengpanelen met (o-led) displays gaan soms snel inbranden.
Is dat ook bij de x-touch? (ik weet niet welke displays erin zit, daarom mijn vraag).

Voor de 'automatische faders' gaat dat ook alleen via LAN, of gaat dat perse via (usb-)midi? ivm aantal kabel = afstand

Tenslotte, (niet de belangrijkste) maar.. kan je ook met de BPM studio (of virtual dj) de player(s) instarten via 't X-touch mengpaneel?

Alvast bedankt voor een reactie

Gr Harm
remco_k

Re: Behringer X-TOUCH

Bericht door remco_k »

Laemers schreef: 01 mar 2021 10:21 Hallo,

Ik heb een Behringer X-AIR XR18. (super ding trouwers)
Nu ben ik aan 't denken om een Behringer x-touch mengpaneel te kopen.
Heeft iemand ervaring ermee?
Je weet het misschien wel, maar de x-touch is geen mengpaneel, maar een controller (lees: afstandsbediening voor de X-Air serie). Voor alle zekerheid, om teleurstellingen te voorkomen.
Voor de 'automatische faders' gaat dat ook alleen via LAN, of gaat dat perse via (usb-)midi? ivm aantal kabel = afstand
Ik denk dat het juist de bedoeling is dat dat via LAN gaat.
Tenslotte, (niet de belangrijkste) maar.. kan je ook met de BPM studio (of virtual dj) de player(s) instarten via 't X-touch mengpaneel?
Nee. Daarvoor zal je zelf aanzienlijk aan het knutselen moeten gaan.
Hoewel, misschien laten de 2 programma's die jij noemt zich ook via MIDI sturen, wellicht is daar wat mogelijk. Maar ik vermoed van niet.

Meer info in het filmpje van Behringer: https://www.youtube.com/watch?v=pjM2qlulD-4
Misschien beantwoord dat ook je andere vragen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
wave

Bericht door wave »

Ik heb wel eens een X-Touch controller uitgeprobeerd in combinatie met mijn Soundcraft UI24R mixer (perfect werkpaard) en een bridge app. Het ding werkt prima, maar voelt wel wat minder stevig aan dan de Mackie controllers die waarschijnlijk als voorbeeld hebben gediend. Maar de prijs is daar ook naar, een Mackie XT Pro is drie keer zo duur als een X-Touch. Displays moet je een beetje geluk mee hebben. De meeste fabrikanten beperkten de fabrieksgarantie tot 1 jaar, maar ze kunnen ook jaren probleemloos werken.

Qua play-out software: de betaalde Virtual DJ PRO versie kan via Midi worden aangestuurd, de daarvoor benodigde mapping moet je wel zelf in VDJ script schrijven. BPM Studio ondersteunde vroeger geen Midi, en wat ik zo snel in de handleiding zag nog steeds niet.

Standaard koppel je een X-Touch aan een X-Air via LAN. Via Midi zou wel moeten kunnen, maar de vraag hoe je de X-Touch combineert met een X-Air PLUS Virtual DJ Pro kun je waarschijnlijk het beste stellen op het eigen Musictribe forum . Leuk als je het antwoord dan hier weer even deelt, dan leren wij ook weer wat :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Laemers

Bericht door Laemers »

Hallo,
Allereerst bedankt voor de reacties. Top!!
Behringer x-touch 'mengpaneel' was inderdaad de verkeerde woordkeuze. Het moest zijn : Controller ;-)

Momenteel draai ik live thuis i.v.m. corona mijn radio-programma (lokale omroep via IP) met mijn Dateq Apollo i.c.m. Behringer x-air (als voiceprocessor) + Tractor audio 6 (3x line in + out). + BPM studio + BPM controller + Rode NT microfoon

Volgens mij, is toch het beste om een controller/mengpaneel te hebben om als digitaal te houden i.p.v. digitaal naar analoog naar digtitaal en voor 't schuiven.
Daarom dacht ik aan een betaalbare berhinger x-touch.
Alleen bij de gewone audio (stereo) (line) valt volgens mij onder 2 schuiven, dat is lastige schuiven.
Of heb ik het mis?

Gr Harm
wave

Bericht door wave »

Op een digimixer kun je twee naastliggende kanalen als stereopaar definiëren, die 2 faders volgen elkaar dan automatisch. Je vindt dat in de input setup van een kanaal. Wat lastiger is dat je met 5 stereokanalen 10 faders kwijt bent, en de X-touch heeft er maar 8 + main. Als workaround zou je de 5*2 stereo kanalen naar 5 subgroepen/bussen routen, en op de 6e sub je microfoon (en een eventuele vork + gastmicrofoon.

