polarisatie FM zenders

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
aheus

polarisatie FM zenders

Bericht door aheus » 18 dec 2015 11:26

Beste forumleden,

Voor een kennis "in de polder" heb ik een klus aangenomen om een FM antenne te plaatsen (dom natuurlijk, maar ja...).
Internet is daar dusdanig dat streaming niet lukt, dat vreet z'n gehele bandbreedte op.
Nu vraag ik me af hoe het zit met de polarisatie. Vroeger was het leven simpel, je had een zendmast in je regio, b.v. in Lopik, en daar richtte je dan de FM antenne op, horizontaal opgesteld, want TV en FM radio werden horizontaal gepolariseerd uitgezonden o.a. om brommer storingen te bepreken.
Maar het leven ging door, we kregen kabel TV met FM radio zenders er in, dus wie deed er nog moeite met FM antennes?
Het leven ging weer verder en we kregen commerciële (radio) FM omroepen.
Ik begreep dat die verticale polarisatie gebruikte, want dat is wel handig voor mobiel gebruik.

Nu is de mijn vraag: hoe zit het op dit moment? Is er nog spraken van horizontale polarisatie, is alles verticaal, is het misschien wel circulair (ook eens ergens gelezen)?
Als het verticaal is, zou dat wel handig zijn, gewoon een 1/4 lambda spriet in de lucht van 75 cm. Is het een combinatie van horizontaal en verticaal, tsja, wat dan? Ook wat richten betreft lastig.

Als de zenders voor publieke omroep om zijn gegaan van horizontaal naar verticaal, sinds wanneer is dat dan??
Even voor jullie begrip: ik heb in de jaren '70 veel z.g. "Duitsland" antennes gebouwd, met namen in 't Gooi en omgeving.

Dit zijn dus meerdere vragen, en ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Groet,

Anton

big T

Re: polarisatie FM zenders

Bericht door big T » 18 dec 2015 11:58

Ergens in de jaren 80 is het overgegaan naar vertikaal.
Nu alleen maar vertikaal dus in Nederland.
Sent from my laptop using Windows

remco_k

Bericht door remco_k » 18 dec 2015 12:39

Internet via satelliet: 20Mbps.
https://www.hertzinger.nl/index/st/z/f/ ... emeen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar een vertikaal opgestelde antenne voldoet ook om een radiozendertje te ontvangen.
Je zou nog kunnen overwegen om gericht te werken.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

v.ijl

Bericht door v.ijl » 18 dec 2015 15:15

Je zou nog kunnen overwegen om gericht te werken
Oude tijden herleven......
5 ---- 12 elements antenne met rotor op een 15 meter hoge mast.....
Even serieus: Laat die kennis eens DAB+ overwegen en ook hier voor zijn buitenantennes.
en dan is er koffie......

DX'r

Bericht door DX'r » 18 dec 2015 16:19

aheus schreef:Beste forumleden,
Voor een kennis "in de polder" heb ik een klus aangenomen om een FM antenne te plaatsen (dom natuurlijk, maar ja...).
Internet is daar dusdanig dat streaming niet lukt, dat vreet z'n gehele bandbreedte op.
Nu vraag ik me af hoe het zit met de polarisatie. Vroeger was het leven simpel, je had een zendmast in je regio, b.v. in Lopik, en daar richtte je dan de FM antenne op, horizontaal opgesteld, want TV en FM radio werden horizontaal gepolariseerd uitgezonden o.a. om brommer storingen te bepreken.
Maar het leven ging door, we kregen kabel TV met FM radio zenders er in, dus wie deed er nog moeite met FM antennes?
Het leven ging weer verder en we kregen commerciële (radio) FM omroepen.
Ik begreep dat die verticale polarisatie gebruikte, want dat is wel handig voor mobiel gebruik.
Nu is de mijn vraag: hoe zit het op dit moment? Is er nog spraken van horizontale polarisatie, is alles verticaal, is het misschien wel circulair (ook eens ergens gelezen)?
Als het verticaal is, zou dat wel handig zijn, gewoon een 1/4 lambda spriet in de lucht van 75 cm. Is het een combinatie van horizontaal en verticaal, tsja, wat dan? Ook wat richten betreft lastig.
Als de zenders voor publieke omroep om zijn gegaan van horizontaal naar verticaal, sinds wanneer is dat dan??
Even voor jullie begrip: ik heb in de jaren '70 veel z.g. "Duitsland" antennes gebouwd, met namen in 't Gooi en omgeving.
Dit zijn dus meerdere vragen, en ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Groet,
Anton
Kijk maar eens op deze geweldige website pagina http://radio-tv-nederland.nl/876-1048mhz.html" onclick="window.open(this.href);return false; dan weet je genoeg -bier

Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu » 18 dec 2015 18:07

big T schreef:Ergens in de jaren 80 is het overgegaan naar vertikaal.
Nu alleen maar vertikaal dus in Nederland.
niet helemaal ;) er zijn nog enkele ( het zijn welliswaar babyfoontjes ) die Horizontaal staan :P

XtcFm

Bericht door XtcFm » 20 dec 2015 14:24

Er zijn ook enkele circulair gepolariseerde zenders:
MHz kW (ERP)º Pol. S/M/R Omroep¹ Prov. Zenderlocatie
91.3 71 dC SR BNR Nieuwsradio ZH Rotterdam
94.0 0.04 dC SR Glow FM NB Eindhoven
98.4 0.05 dC SR Radio 538 Zld Goes
100.7 0.1 dC SR Q-music Zld Goes

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 09 sep 2019 16:36

Radio Veronica via zender Arnhem wordt ook nog steeds Horizontaal gepolariseerd uitgezonden op de FM 97.7 MHz met vermogen van maximaal 8,51 kW ERP.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

Plaats reactie