Keuze mengtafel

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

discotrucker

Keuze mengtafel

Bericht door discotrucker »

Hallo

Op het moment gebruik ik een Allen heath xb14 mengtafel en die heeft (slechts) 4 stereo uitgangen dat begint zich wat te nekken. Daarom ben mij aan het oriënteren voor een opvolger. Als je dit forum zoekt op d&r (en ook andere forums) lees je heel veel over fluittoon brommen en ander audio ongemak. Daarom ben ik heel huiverig voor d&r hoewel de digitale functies helemaal aangepast zijn aan mairlist wat ik gebruik.
Bij profm broadcast zag ik 2 andere tafels axel oxygen 3 en dm broadcast m8, beide uit Italië maar kan er verder amper wat over vinden, is hier iemand die ervaring heeft met een van die 2.
v.ijl

Re: Keuze mengtafel

Bericht door v.ijl »

en dan is er koffie......
discotrucker

Dit had ik ool al gevonden, wat ik vooral wil weten kan je via velleman of joystick alle 8 faders aan sturen. Daar is niets over te vinden ook geen you tube filmpjes.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Ik zie in de handleiding niets staan over faderstart en/of ander GPIO. Het lijkt dus (zonder interne modificaties) niet mogelijk te zijn.
remco_k

Bericht door remco_k »

Beide mengtafels lijken geen beschikking te hebben over GPIO*. Zowel niet in hardware (met contacten, zoals voor Velleman kit) en niet in software (Zoals Ember+). Bijzonder dat ze het dan toch nog broadcast tafels durven te noemen. Want dat zijn het in mijn ogen niet, als je niet eens een fader of knopstart mogelijkheid hebt.

*M.u.v. de oxygen 3, daar kan je met een GPO nog net wel een OnAir lampje mee aansturen met wat externe connecties. Maar dat was het dan ook meteen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
discotrucker

Bijzonder dan dat beide tafels boven de 2000 euro zitten. Dan blijft er verdomd weinig over onder 2500 behalve d&r.
remco_k

Bericht door remco_k »

Tja, broadcast tafels zijn nou eenmaal duur (en blijkbaar ook als ze geen GPIO mogelijkheden hebben...). D&R is de enige die hele complete hardware maakt voor een relatief lage prijs.
Misschien toch maar even naar D&R kijken? Als je 'm online besteld en je bent er niet tevreden mee, dan kan je 'm terugsturen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Het vreemde is wel dat er in de handleiding geschreven wordt dat er een mogelijkheid is voor een ander type ALP-fader (tegen betaling :)) )..
Misschien is eea te overleggen met de fabrikant
en dan is er koffie......
wave

Bericht door wave »

Ik ken de mixers geen van beiden. Maar als ik ze bekijk, dan zijn het allebei mixers die niet aan de eisen voldoen die je in een uitzendstudio mag stellen. Als je de beperkte opties afzet tegen de prijs, dan vielen ze bij mij af.

Maar ik wil eigenlijk even terug naar je vraag, want je probleem is me niet helemaal duidelijk. Heb je te weinig UITgangen op je mixer of heb je tekort aan de 4 Stereo INgangen/faders op de tafel? De A&H mixer is een prima ding en als je verder tevreden bent over de mixer, dan zijn er misschien ook nog andere oplossingen te verzinnen dan een nieuwe tafel te kopen. Een paar voorbeelden.

Te weinig inputs
* Onder de 4 stereofaders zitten 7 schakelbare stereo ingangen + een USB ingang. Misschien is met een andere indeling op die A/B inputs het probleem
op te lossen?
* Je kunt ook overwegen om een simpele Soundcraft EPM6 in te zetten om 5 extra stereo inputs op te vangen, en de uitgang van die submixer naar
een stereo input van de A&H te zetten. Dat geeft je dan een totaal van 8 direct 'schuifbare' lijningangen + nog 3 B-inputs op de A&H. In totaal dus
11 stereo inputs. Of het ontbreken van faderstart op de submixer een probleem is, is een vraag die je voor jezelf zelf moet beantwoorden.....

Te weinig uitgangen
Dat is een probleem wat bijna altijd op te lossen valt met passieve distributie (het roemruchte parallelplankje) of via de chique weg van een distributieversterker. Het eerste kost een handvol chassisdeeltjes, een montagedoosje en een uurtje doe-het-zelven terwijl je voor het tweede wat dieper in de buidel moet tasten.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
remco_k

Bericht door remco_k »

Extra nadeel van het voorschakelen van een extra mixer is dat je daar de PFL dan niet van hebt.
Of je moet met 2 koptelefoons gaan klooien, of de 2 phones outputs combineren. Maar een vreemde situatie wordt het wel.
wave

Bericht door wave »

Klopt Remco, voor de PFL zul je altijd wat moeten verzinnen als je mixers in cascade zet. Als TS de ExtMon ingang van de A&H niet gebruikt dan ligt de oplossing voor het grijpen, is dat wel het geval dan moet je wat creatiever zijn met een losse omschakelaar. Hoe groot het PFL probleem is hangt uiteindelijk toch van de toepassing af... Het is een compromis, maar dat zijn de D&R mixers op andere vlakken óók. Maar daar vertel ik je niets mee wat je zelf niet weet -bier
discotrucker

wave schreef: 25 feb 2021 17:25 Ik ken de mixers geen van beiden. Maar als ik ze bekijk, dan zijn het allebei mixers die niet aan de eisen voldoen die je in een uitzendstudio mag stellen. Als je de beperkte opties afzet tegen de prijs, dan vielen ze bij mij af.

