Latency verschil tussen Internetradio 3G 4G WIFI, DAB+, FM,

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
landfiets

Latency verschil tussen Internetradio 3G 4G WIFI, DAB+, FM,

Bericht door landfiets » 14 mar 2015 14:38

Hoi

Bij mij kwam het weird idee, om hier eens te vragen wie of zo'n soort test al gedaan heeft of hier iets van weet.

Ik luister door slechte FM ontvangst en geen DAB+ vrijwel alleen maar via het internet 3G en 4G naar de radio als ik onderweg ben, maar ook thuis.

Mijn vraag is hoeveel tijd het scheelt dat bijvoorbeeld Radio 1 op FM of DAB+ of op Internetradio via het mobiele netwerk het nieuws van bijvoorbeeld 12 uur begint, of te wel. Welk medium is het dichtst bij de werkelijke uitzending en is er nog verschil tussen 3G en 4G? Ik merk met mijn satelliet dat ik altijd iets later ben met het geluid als mensen die kabel hebben.

Waarom wil ik dit weten? Omdat het leuk is om te weten maar ook als ik onderweg ben en er een doelpunt op de radio is die misschien al lang (60 sec)geweest is terwijl ik hem net hoor.

Dus, wat zijn de latency verschillen tussen radio via FM, DAB+, 3G 4G WIFI en Sat en kabel?

jessewien

Re: Latency verschil tussen Internetradio 3G 4G WIFI, DAB+,

Bericht door jessewien » 14 mar 2015 15:03

Dab+ is altijd net 2 seconden later dan fm, internet zou ik niet weten, ik denk dat dat ook ligt aan de stream, en aan het bereik.
The past is history.
The future a mystery.
And every moment in between is a gift.
That is why it is called the present.

wave

Bericht door wave » 14 mar 2015 15:15

Dan begin je al met de vraag wat je referentiepunt is ten opzichte waarvan je die latency gaat bepalen. Stel: je bron genereert een puls, gestuurd op GPS tijd, om exact 12:00:00:00. Die puls gaat door een digimixer, een processor, encoder, glaslijn, decoder, FM zender > FM ontvanger. Een traject waar in alle stappen een (kleine) latency optreedt. Dus... waar in de keten leg je dan je "nul" punt?

Stuur je de FM zender aan via een sat uplink/downlink dan kun je daar een retourtje van zo'n 320.000 km bij optellen. Gedeeld door de lichtsnelheid van 300.000 km/sec: 1,07 seconde. Maar de afstand tussen uplink/sat/downlink variëert, er zit verwerkingstijd in en in de praktijk variëert die tijd al snel tussen 2 - 3 seconden. Valt de up-/downlink weg en wordt op een backup voorziening overgeschakeld, dan wordt de latency weer heel anders.

Bij DAB+ heb je te maken met een extra latency voor het muxen/demuxen en de synchronisatie.

Met 3G en 4G krijg je te maken met extra latency in de streamsoftware (waarbij ook de buffering weer meespeelt), aantal hops, congestie op het netwerk, de configuratie van de player (niet alleen de bufferinstelling maar ook ASIO is bijv. tamelijk "lui") etc. Latency kan dus alle kanten uit gaan

Kabel dan? De kabelaar kan het signaal ophalen in de eindregie, maar ook off-air of via de schotel binnenhalen. Daaroverheen heb je ook in het systeem van de kabelaar met latency te maken.

Eigenlijk kun je -maar correct me if I'm wrong- alleen maar in algemeenheid stellen dat de latency het kleinst is bij een direct aangestuurde FM zender, en het grootst bij 3G. Maar voor een meer preciese beschrijving.... Radiogolfje, kom er maar in?? :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

landfiets

Bericht door landfiets » 14 mar 2015 15:23

Dus als men ons allemaal aan de DAB+ willen hebben zullen ze in de toekomst de nieuwsuitzendingen 2 seconden eerder laten beginnen zodat het in de auto precies op tijd is? Dat zou grappig zijn.

Er schijnt verschil tussen 3G en 4G te zijn, dus daar ben ik ook nog wel benieuwd naar.

remco_k

Bericht door remco_k » 14 mar 2015 17:15

landfiets schreef: Dus, wat zijn de latency verschillen tussen radio via FM, DAB+, 3G 4G WIFI en Sat en kabel?
Radio 1 FM: zit het dichtste bij 'de werkelijkheid' waarvan de audio processing de grootste latency van een paar seconden veroorzaakt (vermoed ik).

Sat is afhankelijk signaal encoding, van de transport van aarde->satelliet->aarde (dan ben je ~60.000 km verder) en decoding.
Kabel is soms afhankelijk van Sat, soms is er rechtstreeks signaal over glas geleverd en soms is het gewoon doorprik van FM.
DAB is ahankelijk van transport, signaal encoding en decoding.
Welke van de bovenstaande 3, na FM, het dichtste bij de werkelijkheid zitten, hangt dus af van de kabelaar en kan per zender verschillen.

3G, 4G, en Wifi zijn allen 'gewoon' internet streams welke op de client (de ontvanger) worden gebufferd. Doorgaans 15-30 seconden. Maar dat is dus afhankelijk van de client en zijn instellingen, niet van het transport type.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Denniss

Bericht door Denniss » 15 mar 2015 09:17

Als bij de npo een beller in de uitzending de radio te hard heeft staan gaat het nogsteeds rondzingen, met een echo van een halve seconde ongeveer, en dan zit daar dus nog een gsm vertraging bij. Fm is dus het snelst :-)

progmog

Bericht door progmog » 15 mar 2015 10:00

remco_k schreef:
landfiets schreef: Dus, wat zijn de latency verschillen tussen radio via FM, DAB+, 3G 4G WIFI en Sat en kabel?
Radio 1 FM: zit het dichtste bij 'de werkelijkheid' waarvan de audio processing de grootste latency van een paar seconden veroorzaakt (vermoed ik).
Dat zou eigenlijk niet kunnen want Radio 1 doet nog ieder uur een soort tijdsein met piepjes (2 korte en 1 lange). Je zou dan kunnen concluderen dat via de FM geen latency is.

