Glas/buis zekering

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

wave

Re: Glas/buis zekering

Bericht door wave » 15 jun 2018 22:40

Aart Rietveld schreef:
15 jun 2018 17:22
Voor zover ik het begrepen heb heeft de topicstarter een CD-speler gekocht in de VS met als voedingsspanning 110 volt....
..... en heeft die speler, in 110V configuratie aangesloten op ons Nederlandse 230V net. Met als resultaat een dode speler. De verschillende waarde van F401 bij het VS en Europese model doet trouwens een beetje vermoeden dat er meer verschillen in die voeding zitten.

Waar het om gaat: bij een toestel wat dik 2x de voedingsspanning voor de kiezen heeft gehad, is blind de zekeringen vervangen russische roulette spelen. Hoe snel de zekeringen ook zijn geklapt, die voeding heeft een flinke klap gehad. Remco K geeft ook al in je andere topic aan dat de kans dat er meer in die voeding defect is, heel groot is. En dan wordt de schade alleen maar groter als je er weer 230V opzet. Voorbeeld: een defecte 3.3V regulator of sluiting in die voedingslijn is een heel goede manier om de microprocessors om zeep te helpen. Ik zou zeggen: niet gaan prutsen, maar laat iemand met verstand van zaken naar die speler kijken. Niet onaardig bedoeld, maar de kans dat je dan met een werkende speler eindigt is in ieder geval wat groter dan bij wat je nu gaat doen :wink:
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 15 jun 2018 22:54

Het is een beetje off-topic maar het blijkt maar weer dat de gemiddelde Nederlander niet heel goed opgelet heeft bij de lessen Natuurkunde op de middelbare school. Als de spanning verdubbelt zal daardoor ook de stroom verdubbelen (Wet van Ohm). En als zowel spanning als stroom verdubbelen zal het vermogen verviervoudigen. Immers: Vermogen = Spanning x Stroom. Maar misschien ben ik als MTS'er Sterkstroom (toen je in de jaren '80 nog echt een vak leerde op school) een beetje bevooroordeeld.. . :eek:

Enne over die zekering van 1 ampere: Die zal echt niet bij 1.001 ampere doorsmelten. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de traagheid van de zekering kan deze het bij 25-50% overbelasting best wel een paar minuten (soms wel uren) volhouden! De zekeringenwereld is wat dat betreft niet heel erg zwart/wit.

big T

Bericht door big T » 16 jun 2018 09:19

P = U X I
Als P een constante factor is, en een van de 2 andere groot eenheden wordt groter, dan moet de ander wel kleiner worden.
Sent from my laptop using Windows

remco_k

Bericht door remco_k » 16 jun 2018 18:53

Ik was er in mijn betoog vanuit gegaan dat TS niet de spanning zou verhogen. Maar enkel een zekering zou plaatsen die veilig met een hogere spanning kan werken. In dat opzicht, moet het nog steeds een 1A zekering blijven. Ook als dat een 230V exemplaar betreft.

Echter, als de cd speler inderdaad schakelbaar is naar 230V, en dus de voedingsspanning ook naar 230V gaat, dan is dat inderdaad anders!

Overigens snap ik dat een 1A zekering niet bij 1.001A klapt. Het ging me vooral om het voorbeeld dat als de stroom hoog genoeg wordt opgevoerd, beide zekeringen ongeveer bij dezelfde stroom zullen knallen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

ijzerpro

Bericht door ijzerpro » 17 jun 2018 10:17

ik wil niet vervelend doen, maar dat ding is om te zetten naar 230v , er moet dan wel een zekering in van 315mA volgens het manual.
Vervolgens hebben ze er nog 1 ingestopt aan de sec kant van 1 van de spanningen, er zijn er meer sec, van 2A.
Verder is het risico groot dat je trafo eruit ligt. Wegbrengen naar een expert ligt in de lijn van aanbeveling !
to steal ideas from one person is plagiarism, to steal ideas from many is research.

noned

Bericht door noned » 18 jun 2018 09:19

Allemaal duizend maal dank voor alle hulp. Het was even zoeken maar heb dan toch ergens een site gevonden waar ik de buiszekering van 1A/125V (die er dus origineel inzat) kon bestellen. Vandaag aangekomen, ik kon natuurlijk niet wachten, meteen de buiszekering in het toestel gestoken. Omdat een ezel zich geen 2 keer stoot enz er ook meteen een transo tussengezet. Alles in het stopcontact en dan de cd speler opgezet ennnnnnn jawel hoor draait als een zonnetje yesssssss!! Het kon een dure les worden voor mij maar gelukkig is het opgelost met een zekering van nog geen 1€. De verzendkosten van 18€😁 neem ik er graag bij.

remco_k

Bericht door remco_k » 19 jun 2018 14:25

^^ Ik zou zeggen: dat is dan een flinke dosis geluk geweest!
Ik zou een staatslot gaan kopen als ik jouw was.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Plaats reactie