Fantoomvoeding nodig??

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Zwarte IJsbeer

Fantoomvoeding nodig??

Bericht door Zwarte IJsbeer »

Ik gebruik al even een Dateq XTC. Daar kan ook een microfoon op aangesloten worden. Ik heb teveel vrije tijd momenteel en wil nu wat stemdingetjes op gaan nemen. Via een neef heb ik nu een xlr microfoon gefixed voor weinig. Alles aangesloten maar hij doet niks. Ik heb 'm bij m'n neef geprobeerd en daar deed ie het prima, hij heeft wel een ander mengpaneel. Als ik 'm aansluit dan zie ik de meter uitslaan. Nu vermoed ik dat ik een fantoomvoeding nodig heb, klopt dat? En als dat zo is dan vraag ik me af hoe en wat. Misschien kan iemand me daar wat uitleg over geven. Microfoon is van Devine. Geen top microfoon maar het is maar om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Er zal waarschijnlijk in de loop der tijd wel een betere / duurdere komen.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Dukard

Re: Fantoomvoeding nodig??

Bericht door Dukard »

De XTC heeft intern fantoom ... dit laat de manual lezen.

MIC Phantoom spanning
Links binnenin, aan de achterzijde, bevindt zich de op het
bovenste board de MIC-Phantom jumper. Hiermee kan de
phantoom spanning worden in- en uit geschakeld:
AAN is de bovenste stand,
UIT is de onderste stand

Overigens is deze fantoom spanning "slechts" 15 volt - daar moet de Mic mee om kunnen.
Normaal is fantoom namelijk 48 volt.

Echter ...

Denk dat de makkelijkste manier is om een zg. voice processor strip tussen de mic en je tafel te gebruiken.
Sla je meteen 2 vliegen in 1 klap want met een EQ van de XTC bieden je (te) beperkte mogelijkheden.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Zwarte IJsbeer

Dank voor je reactie Dukard.

Moet ik het mengpaneel open maken om die MIC-Phantom jumper in te schakelen? Ik kan 'm niet vinden namelijk.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Dukard schreef: 12 jan 2021 20:42 De XTC heeft intern fantoom ... dit laat de manual lezen.

MIC Phantoom spanning
Links binnenin, aan de achterzijde, bevindt zich de op het
bovenste board de MIC-Phantom jumper. Hiermee kan de
phantoom spanning worden in- en uit geschakeld:
AAN is de bovenste stand,
UIT is de onderste stand
wave

Bericht door wave »

Dukard schreef: 12 jan 2021 20:42 Denk dat de makkelijkste manier is om een zg. voice processor strip tussen de mic en je tafel te gebruiken.
Sla je meteen 2 vliegen in 1 klap want met een EQ van de XTC bieden je (te) beperkte mogelijkheden.
Als het nu alleen om wat losse tekstopnames gaat, dan kun je er ook voor kiezen om EQ en compressie achteraf in de audiosoftware van dienst te doen. Als je kijkt naar het prijssegment waarin die Devine microfoons zitten, dan zijn de kosten van een channel strip/voice processor bovendien erg hoog in verhouding tot de prijs van de microfoon. Maar wel met je eens dat het later, met een nette microfoon, een goede optie kan zijn -bier.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Dukard

Bericht door Dukard »

@ Aart rietveld ... :lol: ... en Tnx -bier
wave schreef: 12 jan 2021 22:32Als het nu alleen om wat losse tekstopnames gaat, dan kun je er ook voor kiezen om EQ en compressie achteraf in de audiosoftware van dienst te doen. Als je kijkt naar het prijssegment waarin die Devine microfoons zitten, dan zijn de kosten van een channel strip/voice processor bovendien erg hoog in verhouding tot de prijs van de microfoon. Maar wel met je eens dat het later, met een nette microfoon, een goede optie kan zijn -bier.
Net even wat gezocht op "Devine Mics" ... en op dat punt kan ik helemaal met je mee - goed advies -bier - want wat zijn die mics goedkoop. :wink:
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Of koop een gewone dynamische microfoon. Als het alleen om wat te proberen is, is de Behringer XM8500 een prima optie. Nog geen 16 euro, geen fantoom nodig en voor de prijs een uitstekende sound.

https://www.bax-shop.nl/dynamische-micr ... uctreviews
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Ane Sybesma schreef: 13 jan 2021 09:26 Of koop een gewone dynamische microfoon. Als het alleen om wat te proberen is, is de Behringer XM8500 een prima optie. Nog geen 16 euro, geen fantoom nodig en voor de prijs een uitstekende sound.

https://www.bax-shop.nl/dynamische-micr ... uctreviews
Als nu nu iets uit wilt proberen koop een Devine MPS 1000 dubbele fantoomvoeding € 26,--.
Want de Behringer XM8500.......:
Niet op voorraad
Bestel nu en ontvang binnen circa 5 weken
En mochten er "HobbyBob" neigingen zijn: Zélf een fantoomvoeding maken! :))
en dan is er koffie......
Ane Sybesma

v.ijl schreef: 13 jan 2021 11:44 Als nu nu iets uit wilt proberen koop een Devine MPS 1000 dubbele fantoomvoeding € 26,--.
Want de Behringer XM8500.......:
Niet op voorraad
Bestel nu en ontvang binnen circa 5 weken
En mochten er "HobbyBob" neigingen zijn: Zélf een fantoomvoeding maken! :))
Of bij Thomann halen. ( https://www.thomann.de/intl/behringer_xm8500.htm )
De link naar BAX was slechts een voorbeeld :-)
wave

Bericht door wave »

Ane Sybesma schreef: 13 jan 2021 09:26 Of koop een gewone dynamische microfoon. Als het alleen om wat te proberen is, is de Behringer XM8500 een prima optie. Nog geen 16 euro, geen fantoom nodig en voor de prijs een uitstekende sound.
Met dynamische microfoons is niets mis, maar de afdeling Devine of dit soort extreem goedkope Behringers zou ik echt links laten liggen. Als je weinig geld uit kunt/wilt geven, kijk dan eens naar de AKG Perception Live P5S (+/- € 40,-), de AKG D5 (+/- € 60), de zwaar onder gewaardeerde Elektro-Voice EV PL-80C (+/- € 85,-) of de AKG C1000S condensator (+/- € 100,- voeden met phantoom of een 9V batterij). Die hebben hun lage prijs niet te danken aan het gebruik van de goedkoopste materialen, maar aan het gebruik van kapsels waarvan de hoge R&D kosten al lang zijn terug verdiend. Bijkomend voordeel is dat je, als je ze goed gebruikt, maar weinig EQ nodig hebt om ze te laten klinken.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Ane Sybesma

Uiteraard is er beter spul dan een Behringer XM8500 van 16 euro. Maar om wat te testen is een een mooi goedkope oplossing. Bevalt het en wil je meer kun je altijd nog een duurdere microfoon opzoeken. En, voor 16 euro komt er verassend goed geluid uit.
Zwarte IJsbeer

Allen bedankt voor de tips en adviezen. Ik heb even een voiceprocessor te leen om de Devine microfoon uit te proberen. Voor wat ik er mee wil doen is ie prima geschikt. Op termijn zal er wat beters gekocht worden maar voorlopig redt ik me hier wel mee als ik die fantoomvoeding binnen heb.
Dukard

Bericht door Dukard »

Zwarte IJsbeer schreef: 14 jan 2021 18:16voorlopig redt ik me hier wel mee als ik die fantoomvoeding binnen heb
Heb je de fantoom jumper in de XTC toch maar niet gebruikt ??
Plaats reactie