DBX1 / DBXII decoding in software

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
wave

DBX1 / DBXII decoding in software

Bericht door wave »

Een hele generatie kent de naam DBX alleen van de voiceprocessors en compressors, maar de iets oudere techs kennen DBX ook nog als ruisonderdrukking systeem. DBX type 1 werd toegepast voor de prosumer / professionele markt, en DBX type II voor de consumententak (en een afgeleide van type II voor enkele in Sensurround uitgebrachte films). Inmiddels is het systeem een relikwie, maar als je met een DBX gecodeerde archieftape of LP te maken krijgt heb je wel een probleem. Hardware decoders kosten, als je ze al tigste-hands vindt, geld en een software plugin is er niet.

Een poosje geleden moest ik een DBX-1 gecodeerde open reel tape inlezen en kwam ik via via op een uit 2013 komend artikel van engineer Bob Weitz terecht. De in het artikel genoemde ProTools EQ en Waves expander zijn te vervangen door iedere andere plugin die deze klus aan kan (de expander moet wel een True RMS gedrag hebben), een soepel draaiend DAW pakket waarin je bussen kunt definiëren is noodzakelijk. De gegeven settings zijn in de praktijk prima, maar indien nodig zijn de EQ settings voorzichtig -en vooral goed luisterend- een tikje bij te tweaken. De tijdsconstantes en levels van de expander zijn wél erg kritisch.

Link naar het artikel van Bob Weitz: klikkerdeklik
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Dukard

Re: DBX1 / DBXII decoding in software

Bericht door Dukard »

Je inleiding nam mij regelrecht mee naar de "open reel" periode van de 70/80's - mijn tapedeck was er mee voorzien en dat maakte het een exotisch platform. Om die reden werd de DBX machine ingeruild voor een Revox - zo kon de opname mee naar bijna elke studio.

Maar ik lees geen vraag of anders ... als ik zoek op software matige DBX decodeer oplossingen dan zijn die er zeker geweest.
Helaas zijn niet alle links (nog) actief.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

wave

Re: DBX1 / DBXII decoding in software

Bericht door wave »

De goede, oude, tijd van schaar en plakband 😅. Klopt Dukard, het was ook geen vraag, maar een stukje ervaring delen omdat mensen er vaker tegenaan lopen. In de pro audio community had ik inderdaad ook meerdere verwijzingen gevonden, maar met uitzondering van U-He Satin lijken die plug-ins, als je verder gaat graven, nooit veel verder gekomen te zijn dan een enthousiast hobby stadium. Satin hangt echter met € 129,- een prijskaartje aan, en men benoemt de NR decoders zelf ook niet als DBX maar als “UHX” en “A type” / “A type cat 22 mod”. De reden van die creatieve benaming laat zich raden, maar het schijnt wel te werken. De plug-ins die je met de methode van Bob Weitz nodig hebt zijn echter ook in de freeware hoek te vinden, en ons Hollanders... :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Plaats reactie