Allen heath xb 14

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

discotrucker

Allen heath xb 14

Bericht door discotrucker » 07 mei 2019 14:08

Hallo

Heb vorige week een gebruikte xb14 gekocht, alles werkt naar behoren behalve het eerste stereo kanaal (st1/2).
Ik zie het signaal lampje branden maar op de fader hoor ik niets. Als ik de pfl indruk hoor ik wel geluid.
Heb ik een kapotte tafel gekocht? of zie ik een schakelaar over het hoofd.

remco_k

Re: Allen heath xb 14

Bericht door remco_k » 07 mei 2019 16:37

Zit het ON knopje wel in gedrukt?
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

discotrucker

Bericht door discotrucker » 07 mei 2019 19:04

Ja het ledje brand en nog geen geluid.
En hij staat ook niet op mix b.

wave

Bericht door wave » 07 mei 2019 21:28

Als je PFL wel audio hoort, dan vermoed ik dat je de AUD switch over het hoofd ziet of een foutje op de monitorbank maakt. Voor de volledigheid toch maar het hele rijtje doorlopend:

- Controleer of je de juiste kabels gebruikt. ST1, 3, 5 en 7 op jack zijn GEBALANCEERDE inputs, APART voor L/R.
- ST 2 en ST 4 (op cinch) zijn uiteraard ongebalanceerd.
- Controleer de stand van de Source selector switch (daarmee kies je input 1 of input 2), de groene LED geeft de gekozen input aan.
- Controleer de stand van de gainregelaars van ST1 en ST2.
- Controleer de stand van de AUD(ition) switch. Die switch bepaalt namelijk of je de audio naar de PGM bus of naar de Audition bus stuurt.
- Last but not least: check even op de monitorbank (de CRM + Phones Source Selector Switches) of je daar alles goed hebt staan. Elke tech die op wat grotere (zoals deze) tot hele grote tafels werkt, heeft zich wel eens een apenootje gezocht waarom 'ie iets niet hoort, om vervolgens te ontdekken dat 'ie een verkeerde monitorsetting heeft gemaakt :))

Zie bladzijde 22 & 23 van de handleiding voor de stereo input, en bladzijde 25 voor de monitor sectie.

De Mix-B schakelaar heeft overigens geen effect op het signaalpad van de PGM bus, MIX B is gewoon een onafhankelijke extra bus die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld decorspeakers aan te sturen, of een N -1 te maken voor een retourverbinding. Mix-B zit post-fader, en achter de pan. Het blokschema op bladzijde 14 is de moeite waard om even rustig te bestuderen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

discotrucker

Bericht door discotrucker » 08 mei 2019 10:27

Dank je wave voor de uitgebreide omschrijving, ben 2 dagen van huis zal zaterdag al jou dingen nalopen al had ik al naar aux en mix b gekeken. Maar loop het nog een keer langs. Wat ik ook vreemd vind er zit een lichte ruis brom in de tafel zodra je de balance op st 1/2 naar rechts zet is die weg (je hoort het over alle kanalen)

discotrucker

Bericht door discotrucker » 09 mei 2019 19:57

Heb alle dingen nagelopen en ik vermoed dat er toch iets mis met de mixer is.
Op st 1/2 werkt alleen pfl en signal lampje branden de aux doet niets en mix b ook niet.
Op de 3 volgende kanalen werkt het allemaal wel.
Wel slaat de vu meter uit bij indrukken aux (soort klik hoor je) op st1/2.

remco_k

Bericht door remco_k » 10 mei 2019 08:58

Het lijkt er wel op. Of er moet nog iets geks* aan de hand zijn met het aansluiten en terugluisteren. (ik denk aan een tegenfase probleem als gevolg van een aansluit- én terug luisterfout).

