Profline SFM alternatief

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

sanomi78

Profline SFM alternatief

Bericht door sanomi78 » 28 apr 2019 15:23

Bij onze lokale radio staat de FM zender op een andere locatie dan waar de studio is. Daarom gebruiken wij een Profline SFM om het signaal op de analoge kabel te krijgen - deze wordt dan opgepikt op de lokatie van de zender via een rebroadcast tuner en van daaruit de FM zender in.

Deze Profline is echter nogal gevoelig en begeeft het om de haverklap. Deze apparaten zijn nieuw niet meer te krijgen en refurbished zijn ze dus heel erg kwetsbaar (misschien waren ze dat 'nieuw' ook al).

Weet iemand een alternatief? Want een defecte Profline betekent in ons geval geen radio, omdat "De rest" (digitaal, kabelkrant, stream) ook via diezelfde Profline (via een Sony tuner die het signaal "uit de lucht" plukt) loopt.

Alvast bedankt!

p.s. is er meer info nodig dan geef ik die uiteraard graag

Aart Rietveld

Re: Profline SFM alternatief

Bericht door Aart Rietveld » 28 apr 2019 15:46

Weet je zeker dat een SFM per definitie kwetsbaar is? Hebben jullie geen "maandagmorgen-exemplaar" of is hij niet op de juiste wijze aangesloten? Wij hebben er eentje (tweede hands, ex-Ziggo) gedurende 10 jaar gebruikt zonder enig probleem. Inmiddels is onze SFM met pensioen vanwege de digitalisering van de CAI maar toen ik hem onlangs aanzette werkte alles nog naar behoren. Mocht je belangstelling hebben: Hij te koop maar er zijn inmiddels meerdere gegadigden. Ik heb overigens ook nog een SBM liggen maar dan heb je geen (ingebouwde) RDS.

Overigens is het maar de vraag hoelang de analoge kabel nog zal bestaan. In onze regio is alles digitaal en worden zijn de analoge radiokanalen, zolang ze nog bestaan, een afleiding van de digitale-radiokanalen.

sanomi78

Bericht door sanomi78 » 28 apr 2019 15:55

Omdat dit niet de eerste SFM is die kapot gaat - in relatief korte tijd de derde al (ik denk 2 jaar) - en omdat we dit vaker horen. Ziggo heeft ons bevestigd dat ze op korte termijn niet van plan zijn analoog af te sluiten omdat dit geen extra bruikbare bandbreedte voor hen oplevert.

Maar uiteindelijk heb je gelijk - hoe lang bestaat het nog? En hoe willen we het dan oplossen? Daarom vraag ik ook naar alternatieven zodat we niet meer afhankelijk zijn van dit systeem.

Nijntje

Bericht door Nijntje » 28 apr 2019 16:24

Een RVR Blues???

Uit de folder:
PRIMARY APPLICATION:
Uncompromised transmission quality at a very attractive price, ideal for multichannel cable repeater stations.
Adjustable power output from 0 to 30 Watt.

Alleen geen ingebouwde RDS, maar die zijn ook niet zo prijzig.

De tuner kan zo in de test uitgang.
While the others start talkin', Nijntje keeps on ROCKIN'!!!!!!!

Nijntje FM, The Ears The Sound.

sanomi78

Bericht door sanomi78 » 28 apr 2019 17:03

Nijntje schreef:
28 apr 2019 16:24
Een RVR Blues??
Dat lijkt me idd een zelfde soort apparaat met ongeveer dezelfde mogelijkheden. Zeker een alternatief.

Maar eigenlijk ben ik meer opzoek naar een oplossing die geen gebruik meer maakt van het analoge kabelnet - als dat kan althans.

marco de graaf

Bericht door marco de graaf » 28 apr 2019 19:55

Waarom nog signaal analoog door geven aan Ziggo? Zitten jullie niet digitaal op de kabel? Denk aan tv en radio.
Ik zou niet eens gaan beginnen om nog analoge apparatuur aan te schaffen. als ik het dan goed begrijp, hebben jullie bij de zender een kabel aansluiting van Ziggo zitten, waar je het kabel signaal op pakt, en dan in je rebroadcaster tuner stopt.

Als je al digitaal met de tv op de kabel zet. Waarom dan niet je radio signaal ook digitaal aanleveren.

Je hebt neem ik aan ook wel een internetstream voor de omroep!
Als het straalt, dan is het goed.

sanomi78

Bericht door sanomi78 » 28 apr 2019 20:06

marco de graaf schreef:
28 apr 2019 19:55
Waarom nog signaal analoog door geven aan Ziggo? Als ik het dan goed begrijp, hebben jullie bij de zender een kabel aansluiting van Ziggo zitten, waar je het kabel signaal op pakt, en dan in je rebroadcaster tuner stopt.
Yup, anders zitten we niet op de FM. En dat is - hoe je het ook wendt of keert - nog altijd de grootste groep luisteraars.

