Speakers voor in de studio

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
johan12

Speakers voor in de studio

Bericht door johan12 » 17 feb 2019 17:30

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen , maar wie weet een stel speakers voor in een studio ze moeten op een pa versterker aangesloten worden , ik bedoel dus geen studiomonitor , ik heb nu van die grote lompe dingen van devine 15'' maar die zijn veel te groot ik wil de studio verbouwen en ik wil ze graag boven op de studio meubel plaatsen , ik kom wel eens bij mensen die gewoon uit een kleine speaker een heel warm geluid krijgen daar sta ik wel eens versteld van maar goed het budget is ongeveer 200 euro ik weet dat ik in die richting niet heel veel mag verwachten maar ik zou graag willen horen met wat jullie ervaring hebben alvast bedankt
Radio de silvermine 🎵🎵🎙
http://www.radiodesilvermine.nl/

v.ijl

Re: Speakers voor in de studio

Bericht door v.ijl » 17 feb 2019 22:12

johan12 schreef:
17 feb 2019 17:30
Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen , .......
Dit is het hoekje voor studio foto's.......
Snel antwoord op je vraag: Kijk in de Hi-Fi sector.... of bij Conrad. :))
en dan is er koffie......

johan12

Bericht door johan12 » 18 feb 2019 08:15

Oke dat vermoeden had ik al dan mag dit topic verwijderd worden
Radio de silvermine 🎵🎵🎙
http://www.radiodesilvermine.nl/

jren

Bericht door jren » 05 mar 2019 10:31

Er is vast wel een admin die dit even naar "Techniek" wil verplaatsen. Dan kunnen we daar verder discussiëren.

admin5
Moderator

Bericht door admin5 » 05 mar 2019 13:31

Verplaatst naar techiek subforum. Volgende keer graag gelijk een topic report doen ("meld dit bericht" knop, met uitroepteken). Dan wordt hij (sneller) opgepakt en verplaatst en er is geen vervuiling op het forum.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels

jren

Bericht door jren » 05 mar 2019 13:33

oh sorry. Wist ik niet. Bedankt voor de tip.

castmember

Bericht door castmember » 08 apr 2019 13:28

Toch ben ik nog wel benieuwd of iemand hier een goed antwoord op heeft. Ook ik ben op zoek naar actieve speakers die redelijk betaalbaar zijn en niet al te groot. Ik bedoel, die GenElec's zijn echt prachtig, maar met 500 euro per speaker gaan ze toch wel ongeveer 4x boven mijn budget. Ik zit bij BAX te kijken maar ik kom er niet uit, ik ben vooral op zoek naar ervaringen met dergelijke klein formaat speakers.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

v.ijl

Bericht door v.ijl » 08 apr 2019 14:31

die GenElec's zijn echt prachtig, maar met 500 euro per speaker gaan ze toch wel ongeveer 4x boven mijn budget
De kleinste genelecs ,de 8010, kost c.a. € 250.--! per stuk, behoorlijk aan de prijs... Echt waar voor het geld!

Dit koop je dus niet.......
Ik had voor een paar jaar terug de fostex PM03 op tafel, kost c.a. € 130.--! per set. Dit was een gevalletje JVC (jammer van de centen) Alle waar is zijn het geld. Opgedikt laag en mid-laag, brak stekker materiaal, 3.5 mm plugjes!!!
Zeer vermoeiend luisteren >>>>> naar de kringloop!

wave

Bericht door wave » 08 apr 2019 20:24

De keuze van de monitor hangt ook sterk af van het gebruik en je eisen. In een muziek- of postproductie studio stel je hele andere eisen aan je monitorsysteem dan in een kleine thuisstudio. Wat een monitor in íeder geval moet zijn is zoveel mogelijk recht én eerlijk. De monitor moet het geluid niet mooier maken dan het is, je wilt hóren wat je doet. Zelfs in de (low)budget categorie betekent dat toch al snel dat je zeker 400 à 600 euro uit je spaarvarken moet gaan vissen, exclusief eventuele stands. Tweede punt van aandacht is dat kleinere monitors fysiek geen sublaag weer kunnen geven. Wil je ook in het sub goed kunnen beoordelen wat je doet, dan ligt er daarna een nieuw spaardoel voor een actieve sub in het verschiet. En vlak last but not least het belang van akoestiek niet uit.

