Twee zendersites over het internet synchroniseren

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
dj_webbie

Twee zendersites over het internet synchroniseren

Bericht door dj_webbie » 06 aug 2019 07:56

radiodiertjes, voorlopig streamen wij naar onze twee zenders. Hiervoor maken we gebruik van een streamhoster die een private stream naar de pc's in het zendhok stuurt. Echter lopen de streams niet echt in sync. Soms wel, soms ook niet.
Ik gebruik tot ik wat beters gevonden heb VLC aan de ontvangende kant.
Bestaat er wat beters waarbij we de twee sites perfect synchroon kunnen krijgen?
Zo ja graag tips. Mag ook via pm uiteraard.
from the things i lost, i miss my mind the most...

big T

Re: Twee zendersites over het internet synchroniseren

Bericht door big T » 06 aug 2019 09:45

Ik hoor wel eens dat zo iets gekoppeld kan worden aan een externe sync bron?
Radiogolfje weet dat wel, of anderen?
Sent from my laptop using Windows

remco_k

Bericht door remco_k » 06 aug 2019 13:46

Echter lopen de streams niet echt in sync
Om een probleem te kunnen oplossen, of om een oplossing te vinden, is het in dit geval handig om het probleem eerst te snappen.

Antwoord op de vraag: Waarom gaat het uit sync?
Dat is 2 ledig:
1. De buffer grootte bij de stream host en client is niet altijd even groot. En bij een 'hickup' van je internet lijntje, loopt er ineens eentje veel verder achter.
2. Clock drift. (en dan bedoel ik niet de tijd, maar het kristal op de geluidskaart). Geluidskaarten spelen nou eenmaal niet in hetzelfde tempo af (zelfs niet als ze in/aan dezelfde PC zitten (tenzij ze met een wordclock of PTP zijn verbonden)). Kan meerdere secondes (in extreme gevallen meer dan 10 sec) per uur verschillen, en lopen steeds verder uit elkaar. Dit probleem veroorzaakt dus ook dat je uiteindelijk uit je buffer loopt, of helemaal in bent gelopen.

Je lost beide op door geen gebruik te maken van een streamhoster en vlc (of winamp, of iets soortgelijks).
Maar gebruik bijvoorbeeld een set Barix encoders en decoders. Het bufferen is daarin geregeld, evenals de clock drift. Bijkomend voordeel: je geluid is binnen 1 a 2 seconden op zender.
Hierbij is het in sync lopen van je zenders redelijk goed geregeld. Maar verwacht niet dat ze EXACT in sync lopen. enkele tienden van secondes verschil blijf je houden in deze situatie, maar veel meer verschil dan dit zal er niet komen.

Er zijn ook software oplossingen ipv Barix en-/decoders. Maar of die zo goed werken als je Barix-en is mij niet bekend.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 06 aug 2019 14:36

Bij een Drab zender is het heel anders geregeld. Daar stuurt de stream (multiplex) een tijdcode mee, en alle zenders hebben een GPS antenne die de tijd uit de lucht haalt. De zender staat op bijvoorbeeld 2 seconden vertraging ingesteld en zodra de tijd rijp is, stuurt hij een data pakketje de lucht in.
Die 2 seconden gebruiken ze om de data binnen te halen en in een geheugen op te slaan. Zodra de tijdcode klopt met de GPS wordt het pakketje uit het geheugen gehaald.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 06 aug 2019 14:54

remco_k schreef:
06 aug 2019 13:46
Echter lopen de streams niet echt in sync
Om een probleem te kunnen oplossen, of om een oplossing te vinden, is het in dit geval handig om het probleem eerst te snappen.