Maar daarom vraag ik dus ook in de vorige reacties om opties om dit op een andere manier op te lossen zodat het toekomstbestendig is.

Nijntje

Bericht door Nijntje » 29 apr 2019 01:08

Nou ken ik de situatie bij deze omroep nog uit een vorig leven.

Als je op de analoge kabel wil heb je een analoge modulator nodig (correct me if I'm wrong).
Bij de zender staat een redelijk nieuwe rebroadcast tuner.

Dat elke keer de modulator ploft, kan misschien ook aan de bekabeling in de studio liggen.

Het eenvoudigste is om een Nieuwe kabelmodulator ertussen te hangen.
Tip: op de site van Profline worden nieuwe Legacy SFY modulatoren verkocht (op is op -smok ).

Een rvr blues is een betaalbaar alternatief, echter zonder rds.
Waarschijnlijk zijn deze apparaten minder kritisch met de huidige bekabeling (correct me if I'm wrong).

Een oplossing buiten het kabelnet om?
-Streamen ->Deva Broadcast DB9000-TX Encoder -> Internet -> Deva Broadcast DB9000-RX Decoder met optionele stereo en rds encoder.

Maar dan zit je niet op de analoge kabel.

Iemand nog andere ideeën?
Laatst gewijzigd door Nijntje op 29 apr 2019 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

marco de graaf

Bericht door marco de graaf » 29 apr 2019 07:49

Waarom analoog aanbieden? En waarom zelf een modulator kopen?

Laat Ziggo er een leveren, die hebben we immers toch genoeg in de landen hangen, of inmiddels op de schap staan.
Dat de modulator bij jullie steeds stuk gaat is niet best. Ik weet dat deze apparaten gemaakt zijn om 24 / 7 365 dagen en langer te draaien -+dance . Laat je aansluiting maar eens goed na kijken. Want een andere modulator zal het zelfde doen.

Maar dan nog eens de vraag. Zijn jullie ook digitaal te ontvangen bij ZIggo? Ik ken een omroep, die levert niks rechtstreeks bij de kabellaars aan. Die sturen alles digitaal weg, en de kabelaars halen het weer op. Nooit geen gezeik. 1 nadeel, is dat er wel wat vertraging in de lijn zit.
Als het straalt, dan is het goed.

big T

Bericht door big T » 29 apr 2019 08:08

Zo even een gedachten gang inbrengen in dit draadje.
Waarom niet gezocht om het echte probleem op te lossen?
Er worden allerlei pleister oplossingen aangedragen, maar het echte probleem is dus de modulator.
En dan specifiek de vraag waarom gaat iets stuk wat juist bedoelt is om 24/7 te werken?
Ik zou hier mijn energie op richten.
Feest versiering en ander leuk spul kan dan wel, eerst de basis goed en foutvrij maken.
Sent from my laptop using Windows

Echtwel

Bericht door Echtwel » 29 apr 2019 09:30

radiofreak.nl - radio-tv-nederland.nl - Groeistad.com - Amsterdamsmostwanted.nl - AM-forum.nl - cbforum.nl - midvliet.nl

Nijntje

Bericht door Nijntje » 29 apr 2019 09:47

Dat elke keer de modulator ploft, kan misschien ook aan de bekabeling in de studio liggen.
Volgens mij zei ik al zoiets -smok

Er word gevraagd om een alternatief, dus dan verzin ik iets :wink:

Maar een inspectie van de kabels/aansluiting is waarschijnlijk veel goedkoper.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 29 apr 2019 09:50

Profline had er enkele weken geleden nog een aantal nieuwe op stapel staan, gratis op te halen.
Maar ja, de handige handelaren vragen er meteen geld voor, maar dat is voor het testen, die duurtest van 10 jaar moet ook betaald worden.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

v.ijl

Bericht door v.ijl » 29 apr 2019 10:48

Deze Profline is echter nogal gevoelig en begeeft het om de haverklap
Nu ben ik erg benieuwd wát er sneuvelt. Is het iedere keer iets anders of is het hetzelfde onderdeel of deelschakeling.
Dat ik dit vraag is puur interesse want ik repareer niet.
en dan is er koffie......

XtcFm

Bericht door XtcFm » 30 apr 2019 10:49

Voeding? Deze is vaak het probleem.

Ik heb er nog eentje staan. Inclusief RDS. Apparaat is nog verzegeld met originele Profline zegels dus er is niets ge-refurbished.

Interesse? PBtje.

Plaats reactie