dateq LPM 7.3 en microfoon

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

station-drz

dateq LPM 7.3 en microfoon

Bericht door station-drz »

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een dateq 7.3 echter vraag ik mij af hoe ik mijn voiceprocessor hierop moet aansluiten.

betreft een dbx286S

Ik Heb hem nu op de xlr ingang zitten maar ik moet nu de output gain op -30 zetten wil het geluid niet scheuren, waarbij ik bij mijn dx2000 gewoon rustig op 0 uitsturen kon. de gain op de tafel staat tevens op -20.

iemand suggesties of tips wat er mogelijk mis gaat? :))
Hey ho, hey ho, je krijgt een orban niet cadeau! :))

www.Geesfm.nl de gezelligste lokale stations onder 1 dak!

v.ijl

Re: dateq LPM 7.3 en microfoon

Bericht door v.ijl »

ff snel:
Dateq LPM 7.3 heeft geen inserts op microfoon.
DBX 286 heeft een line out. De handleiding:
LINE OUTPUT Jack
The 286s LINE OUTPUT jack accepts either balanced or unbalanced 1/4” phone plugs.
Nominal output signal levels is 0dBu into 600Ω, and maximum output signal level is >+21dBu
into 600Ω. Output impedance is 100Ω unbalanced, 200Ω balanced. The output is tip HOT.
Line-out op Mic input: mixer wordt inderdaad stevig overstuurd!!!!
Oplossing: Line-input gebruiken of de schroevendraaier ter hand nemen.
De manual:
Internal attenuator
Each input-module has an internal attenuator to prevent the input-signal from being distorted. By
default the attenuator is disabled (potentiometer turned clockwise).
When more attenuation is needed the LPM7.3 has to be opened. The attenuation can be adjusted
for each input-module separately. Max. internal attenuation is 40dB.
Succes!
en dan is er koffie......

station-drz

Line input gebruiken gaat lastig worden vermoed ik met het oog op de aansluiting. Dus neem ik de schroevendraaier ten hand. Klopt het dat het een zwarte potmeter betreft met een wit draai knopje er in? Kan nergens een afbeelding vinden er van namelijk. Echter als ik er aan draai ervaar ik weinig verschil.

wally

Bericht door wally »

Line input gebruiken gaat lastig worden vermoed ik met het oog op de aansluiting
daar zijn verloopkabels voor......
kost wel pegels, maar als je toch een line kanaal over hebt is dat de minst ingrijpende oplossing

station-drz

wally schreef:
04 feb 2020 20:04
Line input gebruiken gaat lastig worden vermoed ik met het oog op de aansluiting
kost wel pegels, maar als je toch een line kanaal over hebt is dat de minst ingrijpende oplossing
Ik ben nergens deze single mono jack 6.3 -> tulp kabel tegen gekomen helaas. Heb er namelijk al opgezocht.

wally

Bericht door wally »

Laatst gewijzigd door wally op 04 feb 2020 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

big T

Bericht door big T »

Sent from my laptop using Windows

station-drz

hallo,

let wel de line out op de dbx is een enkele 6.3 jack plug (mono). en de line aansluiting op de dateq 7.3 is tulp (rood/wit)

MFM

Bericht door MFM »

station-drz

MFM schreef:
04 feb 2020 20:55
Of deze, mono jack. https://www.allekabels.nl/jack-naar-tul ... apter.html
verrek die had ik nog niet gezien! :))

wally

Bericht door wally »

Mooi he... Zo'n forum... 😃

v.ijl

Bericht door v.ijl »

station-drz schreef:
04 feb 2020 20:10
wally schreef:
04 feb 2020 20:04
Ik ben nergens deze single mono jack 6.3 -> tulp kabel tegen gekomen helaas. Heb er namelijk al opgezocht.
Zelf maken! This isn't rocket science!
en dan is er koffie......

jren

Bericht door jren »

De officiële oplossing is om na de voiceprocessor een DI-box (bijvoorbeeld de Behringer DI100 Ultra-DI met zowel XLR op de in- als de output) te plaatsen die het geluid met 20db verzwakt. Je kunt dan gewoon de microfooningang gebruiken daar de output van de DI nu op mic-level is.

MIC --> voiceprocessor --> DI --> mic-ingang mixer

Link: https://www.thomann.de/nl/search_dir.ht ... 39235_3197

wave

Bericht door wave »

jren schreef:
07 feb 2020 12:08
De officiële oplossing is om na de voiceprocessor een DI-box (bijvoorbeeld de Behringer DI100 Ultra-DI met zowel XLR op de in- als de output) te plaatsen die het geluid met 20db verzwakt.
Sorry, maar dat is dus precies waar een DI niet voor bedoeld is. Bovendien heeft een DI, en zeker dit el-cheapo spul, altijd invloed op de audio. Voor het probleem van TS is de officiële oplossing al genoemd, gewoon een verloopkabel naar 2 parallelle tulpen en zo de mixer in. De basale oplossing is vaak de beste :wink: .

Klein stukje achtergrond: een DI is bedoeld om het audiosignaal van een instrument, met een galvanische scheiding d.m.v een transformator, gebalanceerd op de mixer binnen te kunnen halen. Goede audiotransfo’s zijn duur, en een goed DI daardoor ook. Wil je een signaal van bijvoorbeeld een andere mixer gescheiden binnenhalen of over twee tafels verdelen, dan gebruik je een trafo splitter. Om een a-symmetrisch lijnsignaal galvanisch gescheiden gebalanceerd binnen te halen een trafo balancer. Het verschil met een DI zit ‘m in de impedantie en de karakteristiek van de (nog wat duurdere) trafo’s. Bij een actief DI zoals dit, heb je geen trafo’s maar in essentie alleen een paar opamps voor het balanceren en de split. Alle problemen met potentiaalverschillen en aardlussen die je met een goed passief DI voorkomt, blijven bij een actief dus vrolijk bestaan en bij een DI van deze prijs kun je eigenlijk ook zo al inschatten dat er een flink compromis in de kwaliteit van de componenten gedaan is.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

jren

Bericht door jren »

Tja ... Het zal wel maar het werkt perfect en is mij aangeleerd door profi's die er toch wel aardig veel verstand van hebben. Maar goed .... Er zullen meer oplossingen zijn. In ieder geval maak je er met guppies een a-symmetrisch verhaal van.

Plaats reactie