Speakers voor in de studio

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
wave

Re: Speakers voor in de studio

Bericht door wave » 11 apr 2019 23:11

Dat hoor je me niet zeggen, maar die Philips C’s hebben ook niet het eeuwige leven. Een A4 is minstens 20 druk werkende jaren oud, en dan is een kritische blik op de C’s niet zo onzinnig.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Jimboe

Bericht door Jimboe » 16 apr 2019 15:41

Poeh, in de vele jaren dat ik ze ken, had ik nog nooit iemand iets positiefs over A4's horen zeggen :roll:
Wat een vreselijke dozen waren dat zeg, onbegrijpelijk dat dat ooit een NOB-standaard is geweest. Het was best een prestatie van BNS om zulke prima Vifa units zo slecht te laten klinken.

Maargoed, om maar even op TS te reageren: het meeste is al wel gezegd, al zou ik niet voor Genelec gaan. Veel te duur voor wat je krijgt, slecht stereobeeld (als in: het is er niet), vreemd gekleurd middengebied bij alle tweeweg modellen, geforceerd laag, onprettig hoog, ruisende versterkers waar je eng van wordt, matige levensduur bij de huidige modellen.

Als het voor relatief weinig moet, vind ik persoonlijk Yamaha monitors wel aardig voor het geld. Vlak Behringer ook niet uit; de prijs-kwaliteitverhouding is zo gek nog niet. Maar reken niet op veel finesse.

Tweedehands Klein+Hummel kan ook nog wel eens interessant zijn. Als het je lukt een setje OY in goede staat(!) op de kop te tikken, ben je het heertje. Maar die dingen zijn wel bejaard...

En zoals eerder gezegd is een prima hi-fi speaker voor een thuisstudio echt heel goed geschikt. Marktplaats staat er vol mee!
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

wave

Bericht door wave » 17 apr 2019 19:27

Jimboe schreef:
16 apr 2019 15:41
Poeh, in de vele jaren dat ik ze ken, had ik nog nooit iemand iets positiefs over A4's horen zeggen :roll:
Wat een vreselijke dozen waren dat zeg, onbegrijpelijk dat dat ooit een NOB-standaard is geweest. Het was best een prestatie van BNS om zulke prima Vifa units zo slecht te laten klinken.
Niet helemaal met je eens hoor -bier. De A4 (en eigenlijk ook de A3) vielen inderdaad in de categorie 'love it or hate it', maar als je ze kende was er voor varia en videomontage toch wel vrij goed op te werken. Maar eigenlijk geldt dat voor iedere monitor... je moet ze leren kennen. Voor de jongere generatie een link naar de roemruchte Klein+Hummel OY speakers die in vroeger dagen in veelvoud den Nederlandschen Omroep bevolkten. De Oy werd gemaakt van 1967 tot 1987, dus de oudste exemplaren zijn inmiddels al meer dan een halve eeuw oud. Maar als je een setje OY's in goede staat op de kop kunt tikken is dat idd geen slechte investering. Enige nadeel: OY's in goede staat zijn meestal ook dure OY's.

Over zeldzaam gesproken: wel eens gewerkt met de Nagra DSM portable monitor??
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

wally

Bericht door wally » 17 apr 2019 22:03

ff knuppel in hoenderhok.....ik ga er van uit dat TS een paar afluisterboxen wil om zijn uitzending te kunnen beluisteren. Bij opnames worden er in studio's diverse speakers gebruikt waarbij inderdaad Genelec een vaak gebruikt merk is.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat de muziek die je uitzendt op zijn minst aan bepaalde minimum geluidseisen voldoet. Er zelf in je uitzending nog aan rommelen was in de tijd van de K-TEL verzamel lp's nog wel eens handig om het gebrek aan bas te compenseren. Vergeet niet dat je luisteraars ook allerhande apparaten hebben met hun eigen karakteristieken qua geluid. Als je bijvoorbeeld een setje PHILIPS , bijv de 483 https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr heb je voor weinig geld een aardig idee van wat je uitstuurt.

remco_k

Bericht door remco_k » 18 apr 2019 02:03

Heren toch, johan12, een beginner in radio/studio gebied vraagt om een stel studio monitoren waar gewoon een beetje leuk geluid uit komt voor de leek die hij is (<- ja, dat staat er, maar het staat er met respect!).

Daar is zo-veel-te-vinden voor die groep. En o-zo-leuk spul ook, wat helemaal zo gek nog niet klinkt. Ik heb zelf bijvoorbeeld, gewoon op mijn kantoor, een setje Alesis M1 Active 620 staan (bi-amplified). Ideaal? Nee. Goed genoeg? Ja, ruim. Als ik referentie nodig heb, pak ik m'n goede koptelefoon wel.
In de studio van de lokale omroep, een setje passieve KRK monitoren. Goed zat. Bijna prima zelfs.

johan12 kan bijna de eerste de beste set passieve KRK monitoren bestellen die hij vindt. En daar gaat ie gewoon heel blij mee zijn.
Deze bijvoorbeeld, voor 179 euro per stuk: https://www.bax-shop.nl/studio-monitor/ ... r-per-stuk
Of de actieve variant, die met een versterker (bi-amplified) erin. Vreemd genoeg, goedkoper! €139,- per stuk https://www.bax-shop.nl/studio-monitor/ ... r-per-stuk
(hier moet je er dus 2 van bestellen... :roll: )

Heel misschien heeft johan12 daar nog een subwoofertje bij nodig. Maar misschien ook niet omdat hij nu die Devine 15" meuk gewend is, waar ook al geen sublaag uit komt,(en ook geen hoog, en ook geen midden, en ook geen mid-hoog en ook geen... ach laat maar...) ....

