hulp gezocht voor XLR kabel

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
Plaats reactie
noned

hulp gezocht voor XLR kabel

Bericht door noned » 15 apr 2018 00:52

In mijn thuis studio zou ik graag mijn 2 KRK studiomonitors via een XLR kabel willen aansluiten op de mengtafel (Dateq BCS 200)
Op dit moment gebruik ik daarvoor nog een RCA kabeltje (tulp). Het probleem is dat deze studiomonitor ingang gebalanceerd moet zijn. Wanneer ik een gewone XLR kabel aansluit is het geluid niet om aan te horen. Als leek zijnde vermoed ik dat dit komt omdat de kabel die ik gebruik waarschijnlijk niet gebalanceerd is. Nu heb ik al wat zitten zoeken online maar vind niks dat langer is 1,5 meter en ik moet minstens 2 meter kabel hebben. En hoe weet ik zeker dat die kabel wel zal werken voor mijn monitors.
Misschien kan ik het zelf proberen te solderen, maar dan heb ik wel hulp nodig van iemand die mij in detail kan uitleggen welk kabeltje ik waar moet aan vast solderen. Voor alle duidelijkheid, achter de mengtafel bij de xlr uitgang staat geschreven 1.0
2.R
3.l
en dus de ingang van de studiomonitors moet gebanlanceerd zijn.
(Bestaat er misschien ergens online iets waar je dit op maat kan laten maken?)

tspronsen

Re: hulp gezocht voor XLR kabel

Bericht door tspronsen » 15 apr 2018 08:32

Op wikipedia staat een uitleg over de PIN bezetting van een XLR kabel. En bij elke goede audiowinkel kun je een gebalanceerde XLR kabel kopen van 2 meter over langer.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 15 apr 2018 09:02

Als is de beschrijving lees van de uitgang van de BCS200 is dit wel een XLR-uitgang van dan wel in "stereo"-uitvoering. Beide kanalen komen dus naar buiten via 1 XLR-aansluiting en zijn dan NIET gebalanceerd. Je moet dus een kabel hebben die van 1 XLR (female?) naar twee XLR's (male) gaat en dat soort kabels is niet erg gangbaar.

Je kunt nog het beste de tulpjes van de bestaande kabel afknippen en vervangen door XLR'en. De afscherming van elke kabel sluit je dan aan op pen 1 en 3 en de binnenader op pen 2.
Laatst gewijzigd door Aart Rietveld op 15 apr 2018 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 15 apr 2018 09:52

Aard verteld het al, al;leen de pinning is iets anders
1 = gnd og 0
2 = Fase + of te wel heet.
3 = Fase - en bij assymetriche aansluitingen wordt deze wel eens aan gnd gelegd
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 15 apr 2018 11:52

Rene: Je hebt gelijk, een vroege ochtend zonder koffie is niet altijd verstandig...

Ik ga het aanpassen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 15 apr 2018 14:34

Wat, ga je de koffie aanpassen, voortaan zwarte koffie om wakker te worden. :))
Lasercom, de betaalbare DAB zender

noned

Bericht door noned » 15 apr 2018 17:43

Ok bedankt voor de info. Intussen ook nog wat online zitten zoeken, zo kom ik mijn weekend ook wel door😁 en dit kreeg ik als antwoord. Is dit de kabel die ik nodig heb volgens jullie?
Ik hoop dat de link werkt

We hebben deze kabel in 1.5m lengte op voorraad. Deze je eventueel verlengen met een microfoonkabel

https://www.s2store.be/cla73515-xlr-vro ... rch=cla735

https://www.s2store.be/microkabel-xlr-1 ... h=ccm1.0fm

v.ijl

Bericht door v.ijl » 15 apr 2018 18:50

Is dit de kabel die ik nodig heb volgens jullie?
Helaas..... De XLR-3-M connectoren staan parallel....
Zie: https://procab.be/GeneratedFiles/Produc ... cla735.pdf

edit: Ik kom er nu achter dat de link niet meer werkt.... blijkt een tijdelijk PDF bestand te zijn.....
Dan op een andere manier.... https://procab.be/products/d/cla735---x ... e#overview kies 'download', vervolgens 'CREATE PRODUCT INFORMATION SHEET', enz....
en dan is er koffie......

