Microfoon kanaal Airmate defect.

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Lex Dumol

Microfoon kanaal Airmate defect.

Bericht door Lex Dumol »

Ik zoek iemand of een bedrijf in het noorden van het land die mijn microfoon kanaal kan repareren en de Airmate eens goed wil nakijken.
Rechterkanaal lijkt mij goed, maar links stuurt tot in het rood uit wat dan enige vervorming geeft.

Nu zoek ik dus iemand het liefst Groningen stad of omgeving die voor een vergoeding wil repareren en nakijken.
Of iemand die mij kan vertellen waar ik een zaak in de buurt kan vinden die dit ook kan doen. Waarom een beetje dichtbij?
Ik heb namelijk geen zin om de Airmate met de postte laten vervoeren!
wave

Re: Microfoon kanaal Airmate defect.

Bericht door wave »

De dichtstbijzijnde officiële D&R dealer zit op een dik uur rijden in Denekamp, Niehoff. In de Pro-AV service hoek heb je in Friesland Eringa in Leeuwarden en Maarten’s Sound and Vision in Nijehaske, maar dat is ook al weer een eindje rijden. BANO en BSE in Groningen hebben (of misschien hadden?), wel eigen TD’s maar ik heb geen idee of die ook reparaties voor derden doen. Dat zou je zelf even na moeten vragen.

Allicht een open deur: als het probleem tot één microfoonkanaal beperkt is, dan is de mixer uitzetten - de panpot een keer of 20 rond te zwengelen - hetzelfde doen met de gain en EQ pots - vervolgens de line/mic switch ook een keer of 10, 20 te bedienen - de mixer weer aanzetten en kijken of het probleem er nog is een ‘First Aid’. Eventuele contactprobleempjes los je op die manier namelijk op.

Lost dat je probleem niet op en zijn alle kanalen scheef op de master dan is eerst beginnen met alle kabels los halen, maar één bron aan te sluiten en kijken of het probleem er dan nog is, altijd een goed begin wat je makkelijk zelf kunt doen. Het kan namelijk ook zo zijn dat je geen probleem op links hebt, maar juist signaal op rechts verliest door bijvoorbeeld een defecte kabel :wink:. Als je dat door harder uitsturen compenseert, dan is het gevolg dat de andere kant wordt overstuurd. In de praktijk bufferen fabrikanten de verschillende outputs niet altijd even netjes….. Bij zo’n check is het handig om ook even te kijken of jackpluggen (van bijvoorbeeld inserts) hun werk nog goed doen. Bij inserts is een kortsluitplug (een stereo Jack met tip en 1e ring doorverbonden, massa niet gebruikt) daarvoor handig, bij jack out-/inputs gebruik je geen kortsluitplug maar poets je de contacten op door een keer of wat een jackplug te prikken en weer los te halen.

Lost dat het probleem nog steeds niet op, dan kun je als je een beetje handig bent en de mixer uit de garantie is, de mixer even open maken en de bandkabels controleren. Meestal kun je na wat schroeven te hebben losgemaakt de onderkant afnemen, maar dat staat in je handleiding. Voor de veiligheid wel altijd eerst de netstekker eruit en even vijf minuten wachten zodat de voedingselco’s ontladen zijn.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Lex Dumol

Bericht door Lex Dumol »

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie! Morgen zal ik even contact opnemen met Bano en BSE. Wie weet kunnen zij voor mij de D&R nakijken, onderhoudsbeurtje en eventueel repareren. Mocht dat niet zo zijn dan heb ik ook geen moeite om in de auto te stappen en dan richting Denekamp te rijden.
Kan ik me gelijk ook goed laten voorlichten over de Airence met uitbreid module. Staat namelijk hoog op het lijstje om eind dit jaar aan te schaffen.

Punt 2 heb ik inderdaad ook al gedaan. Net als het verwisselen van de 2 DBX286s. Het gaat dan 2 uurtjes of 2 dagen goed, maar dan keert het probleem weer terug.

Het prikken van de jackplug zal ik vandaag ook eens even gaan doen.
Kabels van de DBX naar mengpaneel zijn op dit moment goedkope (Devine) XLR male- 6.3 kabeltjes. Met een beetje geluk levert Bax vrijdag de 3e DBX af.
Ik zal er gelijk even kwalitatieve kabels bij bestellen.

Handig nee! Vind audio en de daarbijbehorende techniek ontzettend mooi, maar laat iemand met verstand van zaken er liever naar kijken dan dat ik er zelf aan begin!
wave

Bericht door wave »

Devine :roll: Bepaald geen fijne ervaringen mee. Jacks die spontaan afbreken (in het apparaat natuurlijk), pluggen die van de kabels afkomen omdat ze zonder trekontlasting zijn gemonteerd, haperende koppelbussen, kabelbreuken….. de prijs is laag, maar de kwaliteit is er ook naar. Voor een thuisset of niet al te intensief pro / semi-pro gebruik zou ik kijken naar de kabels van Procab als een goed en heel betaalbaar alternatief. Niet zo onverwoestbaar als Klotz of Tasker met Neutrik connectoren, maar dat heb je thuis ook niet nodig en die laatste twee zijn als kant en klare kabels ook fors duurder. Als je veel kabels nodig hebt en zelf kunt afmonteren dan kan Tasker op 100 meter rol met losse Neutrik connectoren weer wel een goede optie zijn, maar dan moet je de edele soldeerkunst goed beheersen :)) . Dat is echt een kwestie van uitrekenen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Lex Dumol

Bericht door Lex Dumol »

Had al wat recensies gelezen over Devine, niet echt positief. Maar wat jij schrijft dan schrik ik helemaal van de kwaliteit.
Toeval of niet, maar vanochtend gelijk een bestelling gedaan. Namelijk de Klotz M1MS1B0300 met een lengte van 3 meter voor €31,-
Mocht dit goed bevallen dan zal ik er nog 2 bestellen.
Lex Dumol

Bericht door Lex Dumol »

Volgende week gaat de Airmate richtin BSE Groningen voor een onderzoek. Kosten vallen me mee €55,- ex btw.
Alleen benieuwd wat er achterweg komt en wat daar de kosten van gaan worden.
Plaats reactie