Mobiele Barix STL verbinding

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Kofi

Mobiele Barix STL verbinding

Bericht door Kofi »

Bij een internet-radiostation ben ik bezig om de techniek te optimaliseren en bedrijfszekerder te maken.
Op dit moment gebruiken we tussen studio en automaat "IPsound", een heel eenvoudig transportmiddel.

Ook op locatie zetten we IPsound in. Wanneer het werkt gaat 'ie prima, maar hij valt nogal eens uit, zeker op nieuwere besturingssystemen.
Daarom zou ik graag hiervoor een setje Barix Instreamer - Exstreamer inzetten, die heb ik al in bezit. Ik begrijp dat ik hiervoor een STL verbinding moet opzetten, daar heb ik ook tips en handleidingen voor gevonden. Dat is op zich al wat complex, omdat ik ook de poorten en firewall van de router moet aanpassen.

In onze situatie zou ik graag de Instreamer op locatie willen gebruiken. Die zou natuurlijk via de studio kunnen, maar liever ga ik direct naar de automaat. Moet ik daarvoor de Exstreamer fysiek op de automaat aansluiten, zodat deze van het ethernetsignaal een analoog audiosignaal maakt, wat vervolgens in de automaat weer wordt opgepikt en gedigitaliseerd in de audiostream? Of is er een slimmere methode, waarmee ik vanuit de Instreamer rechtstreeks in de automaat in kan pluggen? De automaat draait RadioDJ.

Sorry voor de lange uitleg en complexe vraag, ik hoop van jullie tips te leren wat in onze situatie de beste aanpak is.
remco_k

Re: Mobiele Barix STL verbinding

Bericht door remco_k »

Je denkt veel te moeilijk.
Een Barix instreamer -> internet -> exstreamer is al wat jij de STL noemt. (Technisch gezien is het geen STL, maar dat terzijde).

Normaal gesproken zou je dit kunnen doen:
Op lokatie: Mengpaneel output -> Line-in Instreamer
In de studio: Exstreamer Line-out->Mengpaneel input->De rest van je normale signaalpad, incl. soundprocessing
Enige "moeilijke" wat je hiervoor hoeft te doen is in de router van de studio via NAT de juiste RTP poort openzetten, in de instreamer het IP adres van je studio invullen + het poortnummer waarop de exstreamer luistert. (dat is tevens het poortnummer die je open moet zetten via NAT naar het ip adres van je exstreamer en is instelbaar in je exstreamer).

Of je met de Instreamer rechtstreeks naar RadioDJ kan streamen, geen idee.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Kofi

Bericht door Kofi »

Dankjewel Remco, voor de uitleg! Daarmee wordt het mij al wat duidelijker en gemakkelijker uit te voeren.
Dat kunnen we goed gebruiken als er op locatie én vanuit de studio gewerkt wordt.

In geval alleen de automaat aan staat moeten we op een of andere manier naar de ICEcast of Shoutcast server, de automaat waar RadioDJ op draait.
Ik lees bij de Barix info over de Instreamer dat dit blijkbaar ook rechtstreeks kan, vanaf een willekeurige locatie. Maar ik zie nog niet hoe ik dat precies aan ga pakken. Iemand nog tips daarvoor?
remco_k

Bericht door remco_k »

Tips? Niet echt. Wel een overweging:
Barix instreamer kan inderdaad naar een ICE cast server streamen, maar daarvoor heb je de ICE versie nodig van de Barix Instreamer (ja, dat is een speciale versie) en die heeft dan weer als nadeel dat hij geen hoge bitrate kan. Uit het hoofd: tot 128kbps mp3 (in tegenstelling tot wat er op de doos staat...). Je kan ook niet meerdere streams maken (zoals AAC+ én MP3 gelijkertijd, wat de meeste zichzelf respecterende radio stations doen voor hun luisteraars). En je moet dan ook je soundprocessing meenemen naar lokatie. Al met al is dat een partij heisa en geregel en een onnodige bulk apparatuur en software die je mee moet slepen. En voor wat? Een simpele lokatie uitzending van 2 uur?

De makkelijkste, beste en minst foutgevoelige oplossing is om gewoon altijd met je Barix instreamer naar de studio te streamen en dat het signaalpad vanaf daar normaal loopt zoals het altijd loopt. Ongeacht waar je zit. Op lokatie, of niet. Kan het nieuws en andere TOTH content zelfs gewoon uit de studio komen als wenselijk, en de rest van lokatie.

Of anders gezegd: niet moeilijker maken dan noodzakelijk, maar makkelijk en eenvoudig en ook nog eens beter met meer mogelijkheden.
De Barix instreamer op lokatie, de rest in de studio. Enige waar je voor moet zorgen is dat je vóór de Barix even iets van een limiter of ander soort regelaar zet, zodat die niet overstuurt raakt, want dan klinkt niet lekker.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
herman1984!

Bericht door herman1984! »

barix is best oud audio op high is max 160kbps op 44.100khz op 48000khz kan hij 185 kbps maar dan klink de analoge audio in niet.

rtp werkt wel maar vind ze via een stream toch stabieler werken zijn voor shoutcast v1 maar met een trukje werkt ook de v2 server wel

en via een stream heb je niet te maken met poorten openen (als je 1 huurt bij zelf hosten moet de server wel open staan)

ik ken het programma ipsound niet maar heb even google raad gepleegd en lijkt me erop dat het een simple gratis software is wat de radiozend amateurs gebruiken om wat audio te verzenden via het internet

en radio dj ken ik ook niet maar lijkt ook freeware te zijn

maar goed weer een hoop tekst en nog niks verder ik snap ook je verhaal met je doel stelling niet en de hele situatie

ik vermoed dat het gaat om een pc met radio dj software erop en die draait de nonstop en zend het naar de internet stream

en nu ja je met ipsound naar de nonstop pc ??? (die dan schakelt tussen live en nonstop en wil dat vervangen voor een barix ??
Kofi

Bericht door Kofi »

Dank Remco en Herman, voor de suggesties en toelichting! Ik heb weer wat uitzoekwerk te doen.
Punt is dat in onze situatie de server (24/7) op een andere locatie staat dan de studio.
De studio is niet permanent bemenst, vandaar dat we ook naar mogelijkheden kijken om rechtstreeks naar de server te komen.
Dat is de achtergrond van het idee. Maar we hebben meerdere opties, met jullie suggesties ga ik daar naar kijken.
Bedankt!
Plaats reactie