Ervaring.......?

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
v.ijl

Ervaring.......?

Bericht door v.ijl » 08 aug 2019 00:32

Afbeelding
ADAM HALL AKOESTISCH MOLTON DOEK WIT 3M BREED (PER METER)
Wie heeft hier ervaring mee, positief of negatief......
https://www.fritz-events.nl/adam-hall-a ... d-per.html
Ik kon geen grotere foto vinden.... -kots
en dan is er koffie......

wave

Re: Ervaring.......?

Bericht door wave » 08 aug 2019 20:59

Waar wil je het voor gebruiken? Dit soort doeken zijn prima om reflecties in een ruimte wat te temmen, maar problemen als dips en bumps los je er níet mee op. Punten om in de gaten te houden: dergelijke doeken worden zonder ophangsysteem verkocht; daar zul je dus iets voor moeten verzinnen. En waar je thuis niet gauw aan denkt maar dat wel zou moeten doen: brandwerendheid/brandvertragendheid.Last but not least: prijzen vergelijken loont.

Voor professioneel gebruik zou ik advies vragen bij bijvoorbeeld ShowTex of bij Ron de Groot.

In de laatste AV & Entertainment staat trouwens nog een leuk artikel over het gebruik van o.a. doeken in relatie tot akoestiek: klikkerdeklik
Laatst gewijzigd door wave op 08 aug 2019 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Dukard

Bericht door Dukard » 08 aug 2019 21:06

Ervaring met het getoonde materiaal heb ik niet, maar als je het - wat ik vermoed - in wilt zetten als akoestiekbeheersing voor een ruimte zou ik er "spaarzaam" mee omspringen omdat er nergens iets over de 'specs' van dit materiaal staat - het is dus puur giswerk wat het materiaal gaat doen.

Mocht je het toch gaan inzetten dan zou ik er voor kiezen om er zg tegels van te maken - die te omlijsten en af te werken met doek naar keuze en de ruimte stapsgewijs volgens de basis regels in te richten.

Misschien is het goed om je wensen en omstandigheden uit te leggen - dat maakt een evt. advies een stuk gemakkelijker. -bier

Dit kwam ik laatst tegen op het web : https://youtu.be/qczNxoG8s6o
Is op budget basis maar misschien brengt het je op ideeën.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 08 aug 2019 22:51

Vroeger kwam je dit tegen in luidsprekers, en of het helpt, weinig. Steenwol is beter.
Maar door de wanden op te breken met schuine houten (multiplex) platen kan je de akoestiek ook goed krijgen. Anders gordijnen voor die kale wanden.
Gaat er om dat de audio reflecties alle kanten opgaan, dus zich niet kunnen optellen tot een echo.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

v.ijl

Bericht door v.ijl » 08 aug 2019 23:03

Het is niet de bedoeling om dit materiaal te gaan gebruiken (zeg nooit "nooit")
Bij het rond kijken bij de locale handel kwam ik dit materiaal tegen, de eerste reactie was "zijn de gevoerde velours gordijnen niet goed genoeg".... Gordijnen helpen een beetje tegen flutter echo, maar verwacht hier geen wonderen van.

Leuk youtube-filmpje...... Er wordt gesproken over 'fabric' = open weefsel, dit moet dus een open structuur hebben (dit komt er m.i. niet goed uit). Kaasdoek en jute zijn goed bruikbaar.
Kaasdoek: https://www.stoffenshop.eu/nl/stof/1285 ... gKA4fD_BwE
jute: https://www.stoffenshop.eu/nl/stof/1387/jute-roze

Dukard

Bericht door Dukard » 09 aug 2019 00:57

v.ijl schreef:
08 aug 2019 23:03
Het is niet de bedoeling om dit materiaal te gaan gebruiken (zeg nooit "nooit")
Voor die keuze stond ik ook - gevalletje van prijs/result om een prettige en beheersbare akoestiek te creëren in mijn studio. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een combinatie van verschillende materialen en dat geeft IMO een prettige werkbare omgeving zonder het gevoel mijn dagen in een "dead coffin" door te brengen. Tijdens het proces wel metingen gedaan voor bepaalde/ lees lastiger frequenties. (zijn apps voor)

Mijn ervaring; richt je niet op velours gordijnen maar neem de tijd om te experimenteren - elk materiaal heeft zijn eigen karakter - en als je dat goed toepast kan je met een klein budget een prettige werkplek maken. Ik heb iig nog geen klachten gehad van mijn werk wat ik aflever. :D

Mijn setup in grote lijnen:

- Beide hoeken van de ruimte naast de afluistering voorzien van zg. basstraps (steenwol)
- Op de zijwanden de speaker reflectie punten "bekleden" met een paneel (zelf gemaakt in een frame)
- Staande golven in de ruimte aan het plafond verhelpen met 2x akoestische platen van 60x60 cm icm vloerbedekking
- Op de achterzijde van de ruimte een diffuser (berekend op de ruimte en gemaakt van hout)

Uiteindelijke budget; een kleine 100 Euro :wink: ... en mijn tijd natuurlijk :))

v.ijl

Bericht door v.ijl » 09 aug 2019 21:56

Dukard schreef:
08 aug 2019 21:06
Ervaring met het getoonde materiaal heb ik niet, maar als je het - wat ik vermoed - in wilt zetten als akoestiekbeheersing voor een ruimte zou ik er "spaarzaam" mee omspringen omdat er nergens iets over de 'specs' van dit materiaal staat - het is dus puur giswerk wat het materiaal gaat doen.
Toch nog wat 'specs' gevonden
Eigenschaften von Adam Hall Akustikmolton B1 3 Meter breit weiß:

Produktart: Molton
Typ: Akustikmolton
Material: 100% Baumwolle
Farbe: Creme
Breite: 3 m
Bewerteter Schallabsorptionsgrad (ISO 11654): w = 0,70 natur / 0,60 schwarz
Schallreduktionskoeffizient, NRC (ASTM C423): 0,65 natur / 0,60 schwarz
Gewicht: 500 g/m²
Gewicht: 0,48 kg
Weitere Eigenschaften: schwer entflammbar (B1)
https://www.envirel.de/adam-hall-akusti ... eit-weiss/

Dukard

Bericht door Dukard » 09 aug 2019 23:23

Ik heb de link gevolgd en iets verder ingelezen op de ISO en ASTM metingen van het "Adam Hall" materiaal maar krijg de indruk dat het bedoeld is als "sound absorber" om overlast naar naastgelegen ruimten te willen beheersen. Correct me if I am wrong maar dat heeft imo weinig- of geen waarde voor de ruimte die akoestisch aangepast moet worden. Dat sluit aan wat Wave al benoemde; het zal geen dips en bumps oplossen.

Er bestaan zg. Prefab akoestiek sets van Primacoustic - https://www.helios-online.nl/shop/14-198/akoestiek_kits - die voor dit doel zijn gemaakt. Verwacht er geen wonderen van maar het vertegenwoordigt de eerste basis.

Ik heb deze set ooit gehad, maar kwam er niet mee weg, maar dat is persoonlijk en door te experimenteren heb ik nu wel de gewenste oplossing waar ik met gemak een hele dag in kan verblijven. No Offense No Coffin :lol:

Plaats reactie