VoIP via PC op Dateq BCS 100

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
DJJ95

VoIP via PC op Dateq BCS 100

Bericht door DJJ95 »

Hoi Allemaal,

Ik ben een nieuweling op dit forum maar heb meteen een leuke uitdaging voor deze of gene, te weten:

Ik heb een Dateq BCS100 met daarop een PC aangesloten waar een softphone client voor telefonie op draait. Tijden met een analoge telefoon gedraaid maar we hebben een VoIP centrale tegenwoordig. Het nadeel nu is dat er een PGM uit naar de Line in van de PC gaat en de Speaker Out van de PC naar een broodje van de Dateq gaat en op deze manier de beller zichzelf in een echo terug hoort. Ik meen dat er dus iets van een return moet zijn naar zijn eigen fader waar ik tegen aan loop te hikken.

Zijn er mensen met ervaring met dit soort oplossingen en is er advies? Ik heb geprobeerd om de Aux 2 bus naar de Line in van de PC te doen en dan werkt het gesprek wel, maar dan kan ik live geen PGM signaal meer opnemen.

Ik hoor het graag!
wave

Re: VoIP via PC op Dateq BCS 100

Bericht door wave »

Bij dit soort toepassingen moet het retoursignaal altijd N -1 zijn: oftewel alle bronnen op de tafel UITGEZONDERD de inkomende lijn. Een ander woord voor N -1 retour, wat je misschien wel eens hebt gehoord, is “clean feed”. Even aannemende dat je softphone cliënt goed is ingesteld en als vork kan werken, gaat de uitgang van je client naar een kanaal op de mixer en komt zo netjes op de PGM terecht. Voor het retoursignaal moet je vervolgens Aux1 of Aux2 naar de client terug sturen, waarbij je die Aux op alle kanalen open zet, BEHALVE op het kanaal waar je cliënt op binnen komt. Let er op dat de gebruikte Aux post-fader moet zijn geconfigureerd. Bij Aux2 kies je dat met een knopje onder de send, Aux-1 wordt met een jumper op de print ingesteld en is default pre-fader. Zie de manual.

Als je geen PGM signaal meer op kunt nemen als je Aux-2 gebruikt voor die N-1 feed, dan hangt je recorder niet aan een PGM-out maar aan de AUX 2 bus. Een dergelijke routing kan een keuze zijn om dingen buiten de uitzending op te kunnen nemen, en in dat geval moet je uitzoeken of Aux-1 vrij is om te gebruiken.Plus met wat pech dan een stel jumpers omzetten :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
wielklem

Bericht door wielklem »

op de BCS100 heb je 2 AUX rails. kies er één voor de return naar de PC, draai van alle kanalen behalve van het telefoon kanaal die aux open en klaar ben je.
try reading the manual once.....
DJJ95

Bericht door DJJ95 »

Het is gelukt! Bedankt allen :)
Plaats reactie