Starten met DAB+

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Zwarte IJsbeer

Starten met DAB+

Bericht door Zwarte IJsbeer »

Het doorzoeken van het forum heeft mij niet verder geholpen. Stel nou dat je als lokale omroep met uitzendingen in DAB+ wil gaan doen. Hoe gaat dat precies in z'n werk? Welke apparatuur is daarvoor nodig? Is daar een speciale machtiging voor nodig? Hoe zit het met de kosten?

Het kan aan mij liggen maar Google heeft me niet verder kunnen brengen dan een aantal webshops waar ik een DAB+ ontvanger kan kopen.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
DX'r

Re: Starten met DAB+

Bericht door DX'r »

Zwarte IJsbeer schreef:Het doorzoeken van het forum heeft mij niet verder geholpen. Stel nou dat je als lokale omroep met uitzendingen in DAB+ wil gaan doen. Hoe gaat dat precies in z'n werk? Welke apparatuur is daarvoor nodig? Is daar een speciale machtiging voor nodig? Hoe zit het met de kosten?

Het kan aan mij liggen maar Google heeft me niet verder kunnen brengen dan een aantal webshops waar ik een DAB+ ontvanger kan kopen.
Even met MTVNL bellen en vragen of je op kanaal 5B erbij mag -smok :)) :lol: #flauw
Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

DX'r schreef:
Zwarte IJsbeer schreef:Het doorzoeken van het forum heeft mij niet verder geholpen. Stel nou dat je als lokale omroep met uitzendingen in DAB+ wil gaan doen. Hoe gaat dat precies in z'n werk? Welke apparatuur is daarvoor nodig? Is daar een speciale machtiging voor nodig? Hoe zit het met de kosten?

Even met MTVNL bellen en vragen of je op kanaal 5B erbij mag -smok :)) :lol: #flauw...
Bedankt, ik lig nu op de intensive care. Ik moest zo lachen, ik bleef er in.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje »

Even serieus !! er is op dit moment nog geen mogelijkheid voor lokale omroepen om op DAB te gaan uitzenden. de Olon en nog een paar anderen hebben plannen naar economische zaken gestuurd voor hoe in hun ogen dit zou moeten gaan werken in de toekomst.

Ik zeg toekomst omdat het nog wel een tijdje zal gaan duren voor dit echt gestalte zal krijgen. Er moet eerst gekeken worden hoe dit zal moeten gaan geschieden, en dan de frequentie ruimte gezocht worden !
350 omroepen samen op diverse muxen is niet een eenvoudige taak !
Dus je idee is niet vreemd maar nu nog niet aan de orde. Voor de goede orde een zender kost niet de wereld maar de multiplexer kost wel meer dan de gemiddelde lokale omroep studio compleet. Dus nog een paar jaar minstens geduld.
hoop dat je nu wat meer duidelijkheid hebt !
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

In London zijn ze er mee aan het testen. Lokale omroepen op DAB.
big T

Bericht door big T »

Wil je een zender om DAB+ te maken, en dat in eigen beheer?
Dat kan en is helemaal niet zo moeilijk, verschillenden piraten hebben het al gedaan.
Of wil je in een provider stream?
DX'r

Bericht door DX'r »

Zwarte IJsbeer schreef:
DX'r schreef:

Even met MTVNL bellen en vragen of je op kanaal 5B erbij mag -smok :)) :lol: #flauw...
Bedankt, ik lig nu op de intensive care. Ik moest zo lachen, ik bleef er in.
Dat had ik ook toen ik jouw vraag las, niet te geloven -zzz
paul_b

Bericht door paul_b »

Neem eens een kijkje op deze site opendigitalradio.org
Die jongens zijn bezig met een open source DAB+
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Er is nog geen keuze gemaakt over frequenties voor lokale radio op DAB+
Op dit moment is de enige optie voor een lokale omroep die op DAB+ wil uitzenden om een plek te krijgen op één van de 9 regio's van het MTVNL-kavel, hoewel dat qua regio's niet goed aansluit bij lokale omroepen die veel kleinere gebieden verzorgen.
Naast de OLON probeert overigens ook de KRCO (Kleine Regionale Commerciële Omroepen) het voor elkaar te krijgen dat er DAB+ frequenties beschikbaar worden gesteld voor lokale radio, zie http://krco.nl/wp/?page_id=22.
Plaats reactie