Mini jacks als input: je ziet ze inderdaad liever niet, maar een absolute showstopper hoeft het ook niet direct te zijn. Korte verloopkabel er op naar een wat betrouwbaarder connector en die, met trekontlasting, vastgezet aan de stand, en dan hobbelt het wel een tijd.

Kun je speakers kopen in een webshop? Ik ben geneigd om daarop "nee" te zeggen. Speakers moet je horen, met eigen materiaal wat je goed kent.

Een paar speakers in de low budget categorie (maar boven jouw huidige budget) die een serieuze beluistering verdienen:

- Neumann KH-80 (rond de € 475,- per stuk)
- Dynaudio BM 5 (rond de € 400,- per stuk)
- Presonus Eris E66 (rond de € 300,- per stuk)
- Yamaha HS8 (rond de € 275,- per stuk)
- Presonus Eris E8 (rond de 400,- per set)

Als je budget nu rond de € 250,- ligt dan zou ik zeggen: ga door sparen tot je een setje monitors kunt kopen die enigszins die naam waard zijn.

Wil of kun je dat echt niet, dan zou je eventueel nog eens kunnen gaan luisteren naar de Presonus Eris E5, de Yamaha HS5, de Behringer Next K8, of de Mackie MR524. En als het helemaal sublowbudget moet, de JBL control Pro 1 of de Alesis Elevate 5.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

castmember

Bericht door castmember » 09 apr 2019 12:33

Dank voor de uitleg Wave!
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

v.ijl

Bericht door v.ijl » 10 apr 2019 06:55

Maar op de vraag van TS terug te komen:
....... een stel speakers voor in een studio ze moeten op een pa versterker aangesloten worden , .......... geen studiomonitor
2de hands.. Een stel Tannoy Mercury M1, prijs.... wat een gek ervoor geeft/ ervoor wil hebben. :)) Boxen van ca 30 cm hoogte. Klonken ten tijde van aanschaf, 20 jaar terug, best wel goed.
Hoe de nieuwe Tannoy Mercury serie klinkt is mij niet bekend. Prijs ca € 200,-- per stel.
Ga luisteren!

Dukard

Bericht door Dukard » 10 apr 2019 20:51

Genelec heeft mijn voorkeur - staat hier ook in mijn studio - maar naast wat v. ijl als idee aandraagt
wil ik de Mission 751 serie ook onder de aandacht brengen - lekker compact met een vrij eerlijk en
gedetailleerd geluidsbeeld. Het is een hi-fi speaker die in een budget-studio van goede dienst kan zijn.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

v.ijl

Bericht door v.ijl » 11 apr 2019 11:56

Hier nog niet voorbij zien komen..... De Tannoy Reveal serie, beginnend bij de 402, ca € 80,-- per stuk, tot de 802, ca € 190,-- per stuk.
De oudere serie, 501, 601, 801, is ook 2de hands te koop (marktplaats)!

wave

Bericht door wave » 11 apr 2019 20:00

Soms kun je 2de hands ook nog wel een BNS A4 set tegenkomen. Niet jong meer, maar dat waren prima monitors. Als de luidsprekers nog in goede staat zijn en je niet opziet tegen een middagje recappen kun je daar een mooie slag mee slaan.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 11 apr 2019 22:44

........ en je niet opziet tegen een middagje recappen .......
Je wil toch niet beweren dat daar (bipolaire) elko's gebruikt zijn?
Dat dit in de budget-line van BNS gebruikt is, oké, maar in de (semi)pro lijn....... Lekker zuinig :oops:

Plaats reactie