v.ijl

Bericht door v.ijl » 16 apr 2018 10:41

v.ijl schreef:
15 apr 2018 18:50
Is dit de kabel die ik nodig heb volgens jullie?
Helaas..... De XLR-3-M connectoren staan parallel....
Zie: https://procab.be/GeneratedFiles/Produc ... cla735.pdf

edit: Ik kom er nu (10:30) achter dat de link niet meer werkt.... blijkt een tijdelijk PDF bestand te zijn.....
Dan op een andere manier.... https://procab.be/products/d/cla735---x ... e#overview kies 'download', vervolgens 'CREATE PRODUCT INFORMATION SHEET', enz....
en dan is er koffie......

wave

Bericht door wave » 16 apr 2018 19:28

De kans is inderdaad klein dat je zo'n verloop in de winkel vindt. Naast D&R, wat XLR-3 voor ongebalanceerd stereo audio toepaste op de roemruchte 700 serie, en Dateq is XLR-3 verder nooit serieus gebruikt voor ongebalanceerd stereo audio. Gelukkig maar ook. Zelf maken zal dus het devies zijn.

Welk model KRK speakers heb je? De meeste KRK's hebben een ongebalanceerde ingang op cinch en dan is het niet zo heel ingewikkeld. Boodschappenlijstje waar een goed gesorteerde electronicawinkel je mee kan helpen:
2x goede kwaliteit CINCH male stekker
1x goede kwaliteit XLR female stekker (voor in de Dateq)
2,5 meter goede kwaliteit 2-aderig (2 aparte aders met aparte afscherming) afgeschermd

De PIN van de tulp voor de linkse speaker verbind je met PEN 3 van de XLR female
De PIN van de tulp voor de rechtse speaker verbind je met PEN 2 van de XLR female
De massaring van de beide tulpen verbind je, via de afscherming van de kabels, met PEN 1 van de XLR female

==========================================

Als je KRK's alleen een XLR ingang hebben dan wordt je lijstje:
2x goede kwaliteit XLR male stekker
1x goede kwaliteit XLR female stekker
2,5 meter goede kwaliteit 2-aderig (2 aparte aders met aparte afscherming) afgeschermd

PEN 2 van de XLR voor de linkse speaker verbind je met PEN 3 van de XLR female
PEN 2 van de XLR voor de rechtse speaker verbind je met PEN 2 van de XLR female
PEN 1 van beide XLR's verbind je, vioa de afscherming van de kabels, met PEN 1 van de XLR female

Kijk voor je gaat bakken eerst even in de handleiding van je speakers of het nodig is om, op de XLR's die in de speakers komen, PEN 1 en PEN 3 door te verbinden.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

noned

Bericht door noned » 17 apr 2018 08:15

Bedankt voor de uitgebreide uitleg (heb ik ook wel nodig als leek). Ik gebruik de KRK rockit 6 en die heeft 3 soorten ingangen. RCA wat ik nu gebruik, maar die is wel unbalanced en verder nog 2 balanced ingangen namelijk TRS en XLR. Misschien ook nog even meegeven dat de XLR uitgang van de menger, die dus naar de 2 speakers gaat, daar staat bij geschreven, asymm 600 ohm 1=0. 2=R en 3=L
Ik geef het maar even mee. Hopelijk heeft dit geen invloed op het solderen van welk draadje aan welk pennetje.

remco_k

Bericht door remco_k » 17 apr 2018 09:03

Waarom precies wil je de RCA niet meer gebruiken? Ik heb namelijk het idee dat je straks voor niets van alles overhoop aan het halen bent.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

wave

Bericht door wave » 17 apr 2018 21:46

Goed punt Remco. De mixeruitgang is ongebalanceerd, dus de XLR ingang op de KRK heeft geen meerwaarde boven de RCA ingang omdat je toch al ongebalanceerd audio aanbiedt. Als je naar de prijsklasse van de speakers kijkt dan wordt die symmetrische ingang bovendien waarschijnlijk gewoon met een goedkope opamp ge-debalanceerd (a-symmetrisch gemaakt), waarna het signaal vervolgens precies dezelfde route volgt als een signaal wat van de tulp afkomt.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Plaats reactie