Verhuistrafo?

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
AntonLodewijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2019 20:36

Verhuistrafo?

Bericht door AntonLodewijk »

Beste radioliefhebbers,

Weet iemand meer over het apparaat dat ik vandaag op de kop heb getikt? Kan de aansluiting niet thuisbrengen. En ook is de fabrikant helaas niet meer leesbaar.

Alvast bedankt voor de moeite!

Anton

Gebruikersavatar
big T
Berichten: 3055
Lid geworden op: 25 jul 2004 01:59

Re: Verhuistrafo?

Bericht door big T »

Ik denk dat het een flux convertor is.

AntonLodewijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2019 20:36

Re: Verhuistrafo?

Bericht door AntonLodewijk »

haha, ik probeer de afbeelding ervan te uploaden ... geen idee hoe dat moet...

Gebruikersavatar
Aart Rietveld
Berichten: 808
Lid geworden op: 01 apr 2004 00:34

Re: Verhuistrafo?

Bericht door Aart Rietveld »

Is een verhuistrafo niet gewoon een transformator die 230 volt omzet naar bv. 110 volt (of andersom) om buitenlandse apparatuur aan te kunnen sluiten?

AntonLodewijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2019 20:36

Re: Verhuistrafo?

Bericht door AntonLodewijk »

Kan vooral de ingaande (?) aansluiting niet thuisbrengen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Aart Rietveld
Berichten: 808
Lid geworden op: 01 apr 2004 00:34

Re: Verhuistrafo?

Bericht door Aart Rietveld »

Zo te zien zit de inkomende kabel op de klemmen "N" en "127". De uitgaande kant zit dan aangesloten op de klemmen "220" en "220".
Dit een trafo die een netspanning van 127 volt omzet naar 220 volt.

Deze apparaten werden gebruikt in met name oude binnensteden waar er nog 127 volt uit het stopcontact kwam en men toch 220 volt apparatuur wilde gebruiken. Let op dat je het appararaat ook andersom aan kan sluiten om van 220 volt naar 127 volt om te zetten

Gebruikersavatar
v.ijl
Berichten: 1956
Lid geworden op: 14 mar 2012 10:41

Re: Verhuistrafo?

Bericht door v.ijl »

Let op een verhuistrafo is een zg autotrafo:
Een autotransformator (of spaartransformator) is een transformator met slechts één wikkeling. In tegenstelling tot een gewone transformator met gescheiden primaire en secundaire wikkeling, zijn bij de autotransformtor de primaire en de secundaire wikkeling in één spoel verenigd en dus niet galvanisch van elkaar gescheiden. Bij de autotransformator wordt een secundaire spanning gerealiseerd door een aftakking direct van de primaire wikkeling naar ratio van de positie op de primaire wikkeling.

Een speciale uitvoering van de autotransformator is de variac, waarbij de positie van de secundaire aftakking regelbaar is, zodat een regelbare spanning verkregen wordt.
Bron: wikipedia
Daar kunnen ze het mooier vertellen dan ik.... :D
en dan is er koffie......

Plaats reactie