Pi-DABReceiver: Voor de nerds, maak je eigen DAB+ ontvanger met een Raspberry Pi en een USB DVB-T stick

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Pascal. K

Re: Pi-DABReceiver: Voor de nerds, maak je eigen DAB+ ontvanger met een Raspberry Pi en een USB DVB-T stick

Bericht door Pascal. K »

Via raspi-config is het mogelijk WiFi aan te zetten.
remco_k

Re: Pi-DABReceiver: Voor de nerds, maak je eigen DAB+ ontvanger met een Raspberry Pi en een USB DVB-T stick

Bericht door remco_k »

Yep. Klopt. Hier een tutorial: https://www.raspberrypi.org/documentati ... ess-cli.md

Ik kan je wel adviseren om het eerst aan de praat te krijgen met een ethernet kabel en pas als alles werkt naar Wifi schakelen.
En dan hopen dat je Wifi bandbreedte genoeg heeft om al die data op tijd bij je pc te krijgen. :)
Mocht het hakkelen en hikken, terwijl dat niet het geval is bij bekabeld netwerk, dan is je wifi het probleem.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Mooi project hoor, @Remco_k. Voor alleen de stiltedetectie was een DAB+ radiootje van de Action (2 tientjes?) en een zelfgebouwde stiltedector (kan ook niet veel kosten als je 'm zelf in elkaar soldeert) ook mogelijk geweest :)) . Maar dit is leuker natuurlijk. En met extra mogelijkheden -bier .
remco_k

Bericht door remco_k »

^^ Uiteraard. En dat hadden we (=lokale omroep) ook al, de standaard zendlijn bewaking.
Maar nou check ik nog meer automagisch. Onder andere of de titel info nog wel wordt geüpdatet. Dat zijn typisch van die dingen waar je zelf pas na weken een keer achter komt dat het niet meer werkt als een luisteraar een keer aan je mailt dat dat niet werkt en dat Trijntje Oosterhuis al 4 weken aan het zingen is. Aldus die titel info. :)
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
jassy

Bericht door jassy »

remco_k schreef: 14 mei 2021 15:10 Yep. Klopt. Hier een tutorial: https://www.raspberrypi.org/documentati ... ess-cli.md

Ik kan je wel adviseren om het eerst aan de praat te krijgen met een ethernet kabel en pas als alles werkt naar Wifi schakelen.
En dan hopen dat je Wifi bandbreedte genoeg heeft om al die data op tijd bij je pc te krijgen. :)
Mocht het hakkelen en hikken, terwijl dat niet het geval is bij bekabeld netwerk, dan is je wifi het probleem.
Ik heb totaal geen last van de bandbreedte issues. De RTL Stick hangt direct aan de Raspberry en als ik naar buiten stream heb ik hooguit 0.5Mbit aan verkeer. Ik neem aan als de RTL Stick elders in het netwerk hangt dat je dan problemen gaat krijgen maar dat is bij mij dus niet het geval...

Ik heb de sample rate op 1536000 gezet zodat hij wat minder last heeft van buurkanalen.. 5D Duitsland gaat zo heel goed naast de ijzersterke 5C, eveneens uit Duitsland.

Heel leuk speelgoed dit...!!
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

remco_k schreef: 14 mei 2021 16:49 ...en dat Trijntje Oosterhuis al 4 weken aan het zingen is.
Ja, dat moeten we niet willen :)) .
jassy

Bericht door jassy »

Tot nu toe werkt alles heel stabiel, echter is mij een vervelende bug opgevallen:

Als je voor de tweede keer op een kanaal tuned, nadat je van kanaal bent gewisseld, is er geen live analyse van de mux meer. Je moet dan de Pi opnieuw opstarten en dan werkt het wel weer, todat je van kanaal wisselt.

Hoe moeilijk is het om een nieuwe versie van welle-cli hier op te compileren? Is alles nog aanwezig in dit image om een nieuwe versie te bouwen en zo van verbeteringen te profiteren?
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
glokhoff

Bericht door glokhoff »

jassy schreef: 17 mei 2021 10:22 Tot nu toe werkt alles heel stabiel, echter is mij een vervelende bug opgevallen:

Als je voor de tweede keer op een kanaal tuned, nadat je van kanaal bent gewisseld, is er geen live analyse van de mux meer. Je moet dan de Pi opnieuw opstarten en dan werkt het wel weer, todat je van kanaal wisselt.
Ik denk dat dit een probleem is met de driver van de gebruikte USB RTL-SDR stick. Ik merk dat sommige versies beter werken dan andere. Overigens kun je welle-cli ook gebruiken zonder RTL_TCP expliciet als driver te gebruiken, maar automatisch een driver te laten kiezen door de -F optie niet te gebruiken: zie commando "welle-cli -h" voor help.
Plaats reactie