Wat off topic: Best vreemd dat die tijdsein nog wordt gehanteerd. Via Internet en DAB kloppen die piepjes sowieso niet met de daadwerkelijke tijd.

Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu » 15 mar 2015 14:31

Denniss schreef:Als bij de npo een beller in de uitzending de radio te hard heeft staan gaat het nogsteeds rondzingen, met een echo van een halve seconde ongeveer, en dan zit daar dus nog een gsm vertraging bij. Fm is dus het snelst :-)
en wie zegt dat die beller via de FM naar de radio luistert?

ik heb wel eens mee gedaan aan een radiospelletje... stream door de transcoder trekken ( extra latency ) om vervolgens weer door te streamen naar mn Smartphone ( over 2G :P ) dus nog ruim een minuut of 2 tov de FM zenders achterlopen... en wel de eerste zijn die wist te reageren... :+

verder denk ik dat het lijstje ongeveer zo zal zijn:

FM - ether zenders
FM - Analoge kabel
DVB-C/T/DAB+ ( beetje lastig, maar -C voorop.. gezien daar alleen multiplexing op hoeft voor het naar de recievers kan..
daarna -T omdat er "deels" wel "deels niet" gesynct hoeft te worden ivm SFN.. en bij DAB+ moet je syncen voor SFN.
DVB-S(2) omdat het nou eenmaal tijd kost voor je het signaal weer terug hebt :)
Internetstream ( wifi / bekabeld )
4G
3G
2G

ik ben er hier vanuit gegaan dat elke methode het signaal exact op het zelfde tijdstip aangeleverd krijgt.. en je alleen het verschil kan meten vanaf dat punt..

latency die je oploopt in de uitzendstraat zou toch voor elke bron gelijk moeten zijn.
en de variabelen zo als Glasvezel aanvoer VS SAT aanvoer voor FM zenders etc laten we even buiten beschouwing.

Mogelijk zou je nog een experiment kunnen proberen..
zover ik weet levert BP nog op diverse masten de signalen nog aan via de SAT.. en KPN levert het aan via GLAS..
mogelijk dat je daar zelfs nog wat timings verschillen mee kan vinden.

hvz

Bericht door hvz » 26 mar 2015 01:48

Voor streaming hangt de latency heel sterk af van wat er aan de ontvangende kant gebeurt: Grootte van de buffer e.d.. Bij veel programma's kom je al snel aan een seconde of 15 bij het starten van de stream. Bovendien, als je geen speciale maatregelen neemt gaat de latency ook nog schuiven omdat de sample rate van je geluidskaart niet precies matcht met die aan de zendende kant, als je geluidskaart iets te traag loopt kan de verschuiving echt fors worden (laat een stream een paar weken lopen en je kunt zomaar een kwartier achterlopen).

Voor TV heb ik al wel eens gemerkt dat ik - toen ik iemand in een andere gemeente aan de lijn had met een andere kabelmaatschappij - dat er een verschil van zo'n 10 seconden zat in het (toen nog analolge) TV-signaal.

O ja, aangenomen dat er geen rare dingen tussen zitten kan een FM latency zodanig laag zijn dat DJ's gewoon op de koptelefoon naar zichzelf luisteren op de FM, het gaat dan dus echt om milliseconden. Bij veel lokale omroepen gaat het signaal eerst (soms ook nog digitaal) naar een kabelmaatschappij en dan kun je gemakkelijk wel een latency van 1-2 seconden oplopen.

landfiets

Re: Latency verschil tussen Internetradio 3G 4G WIFI, DAB+, FM,

Bericht door landfiets » 05 feb 2019 09:53

Ik geef deze posting ff een push, want we zijn inmiddels 4 jaar verder en ik ben nu benieuwd naar de huidige ervaringen !!
Dab+ is bij mijn weten en constatering best heel snel en scheelt weinig met FM
Internet radio is nog steeds met teveel latency. Ben benieuwd hoe jullie dit ervaren en of er trucjes zijn om dit sneller te krijgen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 05 feb 2019 10:15

en als je alle trajecten gehad hebt, dan moet je ook de afstand tussen de zender en je ontvanger meetellen. Dat is voor elke 300 meter ook 1us. -+dance

Calypso

Bericht door Calypso » 05 feb 2019 13:27

landfiets schreef:
05 feb 2019 09:53
Ik geef deze posting ff een push, want we zijn inmiddels 4 jaar verder en ik ben nu benieuwd naar de huidige ervaringen !!
Dab+ is bij mijn weten en constatering best heel snel en scheelt weinig met FM
Internet radio is nog steeds met teveel latency. Ben benieuwd hoe jullie dit ervaren en of er trucjes zijn om dit sneller te krijgen.
Mijn ervaring is dat DAB+ iets meer dan een seconde trager is. Wat betreft internetstreams, dat is van heel veel zaken afhankelijk, waarvan je er zelf maar een beperkt aantal kunt beinvloeden. Overal waar in de internetstream verbindingen "behandeld" worden, wordt gebruik gemaakt van buffers en dus vertraging. Aan de streamerkant maar ook aan de ontvangerkant. Die laatste kun je dus zelf iets mee, als je software het toelaat om de buffergrootte in te stellen. Vaak komt die al in de buurt van de 3 tot 5 secondes. Heel laag zetten helpt dus, maar zorgt ook voor meer haperingen.

Plaats reactie