storing op FM radios in huis sinds nieuwe buren

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Ingrid 27

storing op FM radios in huis sinds nieuwe buren

Bericht door Ingrid 27 » 24 apr 2017 10:33

Sinds ik nieuwe buren, heb storen mijn FM radio's in huis. Als ik de radio instel op 98.9 FM (radio 1) dan is de kwaliteit redelijk. Als ik één meter afstand neem dan is er een enorme ruis. Ik heb alle snoeren al verlegd en diverse radio's geprobeerd, maar het maakt niets uit. Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik heb vooralsnog geen zin om een paar honderd euro uit te geven voor DAB plus radio's.

remco_k

Re: storing op FM radios in huis sinds nieuwe buren

Bericht door remco_k » 24 apr 2017 11:06

Zijn die radio's aangesloten op de kabel, of heb je zelf een antenne op het dak, of gebruik je draad antennes?
By the way: DAB+ is niet gegarandeerd dat het binnenshuis werkt. Dus de kans dat dat niet werkt is aanwezig.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Ingrid 27

Bericht door Ingrid 27 » 24 apr 2017 12:02

Deze radio's zijn niet aangesloten op de kabel . Het betreft een wekkerradio en een radio met een uitschuifbare antenne. Het zijn beiden radio's van meer dan 10 jaar oud, maar dat was nooit een probleem. Deze radio's werkten prima tot de bewoning van de nieuwe buren.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 24 apr 2017 12:08

Het zou een stoorbron bij de buren kunnen zijn, bijvoorbeeld een adaptertje voor een ledlamp.
Maar ook even een vraag, is de storing continu of bepaalde uren, als je dat weet zou je kunnen vragen dat of ze wat aanzetten in de storingsuren.
Indien het continu aanwezig is zou het een voeding kunnen zijn dat altijd in het stopcontact zit.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Ingrid 27

Bericht door Ingrid 27 » 24 apr 2017 12:23

de storing is continu

glokhoff

Bericht door glokhoff » 24 apr 2017 12:34

Dan toch maar eens op de koffie bij de buren, met het verzoek eens te onderzoeken wat de stoorbron zou kunnen zijn. Neem de portable mee en kijk of je daarmee al kunt achterhalen waar de stoorbron zich bevindt. En inderdaad: adapters die continu in het stopcontact zitten zou je als eerste kunnen onderzoeken. Vooral de achteraf gekochte als vervanging voor originele adapters.

remco_k

Bericht door remco_k » 24 apr 2017 12:40

Op zich is het gangbaar dat je met zulke ontvangers last kunt hebben van apparaten van jezelf, of buren. Hoewel vervelend, kan het zijn dat ze niet een bepaalde techische grens overschrijden. Ik zou daarom, als je contact gaat zoeken, het gesprek zo starten dat je niet meteen de schuld bij hen legt, maar als het ware informeel erachter probeert te komen of zoiets oplosbaar is. Of niet.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Ingrid 27

Bericht door Ingrid 27 » 24 apr 2017 13:24

remco dank voor de tip!

glokhoff

Bericht door glokhoff » 24 apr 2017 21:23

Tactvol omgaan is natuurlijk altijd een goede insteek ;o)

wave

Bericht door wave » 25 apr 2017 21:19

Sinds wanneer zijn de nieuwe buren gekomen en is de storing op alle FM frequenties of alleen op de 98.9 FM? Als je in een gebied woont waar de steunzenders voldoende dekking geven, dan kan het wellicht ook een oplossing zijn om te controleren of op die frequenties wel een goede ontvangst is te krijgen. Zie de FM dekkingskaart op de NPO radio 1 site .
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

DutchEagleRadio

Bericht door DutchEagleRadio » 26 apr 2017 10:43

Een storing kan ook door wifi worden veroorzaaakt!. Probeer de porto eens op een andere stekker doos aan te sluiten vaak ligt het ook aan de stroomgroep. te veel apparaten op een verdeler is ook niet goed... Maar anders zeker eens op de koffie bij de buren. en gewoon netjes vragen succes.

XtcFm

Bericht door XtcFm » 29 apr 2017 22:15

Om te verifieren of het zeker van de buren komt; vraag aan de buren of ze de hoofdschakelaar in de meterkast eens uit zouden willen zetten. Indien je dan geen storing meer ondervind ga je vervolgens systematisch te werk door alle stekkers een voor een los te koppelen. Vraag ook eens aan de buren of ze onlangs nog een bestelling hebben gedaan bij lampenlicht punt nl. Deze firma gebruikt zeer slechte LED drivers in al hun LED armaturen waarbij de 12V wordt geschakeld. M.a.w.; de voeding staat continue aan ook als de lamp UIT staat!

v.ijl

Bericht door v.ijl » 30 apr 2017 20:26

Deze firma gebruikt zeer slechte LED drivers in al hun LED armaturen waarbij de 12V wordt geschakeld. M.a.w.; de voeding staat continue aan ook als de lamp UIT staat!
Over de LED-drivers ga ik niets zeggen...... Ieder apparaat met adapter schakelt secundair, de zwakstroom zijde! Fabrikanten geven zelf in hun handleiding aan bij lang niet gebruik van het apparaat, adapter uit de wandcontactdoos nemen. Dit gold ook voor de lineaire adapters.
en dan is er koffie......

Eliane

Bericht door Eliane » 28 jan 2019 11:46

ik heb weer sinds kort erge storing op mijn radio FM kanaal , soms gaat het top en dan is de storing er weer, alleen als ik voor de radio sta is hij weer zo zuiver als een tierelier ,maar als ik er voor weg loop begint de ellende weer ,het zal wel met straling te maken ebben ,maar hoe los ik dit op ,de radio staat bij mij altijd de hele dag aan ,maar zo is er niks aan ,wie weet een oplossing??

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 28 jan 2019 12:31

Zet je radio eens op een andere plek, misschien zit je net op een plek waar je door reflecties slecht ontvangst heb, terwijl het een metertje verder goed gaat.
Je kan dit ook in de auto hebben, sta je voor het stoplicht, geen bereik, een meter verder weer goed bereik.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Plaats reactie