Maar ik wil eigenlijk even terug naar je vraag, want je probleem is me niet helemaal duidelijk. Heb je te weinig UITgangen op je mixer of heb je tekort aan de 4 Stereo INgangen/faders op de tafel? De A&H mixer is een prima ding en als je verder tevreden bent over de mixer, dan zijn er misschien ook nog andere oplossingen te verzinnen dan een nieuwe tafel te kopen. Een paar voorbeelden.

Te weinig inputs
* Onder de 4 stereofaders zitten 7 schakelbare stereo ingangen + een USB ingang. Misschien is met een andere indeling op die A/B inputs het probleem
op te lossen?
* Je kunt ook overwegen om een simpele Soundcraft EPM6 in te zetten om 5 extra stereo inputs op te vangen, en de uitgang van die submixer naar
een stereo input van de A&H te zetten. Dat geeft je dan een totaal van 8 direct 'schuifbare' lijningangen + nog 3 B-inputs op de A&H. In totaal dus
11 stereo inputs. Of het ontbreken van faderstart op de submixer een probleem is, is een vraag die je voor jezelf zelf moet beantwoorden.....

Te weinig uitgangen
Dat is een probleem wat bijna altijd op te lossen valt met passieve distributie (het roemruchte parallelplankje) of via de chique weg van een distributieversterker. Het eerste kost een handvol chassisdeeltjes, een montagedoosje en een uurtje doe-het-zelven terwijl je voor het tweede wat dieper in de buidel moet tasten.
Het probleem is de 4 stereo ingangen dat moet minimaal het dubbele zijn en (voor mij) vallen dubbele ingangen af. In ieder geval op de player a/b wil ik niets anders op kanalen (staat het knopje verkeerd dat soort ongein) gebruik nu de beide telco kanalen al een stereo (2 faders omhoog) en 2 mic kanalen is samen ook een een stereo line. Mooiste zou zijn een nieuwe allen heath met alle kanalen schakelbaar naar stereo line maar die is er niet.

Heb eens naar die soundcraft gekeken die heeft maar 2 stereo kanalen en 3 weer met 2 faders waar ik nou net vanaf wil en de extra kanalen hebben ook geen button of fader start. Sorry dit is geen oplossing die ik zoek. Dan maar eens kijken naar D&R
wave

Bericht door wave »

Twee kanalen onder 1 fader kun je vrij simpel met een faderbrug oplossen, of met een 3D geprinte duo-fader knop. Maar dan heb je nog geen faderstart. Tafels met veel stereo inputs zijn buiten de broadcast markt amper te vinden en met fader/button start ingebouwd al helemaal niet, daarvoor is het gewoon een te niche markt. In de ‘betaalbare’ range kom je dan nieuw al snel bij D&R uit, of een occasion Eela of Soundcraft broadcastmixer. Mits goed gereviseerd is daar trouwens niets mis mee.
discotrucker

remco_k schreef: 25 feb 2021 16:49 Tja, broadcast tafels zijn nou eenmaal duur (en blijkbaar ook als ze geen GPIO mogelijkheden hebben...). D&R is de enige die hele complete hardware maakt voor een relatief lage prijs.
Misschien toch maar even naar D&R kijken? Als je 'm online besteld en je bent er niet tevreden mee, dan kan je 'm terugsturen.
Heb mij van de week (voor zo ver dat gaat) online wat proberen in te lezen kwa d&r maar wat is het verschil tussen de airlite en de airence behalve dat op de airence een extender kan. Want er zit 800€ verschil tussen en 2 kanalen minder.
Voor zo ver ik het online kan vinden hebben ze de beide die el cheapo usb audio. De airmate heeft geen usb maar ook totaal geen ingebouwde gpio, begrijp dat je daar dan weer wel een velleman aan kan hangen.
fdboer

Bericht door fdboer »

Die Airence lijkt me overbodige luxe, de Airlite lijkt niet op alle kanalen GPO te hebben, blijft de Airmate-8 over.
De USB van de Airmate-8 hoef je niet te gebruiken want naast één microfoon heb je dan nog steeds 7 stereo ingangen over.
Wat piepjes en brommetjes betreft, wanneer er professioneel aangesloten wordt zou dat geen probleem mogen zijn. Maar zorg er voor dat alles goed geaard is, dat voorkomt al heel veel problemen. Maar persoonlijk zou ik gewoon die A-H nog even gebruiken, je kan ook te professioneel willen zijn. ;)
Plaats reactie