Lichtzuil signalering

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Webstar

Lichtzuil signalering

Bericht door Webstar » 21 aug 2016 18:20

Hai,

Ik heb hier een Dateq Apollo staan waarbij remote switches zijn ingebouwd. Nu wil ik graag zodra de microfoon schuif omhoog gaat dat er een lampje gaat branden in de zuil, en zodoende ook met wat overige schuiven.
Nu heeft remco_k een super how to geschreven over het bouwen van een zuil, dus daar red ik mij wel mee. Waar ik ook aan zat te denken om een ONAIR led plaat te laten reageren op de schuif.

Nu zit ik alleen met het aansluiten aangezien je natuurlijk geen spanning van de lampen over het mengtafel kan laten lopen, het een en ander moet worden aangestuurd d.m.v. een relais.

Welk type relais ben ik hiervoor nodig? (Velleman?) http://www.conrad.com/ce/en/product/190 ... 9Vdc-300mA ?

remco_k

Re: Lichtzuil signalering

Bericht door remco_k » 21 aug 2016 20:40

Hier spreekt de meester van de signaalzuil. ;)

Er worden LED's gebruikt in die signaalzuil, de voeding is laagspanning (12V) en de opgenomen stroom is dermate klein dat ook dat geen probleem mag zijn voor de microswitch in een mixertje.

Dus; wat mij betreft kan je de switch in het mixertje direct gebruiken om die 12V sturing van de LED's te regelen.
Dat is wat ik trouwens ook doe, en die signaalzuilen uit dat topic, werken vandaag de dag nog steeds prima.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Webstar

Bericht door Webstar » 21 aug 2016 22:59

Kijk dat is mooi om te horen dat het nog steeds werkt :)

Ik zat namelijk in de handleiding van de dateq te kijken en daar las ik dit
On all channels an optional remote start connector can be delivered. As soon as the fader of the concerning channel is opened, the contact between tip and ring of this mini jack (3,5 mm) connection is made. With this the connected equipment can be remote started. The remote-connection is NOT suitable for switching mains voltage!

Is mijn engels nou zo slecht, of begrijp ik het wel goed dat er geen stroom door de switch gestuurd mag worden?

Webstar

Bericht door Webstar » 21 aug 2016 23:07

Oeps *slaat zich zelf even voor het hoofd*. Main voltage is natuurlijk de normale netspanning..

Het verhaal lichtzuil is nu duidelijk.

Alleen nu zou ik ook graag een led bord bors met onair willen schakelen met een fader, dat bord werkt op 220.

Ik kan dus een willekeurig relais pakken en die aansturen met 12v?

Het liefste werk ik met een transsistor aangezien je dan veel minder ruimte nodig bent, welke transsistor zal het kunnen doen icm welke weerstand om de netspanning zo te verlagen zodat ik mijn paneel niet beachadig?

schakel jij de min op je paneel of de plus lijn?

v.ijl

Bericht door v.ijl » 21 aug 2016 23:47

Het liefste werk ik met een transsistor aangezien je dan veel minder ruimte nodig bent, welke transsistor zal het kunnen doen icm welke weerstand om de netspanning zo te verlagen zodat ik mijn paneel niet beachadig?
Doe het nou maar met een relais , da's wel zo veilig.... Je hangt je mixert wel aan het lichtnet :roll:
We zijn niet aan het wachten op een nieuw topic met overlijdens-advertenties :))
en dan is er koffie......

remco_k

Bericht door remco_k » 22 aug 2016 09:07

Mains voltage is inderdaad de 230v uit je stopcontact. Dat moet je niet aan je mixer hangen nee, kan voor onveilige situaties zorgen.
12V of 24V mag geen probleem zijn.
Webstar schreef: Het liefste werk ik met een transsistor aangezien je dan veel minder ruimte nodig bent, welke transsistor zal het kunnen doen icm welke weerstand om de netspanning zo te verlagen zodat ik mijn paneel niet beachadig?
Pak een relais.
Tenzij je daar echt andere redenen voor hebt, schakel je altijd de + (plus).

Is dat Onair bord ook LED? Schroef dat ding eens open. Kans is ongeveer 100% dat hij intern op laagspanning werkt na een kleine 12V voeding. Kwestie van die + pakken en schakelen met je mixer.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

protune

Bericht door protune » 29 aug 2016 15:10

Ik heb eventueel nog een stoplicht staan voorzien van een rode en blauwe lamp. Zo goed als nieuw inclusief een Eela EA862 red-light signaling relaisunit.
Hoef je zelf niet te knutselen ;)

v.ijl

Bericht door v.ijl » 29 aug 2016 16:27

remco_k schreef:Tenzij je daar echt andere redenen voor hebt, schakel je altijd de + (plus).
Áls de min je aarde, nul of common is.
Heb je een (wat ouder)apparaat waar de plus aarde is dan schakel je de min leiding.

Vroegâh in de tijd van de ouderwetse telefoon lijnen kwam er soms een telefoonaarde mee in de vorm van een loodmantel om de leiding, dat was de plus van het systeem. +60 V t.o.v de echte aarde (lichtnet). En als je dan tussen beide aarden hing.... tintelfris :razz:
en dan is er koffie......

Webstar

Bericht door Webstar » 10 mar 2017 13:44

Eindelijk tijd gehad om alles te maken,

Heb via via een machine lamp gekocht. Werkte op 110V maar heb hem omgebouwd naar 12v.

Een relais ertussen zodat het groene lampje brand als de microfoonschuif naar beneden staat, en zodra je hem omhoog schuift gaat de groene lamp uit en gaat de rode branden.

Ik ben bezig met een printje die ervoor zorgt dat de oranje lamp gaat branden als het nummer nog 10 seconden heeft te gaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SjoerdFm

Bericht door SjoerdFm » 13 mar 2017 19:54

Heb de zelfde zuil hier nog liggen, die moet ik ook nog maar eens ombouwen naar laag spanning!! :D

Webstar

Bericht door Webstar » 18 mar 2017 18:29

Ik heb er autolampen ingezet (achteruit met rem licht)

Die pasten precies, en heb je gelijk 12v

SjoerdFm

Bericht door SjoerdFm » 18 mar 2017 21:05

Dank voor je reactie, ik zal me er in verdiepen. Zat eigenlijk aan leds te denken maar even proberen..

Plaats reactie