Als de X-air gelijktijdige bediening via een controller en een iPad toelaat, dat moet je zelf even uitzoeken, dan maak je op de controller je eindmix op de groepen/bussen en kun je EQ aanpassingen e.d. + een vork & gast(en) bijschuiven op de iPad doen.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Heeft de X-Air geen DCA's zoals de X32? Dan koppel je een DCA aan zowel de L- als de R-input van een stereopaar en bedien je de DCA via de X-Touch. Met 8 DCA's kun je dan 8 stereo-paren creëren met elk een enkele schuif.
wave

Bericht door wave »

Aart Rietveld schreef: 02 mar 2021 17:31 Heeft de X-Air geen DCA's zoals de X32? Dan koppel je een DCA aan zowel de L- als de R-input van een stereopaar en bedien je de DCA via de X-Touch. Met 8 DCA's kun je dan 8 stereo-paren creëren met elk een enkele schuif.
Goed idee Aart, maar in tegenstelling tot een X32 heeft een X-Air maar 4 DCA's. Dat is één van de punten waarop Behringer de X-Air serie heeft gekortwiekt, waarschijnlijk om de maar een paar honderd euro duurdere X32-Rack mixer commercieel niet in de weg te zitten. Maar ondanks die beperkingen: het blijft een kek en goedkoop ding waar je zowel thuis als op kleine klusjes een hoop plezier van kunt hebben.

Off-topic voor Aart: kijk eens naar de software demo van de Soundcraft UI24R. Met 22 Inputs (20x Mic /parametrisch EQ/dynamics op iedere input), 10x Aux/Matrix (8 outputs met EQ en dynamics), 6 subs, 6 DCA's en 4 Fx processors is het voor veel reportage-/opname werk een hele handzame oplossing. Voor een niet al te complexe mix wen je snel genoeg aan het mixen op de iPad of een touchscreen ipv een good old Studer 169 :)). NB: "lang" links klikken onder de fader geeft toegang tot de verschillende setups/functies.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Die beperking van 4 DCA's had ik inmiddels zelf ook al gezien maar ondanks dat lijkt het een leuk apparaat. Maar ook zonder DCA's kun je met een enkele schuif prima een stereokanaal bedienen. Als je de stereolink aanzet wijs je de faders van de X-Touch gewoon toe aan alleen het linkerkanaal van het stereopaar. De rechterfader loopt dan op de achtergrond gewoon mee.

Off-topic voor Wave: Ook de UI42R zier er leuk uit al is de userinterface weer totaal anders als de X-Air en X32. Ik ben zelf een iemand die graag een fysieke fader onder de vingers heeft, een "screenfader" kan me nog steeds niet bekoren. Overigens is die Studer 169 met pensioen ivm. het afstoten van de radiowagen. Ik mag nu het radio-locatiewerk doen in onze TV-regiewagen waar een leuke A&H MixWizard 16:2 in ligt. Nog meer off-topic: Toevallig belangstelling voor die 169?
wave

Bericht door wave »

Om topic: ah, ik had niet uit de handleiding gehaald dat je de X-touch faders per kanaal kon toewijzen. Als je één fader van een XAir paar kan toewijzen aan een fysieke XT, dan kom je er wel met 8 faders.

Ook off-topic: eens Aart, we zijn met fysieke knoppen opgegroeid en als het snel moet is het ook handiger. Maar de overgang van de alles-onder-een-eigen-knop analoge tafels naar de multi-functionele faders en knoppen van de digimixers vond ik eigenlijk een veel grotere omschakeling. Het is vooral ook, net als bij fysieke digi’s, een kwestie van hoe je je mix opzet.Zet je die zo op dat je de mix primair op de DCA’s maakt, dan is touchscreen in veel gevallen prima te doen.... als je het eenmaal gewend bent. Aardig trouwens dat je aan me denkt met die Studer mixer. Maar los van dat ik hier nog een mooie analoge tafel heb staan: een Studer 169 is, afhankelijk van de staat, serieus geld waard. Aan een gereviseerde 10-2 in goede staat hangen zomaar prijskaartjes van drie-, vierduizend euro en meer. Tip: probeer de mixer in de klassieke opnamehoek te verkopen, daar zijn ze het hoogst in gewaardeerd.
Plaats reactie