Antwoord op de vraag: Waarom gaat het uit sync?
Dat is 2 ledig:
1. De buffer grootte bij de stream host en client is niet altijd even groot. En bij een 'hickup' van je internet lijntje, loopt er ineens eentje veel verder achter.
2. Clock drift. (en dan bedoel ik niet de tijd, maar het kristal op de geluidskaart). Geluidskaarten spelen nou eenmaal niet in hetzelfde tempo af (zelfs niet als ze in/aan dezelfde PC zitten (tenzij ze met een wordclock of PTP zijn verbonden)). Kan meerdere secondes (in extreme gevallen meer dan 10 sec) per uur verschillen, en lopen steeds verder uit elkaar. Dit probleem veroorzaakt dus ook dat je uiteindelijk uit je buffer loopt, of helemaal in bent gelopen.

Je lost beide op door geen gebruik te maken van een streamhoster en vlc (of winamp, of iets soortgelijks).
Maar gebruik bijvoorbeeld een set Barix encoders en decoders. Het bufferen is daarin geregeld, evenals de clock drift. Bijkomend voordeel: je geluid is binnen 1 a 2 seconden op zender.
Hierbij is het in sync lopen van je zenders redelijk goed geregeld. Maar verwacht niet dat ze EXACT in sync lopen. enkele tienden van secondes verschil blijf je houden in deze situatie, maar veel meer verschil dan dit zal er niet komen.

Er zijn ook software oplossingen ipv Barix en-/decoders. Maar of die zo goed werken als je Barix-en is mij niet bekend.

ziet er redelijk eenvoudig uit toch ......

https://www.youtube.com/watch?v=EjQHqTuDGmc
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

hvz

Bericht door hvz » 06 aug 2019 19:04

Even een vraag: Ik neem aan dat je 2 verschillende frequenties hebt? Als je 2 zenders op dezelfde frequentie hebt (single frequency network) dan moeten die binnen een miljoenste van een seconde gelijk lopen. Als het alleen gaat over RDS AF switchen dan is binnen enkele tientallen milliseconden voldoende. Dus dat scheelt nogal.

Qua software hebben wij een aantal dingen die bruikbaar kunnen zijn:

1. In Stereo Tool zit een stuk code om dit soort streams te synchroniseren. Als je dat bij beide zenders draait lopen ze (na een tijdje) in sync, en blijven dat dan ook. Noot: Je kunt dit ook gebruiken zonder Stereo Tool te laten processen. Zelfs met de gratis versie. Video die toont hoe het werkte bij Story FM in Belgie (13 zenders): https://www.youtube.com/watch?v=PH1mUfvo7T8

2. In plaats van de huidige stream kun je overschakelen naar MicroMPX. Dit is een codec waarmee je het volledige FM-signaal, inclusief pilot en RDS, van studio naar zenders kunt sturen. MicroMPX synchroniseert de streams net als Stereo Tool. Extra voordeel is dat je bij de zenders geen RDS/stereo coder en clipper meer nodig hebt, en dat je het hele signaal in de studio genereert.

3. In geval van een single frequency network: Als alles volgens plan gaat kunnen we binnen een paar weken synchronisatie tot onder een miljoenste van een seconde aanbieden als optie in MicroMPX, met een GPS receiver.

rodie

Bericht door rodie » 20 aug 2019 11:23

hvz schreef:
06 aug 2019 19:04
1. In Stereo Tool zit een stuk code om dit soort streams te synchroniseren. Als je dat bij beide zenders draait lopen ze (na een tijdje) in sync, en blijven dat dan ook. Noot: Je kunt dit ook gebruiken zonder Stereo Tool te laten processen. Zelfs met de gratis versie. Video die toont hoe het werkte bij Story FM in Belgie (13 zenders): https://www.youtube.com/watch?v=PH1mUfvo7T8
Interessant, kun je mij hier meer over vertellen?
Ben zojuist bij een lokale omroep juist met dit probleem, 1 zender wordt aangevoerd direct via StereoTool vanuit het pand zelf (staat de zender), maar de steun-frequentie staat elders, en wordt doodsimpel ergens met een streampje op een rasperry pi aangestuurd (heb ik begrepen).

Plaats reactie