Kan je eens proberen om bij de ST 1/2 inputs L even los te trekken, zodat alleen R nog aangesloten is en dan eens beluisteren wat je dan wel of niet hoort op de PFL en PGM outputs?
Een een volgende stap is om de Cinch ingangen te gebruiken of juist even de jack ingangen. In beide gevallen ook even alleen L aansluiten.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

discotrucker

Bericht door discotrucker » 10 mei 2019 19:15

Ook geprobeerd alles blijft het zelfde dus niets op fader wel op pfl.
Wel slaan beide vu meters uit op pfl en je hoord ook geluid (pfl) op beide kanten.
Dit gebeurd ook op de andere kanalen , mij oude Behringer had je dan pfl op een kant.
Dan het kanaal maar als pfl kanaal gebruiken ben er erg huiverig voor om te laten repareren een uurtje monteur kost al snel 60 euro (of meer) en dan is er nog niets gedaan

wave

Bericht door wave » 10 mei 2019 20:42

Wat voor kabels gebruik je op die ST 1 ingang?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

discotrucker

Bericht door discotrucker » 10 mei 2019 21:44

Tulp en de jack zijn nu niet aangesloten.
Die zijn naar de line ingang van mic 3 (links) en mic 4 (rechts) gebracht.

Dukard

Bericht door Dukard » 11 mei 2019 23:12

discotrucker schreef:
07 mei 2019 14:08
op de fader hoor ik niets. Als ik de pfl indruk hoor ik wel geluid.
Als ik het blokschema bekijk dan zit de PFL aftak voor de fader - TS heeft daar geluid.
Na de fader heeft TS geen geluid - daar zit een opamp in het audio pad - die zou dan zo maar eens de oorzaak kunnen zijn.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

discotrucker

Bericht door discotrucker » 14 mei 2019 13:26

Een andere fader erin solderen lukt mij nog wel maar hier begin ik niet aan dan maar als voor afluister kanaal gebruiken.
Heeft iemand een prognose wat zoiets ongeveer kan kosten. En ik ben gelijk genezen van gebruikte apparatuur 😁

v.ijl

Bericht door v.ijl » 14 mei 2019 17:36

En ik ben gelijk genezen van gebruikte apparatuur 😁
Waarom? Ik hoop dat je niet teveel betaald hebt. Ik zie op marktplaats bedragen voorbij komen van div. spullen waarvan je dan denkt: is het van goud.... Materieel voor 2/3 van de nieuwprijs......
en dan is er koffie......

discotrucker

Bericht door discotrucker » 14 mei 2019 18:31

v.ijl schreef:
14 mei 2019 17:36
En ik ben gelijk genezen van gebruikte apparatuur 😁
Waarom? Ik hoop dat je niet teveel betaald hebt. Ik zie op marktplaats bedragen voorbij komen van div. spullen waarvan je dan denkt: is het van goud.... Materieel voor 2/3 van de nieuwprijs......
De reden dat deze gekocht is omdat hij iets minder als de helft van een nieuwe kost. (ziet er trouwens als nieuw uit)
Ik had een behringer waarvan veel roepen dat het zo'n bagger is maar hij werkt nu wel al 6 jaar probleemloos.
Voor 200 had ik weer een nieuwe gekocht en verwacht dat ik dat nu kwijt ben aan reparatie. (gaan we niet doen)
Wou nu graag iets professioneler vandaar dan maar kijken op marktplaats want ik vind mijzelf niet goed genoeg om een apparaat van 1000€+ te kopen.

Dukard

Bericht door Dukard » 14 mei 2019 20:52

discotrucker schreef:
14 mei 2019 13:26
Een andere fader erin solderen lukt mij nog wel maar hier begin ik niet aan dan maar als voor afluister kanaal gebruiken.
Heeft iemand een prognose wat zoiets ongeveer kan kosten. En ik ben gelijk genezen van gebruikte apparatuur 😁
De kosten van een opampje zullen het niet zijn - dat is dubbeltjes werk.

Als ik jou was - en dat kost niets - zou ik proberen het audiopad uit het schema te lezen en dat even over het kanaal te volgen.
Je zet dan even een sinusje van bijv. 1 khz op het kanaal en meet vanaf het pfl punt - daar heb je immers nog audio - stap voor stap waar je je signaal kwijt raakt. Van elk ic-tje is wel een PDF te vinden waar de In-output pin bezetting te zien is.

Vwb tweedehands - mijn studio draait al sinds 2002 volledig op gebruikte apparatuur - en ja daar was ook wel eens iets mee, maar tot op heden met wat geduld en logisch nadenken nog altijd weer up and running weten te krijgen.
Ben je toch onzeker zoek dan een kennis of zo die je op de rit kan zetten.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

Plaats reactie