Straalverbinding

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
wiebev

Straalverbinding

Bericht door wiebev » 28 mar 2008 18:46

Ik wil een audio verbinding van bijvoorbeeld een huis van 5km verder en het moet goedkoop zijn. Kan verder daarover niks op zoekmachines vinden! kan iemand me helpen?

Robert Jan Zwart

Bericht door Robert Jan Zwart » 28 mar 2008 19:24

moet dat stereo zijn? Heb je vergunning? Wat is goedkoop?
vraagje... waar luister je eigenlijk naar, doet ie wel zijn best?
-------------------------------------------------------
RTV 80 techniek, paniek en Radio-maker.

Zwarte Stoomboot

Re: Straalverbinding

Bericht door Zwarte Stoomboot » 28 mar 2008 19:24

wiebev schreef:Ik wil een audio verbinding van bijvoorbeeld een huis van 5km verder en het moet goedkoop zijn. Kan verder daarover niks op zoekmachines vinden! kan iemand me helpen?
Moet het goedkoop zijn of weinig geld kosten?
Straalverbindingen voor afstanden van 5 kilometer zullen nooit weinig geld kosten, maar als je op beide locaties internet hebt, kun je gewoon iets met een stream doen. "Dat kost niet duur."

wiebev

Re

Bericht door wiebev » 28 mar 2008 19:27

Het maakt niet uit mag mono zijn. Nee heb geen vergunning maar daar wil ik dan ook achteraan. Hoe kom ik aan zoan zender mag eigenlijks is het ongeveer 1 a 2 KM maar daar is juist geen internet... Niet duur

Robert Jan Zwart

Bericht door Robert Jan Zwart » 28 mar 2008 20:16

Euro Sound in Haarlem?
vraagje... waar luister je eigenlijk naar, doet ie wel zijn best?
-------------------------------------------------------
RTV 80 techniek, paniek en Radio-maker.

Silvan

Bericht door Silvan » 28 mar 2008 22:05

Heb je een zichtverbinding? Probeer het dan met een 802.11a setje icm Barix bijvoorbeeld.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 28 mar 2008 23:10

een 802.11 in een stad waar andere stations bijna falliet gingen door de vele dropiuts en storingen. Eigenlijk geen keuze.

Hint, neem een power led, in een zaklampreflector.
Moduleer dit met audio versterker van 1 Watt waar de uitgangs elco verwijderd is.
Zet in serie met de led een weerstand zodat de stroom 300 mA is.

Andere kant, neem een licht gevoeligheids cel uit een een oude film of fota camera. Is een foto diode, en maak daar een ontvanger van. Zet de diode in zaklampreflector..
Zorg dat de ruststroom instelbaar is. Via een elcootje haal je het audio er af.

Werkt leuk, en met goede reflectoren is een afstand van 1 a 2 km zonder probleem haalbaar.

Hint, Sony doet het met infra rood en laag vermogen.

Oja, bij mist valt de verbinding uit.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

big T

Bericht door big T » 28 mar 2008 23:18

Het mag geen geld kosten, en een pb met de vragen steller.
Was hij erg rustig na het noemen van een site.
Radiogolfen maak je niet zo maar, daar komt toch vaak wat meer bij te kijken.

Theo
Sent from my laptop using Windows

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 29 mar 2008 08:36

Voor allen,

De beschrijving die ik maakte werkt echt hoor, maar je moet creatief zijn en analytisch kunnen denken. (Dit is iets wat ik in een groot deel van de jonge generatie mis, willen (snappen) alleen maar kant en klaar oplossingen.)
Als een sony apparaat met zijn infrarood ledje kan afspelen naar de TV, kan je er ook een reflector bij zetten.
Doe je dat ook bij ontvangst, win je alweer een stuk.

In de jaren 70 heb ik zo verbindingen gemaakt over een twee kilometer.
Dat was nog met een 12V gloeilamp in een autokoplamp reflector, moduleert alleen slecht.
Met de huidige power leds gaat het makkelijker. Veel meer licht, dus meer vermogen, dus meer bereik dan de sony cameraatjes, en nog in HIFI kwaliteit ook.
Met een beetje hobby en creatief denken gaat het allemaal lukken.

Bijkomend voordeel voor de piraat, dit soort verbindingen zijn niet uit te peilen door het agentschap. :sad:
Bijkomend voordeel voor agentschap, ze kunnen de zender aan de andere kant met hun eigen ogen zien. :))
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 29 mar 2008 08:43

radiogolfje schreef:Voor allen,

De beschrijving die ik maakte werkt echt hoor, maar je moet creatief zijn en analytisch kunnen denken. (Dit is iets wat ik in een groot deel van de jonge generatie mis, willen (snappen) alleen maar kant en klaar oplossingen.)
Maar in die tijd had je nog allerlei tijdschriften over elektronika met zelfbouwprojecten waar geen pc aan te pas kwam. Op basis van die hobby ben ik elektrotechniek gaan studeren. Naderhand eigenlijk nooit wat mee gedaan, maar het is nog steeds leuk.

Silvan

Bericht door Silvan » 29 mar 2008 09:45

De wifi verbinding waar ik het over heb is in de 802.11a (5 ghz) en per definitie niet 802.11b (2,4 ghz, waar het vele malen drukker is en waar je kanalen lekker overlappen).

JohnB

Bericht door JohnB » 29 mar 2008 10:17

Bijkomend voordeel voor de piraat, dit soort verbindingen zijn niet uit te peilen door het agentschap.
Bijkomend voordeel voor agentschap, ze kunnen de zender aan de andere kant met hun eigen ogen zien.
je zou dan een infrarood powerled of een infrarood laser kunnen gebruiken.
wordt wel weer gevaarlijk voor de oogjes.

erbicom

Bericht door erbicom » 29 mar 2008 11:32

Wij hadden in de jaren 80 een heuse straalverbinding. Een handige pief had een lnb voor analoge satellietontvangst zo gemodificeerd dat er een verbinding van zeker 2 km probleemloos werkte. Weer of geen weer.

XtcFm

Bericht door XtcFm » 29 mar 2008 12:08

erbicom schreef:Wij hadden in de jaren 80 een heuse straalverbinding. Een handige pief had een lnb voor analoge satellietontvangst zo gemodificeerd dat er een verbinding van zeker 2 km probleemloos werkte. Weer of geen weer.
Inderdaad, een goedkope oplossing.

Er zijn commercieel ook wel wat dingen te koop op dit gebied bijvoorbeeld bij
http://www.broadcastwarehouse.com maar ik zag dat zij zich zijn gaan proffessionaiseren dus is het pakketje wat ik bedoelde niet meer te koop (althans; het staat niet meer op hun site)

Maar gelukkig hebben we de foto's nog.
Afbeelding

Let wel: Een DRO zender is nu niet bepaald de 'schoonste' vorm van signaal transporteren.

wiebev

Re

Bericht door wiebev » 29 mar 2008 18:28

Ik zag een bericht van iets van 10GHZ zender en dan een analoge sataliet ontvager en een LNB? Weet iemand er meer van?

Plaats reactie