@johan12: voordat je gaat vragen wat bi-amplified is, google er eens naar.

Graag gedaan!. ;)
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

johan12

Bericht door johan12 » 18 apr 2019 08:22

Remco_k bedankt hier kan ik wat mee , ik ben inderdaad niks anders gewend dan devine spul wat voor mij al aardig klinkt :lol: een subwoofertje zou mischien nog wel volstaan maar ik denk dat ik dezen eerst ga bestellen
Radio de silvermine 🎵🎵🎙
http://www.radiodesilvermine.nl/

v.ijl

Bericht door v.ijl » 18 apr 2019 10:24

remco_k schreef:
18 apr 2019 02:03
Heren toch, johan12, een beginner in radio/studio gebied vraagt om een stel studio monitoren waar gewoon een beetje leuk geluid uit komt voor de leek die hij is (<- ja, dat staat er, maar het staat er met respect!).
......................
Niet helemaal correct...
door johan12 » 17 feb 2019, 17:30

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen , maar wie weet een stel speakers voor in een studio ze moeten op een pa versterker aangesloten worden , ik bedoel dus geen studiomonitor ,
Vandaar de verwijzing naar Hi-Fi boxen, nieuw of 2de hands.
en dan is er koffie......

remco_k

Bericht door remco_k » 18 apr 2019 13:05

Als je die tekst letterlijk opneemt, dan heb je uiteraard hartstikke gelijk.

Echter, als een leek zegt: 'geen studiomonitor' kan dat heel iets anders betekenen als een professional dat zegt. Dat is hier het geval. johan12 beschrijft een studiomonitor in de zin waar hij refereert naar een passieve speaker en losse versterker waarop de nieuw aangeschafde speaker aan moet worden gesloten. Het is daardoor aannelijk dat hij met 'geen studiomonitor' bedoeld dat hij 'geen actieve speaker' zoekt. :-8 Maar dus wel een studiomonitor zoekt. Een passieve in dit geval.

Voor de oplettende lezer: ik heb dus (ook) een linkje naar een actieve geplaatst. Om 2 redenen: die klinken vrijwel altijd een stuk beter dan hun passieve broertje met gelijkwaardige specs. En in dit geval is de actieve ook nog eens goedkoper!
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

johan12

Bericht door johan12 » 18 apr 2019 13:08

Ik snap eigenlijk ook niet waarom de actiefe goedkoper zijn dan de pasieve
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

remco_k

Bericht door remco_k » 18 apr 2019 13:19

Normaal zijn die ook aanzienlijk duurder. Dat kan je ook zien op de website van Bax. Maar kennelijk is er een scherpe aanbieding of hebben ze een grote partij goedkoop in kunnen kopen.
Ik zou de actieve kiezen omwille van kwaliteit en gebruikers gemak. Dan houdt je je PA versterker (ook) over. Wel even rekening houden dat je dan het volume van je speakers ergens op moet kunnen regelen. Op je monitor of crm output (of vergelijkbaar) van je mengpaneel bijvoorbeeld - als die er is.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 18 apr 2019 13:34

Wel even rekening houden dat je dan het volume van je speakers ergens op moet kunnen regelen. Op je monitor of crm output (of vergelijkbaar) van je mengpaneel bijvoorbeeld - als die er is.
En als die regelaar er niet is, heeft behringer daar een doosje voor: de Behringer Moni­tor1

Afbeelding

https://www.thomann.de/nl/behringer_mon ... gIxePD_BwE
en dan is er koffie......

johan12

Bericht door johan12 » 18 apr 2019 14:31

Ik heb eem mengpaneel over dan dus die zou ik kunnen gebruiken maar dan wel 1 speaker doorlussen ofniet?
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

remco_k

Bericht door remco_k » 18 apr 2019 14:43

Wat bedoel je met 1 speaker doorlussen?

De actieve speakers hebben elk een versterker aan boord. Er is geen sprake van doorlussen. Er gaat straks een line signaal lopen van je mengpaneel L output naar de linker speaker en van je mengpaneel R output naar de rechter speaker.

johan12

Bericht door johan12 » 18 apr 2019 14:48

Oohja tuurlijk ik zag het 😄
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

jren

Bericht door jren » 24 apr 2019 08:42

Vergeet de KRK Rokit niet. Actieve speakers voor weinig. En een zeer goede geluidskwaliteit. Ze zijn er trouwens ook passief.

Plaats reactie