antenne aansluiting Sony CMT-SBT20B mini audioset

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ep Kat

antenne aansluiting Sony CMT-SBT20B mini audioset

Bericht door Ep Kat »

In mijn omgeving heeft iemand een Sony mini audio installatie (CMT SBT-20B) staan. Hiermee kan FM en DAB radio worden beluisterd. Echter bestaat de antenne uit een heel knullige connector met daarin een stukje draad; een zogenaamde werpantenne. De antenne ingang van dit toestel is niet bepaald universeel uitgevoerd en voorlopig past daarin alleen de meegeleverde werpantenne. DAB ontvangst stelt op deze wijze niks voor en nu wil ik een verloopsnoertje in elkaar zetten, om zodoende het toestel met een externe antenne te verbinden. Het lijkt me handig te weten welke impedantie de antenne-ingang van dit toestel heeft. Sony kan (en wil) geen info verstrekken m.b.t. deze door mij aan hen gestelde vraag. Dus daarom laat ik dezelfde vraag hier achter. Wie, o wie, kan mij hierover meer info verstrekken? Ik ben razend benieuwd en kijk uit naar antwoord. Alvast dank voor het meedenken.
Ben en blijf een "radio-beest"

big T

Re: antenne aansluiting Sony CMT-SBT20B mini audioset

Bericht door big T »

https://www.bol.com/nl/p/sony-cmt-sbt20 ... 054779778/
Ga er maar van uit dat het niet zo krek zal komen met wat er aan gaat komen te hangen.
Bij het zien van zo een antenne stekker, dan denk ik dat er alleen de kern verbonden wordt en dat je zelf de massa van de coax aan de behuizing moet zien te maken.

Ep Kat

Bericht door Ep Kat »

Dank voor deze snelle reactie. Het zal dan nog wel wat voeten in aarde hebben voordat deze set op behoorlijke wijze met een betere antenne verbonden kan worden. Overigens waren de eerste testen met wat 'houtjes-touwtjes' werk en gebruikmaken van beide pennetjes redelijk hoopgevend te noemen. Nu nog een connector zien te regelen, want de eigenaar van het ding wil de bestaande werpantenne behouden.

big T

Bericht door big T »

Het toestel kost ook niet veel, mag je ook niet veel van verwachten.
Het lijkt op een RJ 45 stekker.

wave

Bericht door wave »

Die antenne heeft Sony partnummer 988518979, en is gewoon te bestellen bij Sony partner EET Europarts. Klikkerdeklik . Normale connector aan de andere kant van de kabel meubelen en klaar is ed. Of als de afstand groter is de antenne zoveel mogelijk inkorten en een female connector plaatsen. De kans dat je de connector los gaat vinden is heel klein, goeie kans dat Sony dit toestel niet eens zelf maakt maar gewoon inkoopt. Voor deze prijs is het bijna onmogelijk zelf te produceren....

Alternatief is creatief doen met een 3D printer. :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Ep Kat

Bericht door Ep Kat »

Hej Wave. Dank voor je antwoord. Inmiddels heb ik in mijn mailbox wat info gekregen van Dimitri99 en ThomT. Ik weet in elk geval zo'n beetje hoe de antennekring is samengesteld. Voor de belachelijke prijs van €11,00 laat ik dat dus liggen. Te gek voor woorden. Ook ben ik in het bezit gekomen van enkele in de Sony passende stekkertjes (geen 3Dmaar bij 'vanallesenmeer') en ga daarmee eens aan de slag. In de loop van de tijd zal ik hier natuurlijk een bericht achter laten m.b.t. de opgedane ervaringen en resultaat. Ik ben ontzettend blij met de enkele reacties die ik ontving en beschouw deze vraag als voldoende beantwoord en gesloten.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik vond nog een beschrijving voor een simpele doe het zelf DAB + antenne. Zelf nog niet getest.

https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-on ... tselen-dan

wave

Bericht door wave »

DAB+ binnen ontvangst is vaak nog wel een dingetje: hoe beter isolerend glas je hebt, hoe slechter de Rx. Vooral HR++ glas is berucht....
Terug naar het topic: wat is de theorie achter deze antenne? Dab+ zit rond de 200 MHz, en deze knutsel lijkt noch 1/4 golf, noch 5/8e. Zulke positieve ervaringen maken nieuwsgierig, en er zitten een paar mensen op dit forum met heeeeeel veel kennis van antennes.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Ep Kat

Bericht door Ep Kat »

Hej Ane

Dat ding heb ik ook in mekaar gezet. Alleen heb ik dat stukje 22 cm mantel en de isolatie 'gewoon' gelaten voor wat het is. Ik heb 5 mm van de kern vrijgemaakt en daaraan een stukje van 30 cm montagedraad aangebracht. Doet 't dus ook. Deze antenne is heel gemakkelijk zelf in mekaar te steken en functioneert verbluffend goed. Maar ja, voor de Sony waarover ik het hier heb moest toch iets behoorlijks moeten worden bedacht (en dat is inmiddels gelukt). Die antenne waarover je schrijft is bij de Radiowinkel.com ook kant en klaar te koop. Dus voor hen die echt twee linkerhanden hebben... 😁 Dat verloopsnoertje heb ik inmiddels in mekaar gezet en de door jou genoemde 'krulstaart' antenne daarmee verbonden met die Sony. Resultaat? Gewoon te gek. Die krulstaart is tenslotte een beetje voor DAB aangepast (FM doet 't trouwens ook redelijk) en dat kun je van zomaar een stukje draad niet zeggen. Voor die antenne kun je heel goed een stukje Hirschmann coax (type koka 799) gebruiken. Redelijk stug en tegelijk handzaam.

Ep Kat

Bericht door Ep Kat »

Inmiddels zijn we enkele dagen verder en naast de verschillende reacties binnen dit forum, heb ik ook enkele reacties via m'n email ontvangen. Leuk om te merken dat radio nog lang niet dood is zoals door velen wordt beweerd. Allemaal bedankt voor het meedenken; KLASSE! De kleine connectors heb ik (ik noemde het bedrijf al eerder) bij 'vanallesenmeer' weggehaald en ze zijn normaal gesproken op voorraad. Dus niks exotisch spul. Het is allemaal wel heel erg klein en het is wat (vergeef me de woordkeuze, maar ik weet even niets beters) geklooi om een en ander aan mekaar te knutselen. Maar dan heb je ook wat 😁 En een beetje knutselaar laat zich toch niet tegenhouden door wat 'freubelen?' Overigens zal het mij niet verbazen als straks een of andere 'bijdehandje' zo'n verloopsnoertje in de handel gaat zetten. Want er blijven altijd gemakzuchtige en niet handige lieden over die zoiets bij voorkeur kant en klaar aangeleverd willen hebben. De combinatie Sony met de wat betere antenne zou 't zomaar eens kunnen gaan worden.

Plaats reactie