2e hdd voor server gebruiken

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
yourdjeric

2e hdd voor server gebruiken

Bericht door yourdjeric »

Beste forum leden

Ik heb een centovacast op een 120 gb ssd schijf lopen.
Dit loopt allemaal goed, maar de server is snel vol!
Nu kan ik bij mijn vps aanbieder (want ik huur een vps) een 1TB sata schijf bij laten plaatsen.

deze moet wel op een lege mount point geplaatst worden, zoiets als wij in windows de letters c,d,e hebben...
Echter heb dit nog nooit mee gemaakt, ik draai debian 10 en mijn vps aanbieder weer niet hoe t werkt met centovacast,
Ze kennen het programma niet.

Ik heb de vraag bij centovacast neergelegd maar het geweldige support reageert weer eens aantal dagen niet, dat duurt bij hun te lang.
Toch hoop ik iemand van jullie weet hoe je dat kan gebruiken op mijn server, wordt het automatisch via een ander mounth point toegevoegd en herkend door centovacast of moet ik iets installeren of uitvoeren in ssh? of kan ik in centovacast dit instellen onder het kopje "host" >> add server?
Calypso

Re: 2e hdd voor server gebruiken

Bericht door Calypso »

yourdjeric schreef: 17 nov 2020 22:23 ik draai debian 10 en mijn vps aanbieder weer niet hoe t werkt met centovacast
Tja, volgens mij zou je VPS aanbieder je prima verder moeten kunnen helpen, maar maken ze zich er erg makkelijk vanaf. Op zich geen wonder, want marges zijn klein in de VPS wereld en voor je het weet ben je systembeheer aan het doen voor een klant.

Allereerst zou je even moeten kijken wat nu hetgeen is waardoor je ruimte vol loopt. Is het materiaal wat jij er op zet, is het iets van het OS (journal bijvoorbeeld of logfiles), etc.

Voor hetzelfde geld is het iets heel anders dan Centrovacast, of iets wat makkelijk op te lossen is. Ga in een (sub)directory staan en kijk met "du -h" welke directory/directories er veel ruimte in beslag nemen.

Je gebruik van woorden doet me vermoeden dat je erg beginner bent op Linux. Zoek wat rond op Internet om je kennis uit te breiden, magische woorden die je nodig gaat hebben:

mount
fstab
mke2fs
fdisk of parted

en als je wat flexibeler wilt kunnen zijn met het toekennen van ruimte: lvm en resize2fs.

Even in enkele zinnen een basic: Linux/Unix gebruikt geen driveletters, maar mountpoints. Dat zijn gewoon directories "waarop" een drive gezet kan worden.

Dus je huidige /var/log/huppeldepup is nu een directory op je normale schijf, maar kan ook gebruikt worden om een schijfpartitie op te zetten. De oorspronkelijke inhoud van /var/log/huppeldepup is dan niet meer zichtbaar, maar de inhoud van de schijfpartitie, op exact dezelfde lokatie.
yourdjeric

Bericht door yourdjeric »

Beste....

Ik denk ik wel uitkom.
op de pagina van centovacast staat uitgelegd hoe je een moint aanmaakt en toevoegt, de vps aanbieder komt er idd makkelijk vanaf maar gaat wel de schijf installeren. Hiervoor moet een vrije moint voor aangemaakt zijn.

Zodra ik de moint heb aangemaakt, installeert hij de extra schijf, de reden voor erbij te plaatsen is de huidige schijf vol is.
Dit komt niet door rotzooi wat erop staat, maar door overmatige data verbruik welke we naar beneden hebben gehaald.

Er wordt nu per klant gekeken welke data ze verbruiken en worden toegekend. + welke producten wij automatisch activeren om te voorkomen de schijf overbelast raakt.
Momenteel gaan wij een 4 TB opslag erop zetten waar we voorlopig genoeg aan hebben, er zouden 3 schijven nog bij kunnen van totaal 16 gb per stuk.
Met een i7 3,44 ghz en 8 gb ram moet ik hier wel ver mee toe komen, alleen een 120 gb ssd is niet voldoende hiervoor.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

yourdjeric schreef: 17 nov 2020 22:23 Beste forum leden

Ik heb een centovacast op een 120 gb ssd schijf lopen.
Dit loopt allemaal goed, maar de server is snel vol!
Nu kan ik bij mijn vps aanbieder (want ik huur een vps) een 1TB sata schijf bij laten plaatsen.

deze moet wel op een lege mount point geplaatst worden, zoiets als wij in windows de letters c,d,e hebben...
Echter heb dit nog nooit mee gemaakt, ik draai debian 10 en mijn vps aanbieder weer niet hoe t werkt met centovacast,
Ze kennen het programma niet.

Ik heb de vraag bij centovacast neergelegd maar het geweldige support reageert weer eens aantal dagen niet, dat duurt bij hun te lang.
Toch hoop ik iemand van jullie weet hoe je dat kan gebruiken op mijn server, wordt het automatisch via een ander mounth point toegevoegd en herkend door centovacast of moet ik iets installeren of uitvoeren in ssh? of kan ik in centovacast dit instellen onder het kopje "host" >> add server?
Dan zal ik mezelf afvragen of de vps provider vaardig genoeg is.

Ik zou verder kijken
sverrips

Bericht door sverrips »

Het punt is dat de meeste providers er wel verstand van hebben, maar niet in de installatie gaat editten met fstab om bij het opstarten automatisch een mountpoint te hebben. Meestel als iemand linux gebruikt, weet die zelf wat hij/zij moet doen. Als dat niet het geval is zoals hier, dan kan je wel info verwachten van je provider in vorm van hulp en de regel die je toe moet voegen aan fstab. Maar je kunt niet verwachten dat ze even op jouw installatie /etc/fstab gaan editten. ik snap dat dus wel ! Mogelijk moet je de harddisk ook nog partitioneren en met mkfs -t ext4 een bestandensysteem aanmaken. Het is dus even uitzoeken hoe dat werkt en is niet zo heel erg moeilijk !
Plaats reactie