Hoe mixer aansluiten op PC?

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
IkbennlXD

Hoe mixer aansluiten op PC?

Bericht door IkbennlXD » 07 okt 2018 23:27

Beste mensen,
Ik draai nu al enige tijd bij een internet radio, maar tot op heden start ik nogsteeds de muziek in via een simpel hotkeytje op mijn toetsenbord.
Nou wou ik een mengpaneel kopen met faders en eentje die ik op mijn pc kan aansluiten dus heb ik voor een Behringer DX2000USB gekozen.

Echter wil ik geen miskoop doen, vandaar dat ik graag voordat ik hem koop eerst zeker weten hoe ik alles aansluit.
Is het een kwestie van usb kabeltje in de pc doen en je kan er mee aan de slag? Een soort plug en play? Of moet je toch nog allerlei programmatjes downloaden etc om het werkende te krijgen. (ik werk met freeplayer).
Ik ben zoals je ziet dus erg beginnend, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee hoe ik dit aansluit op mijn pc!
Alvast bedankt,
Tom

R.J. Mulder

Re: Hoe mixer aansluiten op PC?

Bericht door R.J. Mulder » 09 okt 2018 21:07

Op internet op de site van Behringer staat wss wel een handleiding welke aansluitingen deze mengtafel heeft, en ook op radio forum, maar die heb je denk ik al gelezen? ook kwa software, genoeg te vinden op radioforum maar dat heb je ook al gedaan?

Vatso

Bericht door Vatso » 09 okt 2018 21:36

de knopstart werkt niet via de USB.
Ook heeft de DX2000USB alleen op kanaal 3 een USB afspeel mogelijkheid.

De knopstart is een puls.
Je heb nodig een Velleman USB printplaat (Zoek dit forum even af).
Daar kun je 5 grote Mono Jack pluggen aan aansluiten zodat je de knopstart kunt gebruiken op de DX2000USB.

Tis makkelijk te maken en aan te sluiten.

Zelf heb ik het lang geleden ook gemaakt en werkte super en makkelijk.
Zoek het forum hier af voor het hoe en wat, er staat heel veel beschreven over precies deze combinatie van de DX2000USB, velleman kit en Freeplayer.

Dukard

Bericht door Dukard » 10 okt 2018 20:51

Velleman kit K8055 als zelfbouw of dezelfde USB interface kant en klaar VM110
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

IkbennlXD

Bericht door IkbennlXD » 22 okt 2018 00:29

Hallo, even een update.

Ik ga de behringer gebruiken met Freeplayer. Nou zie ik dat mensen dan een velleman kit aanraden. Echter heb ik op mijn PC gewoon een printerport zitten. Kan ik dan geen Usb > lpt kabeltje kopen? Dus de usb inpluggen in de mixer en dan de lpt in de computer. Dan werkt dat namelijk toch ook de buttonstart gewoon met freeplayer?

v.ijl

Bericht door v.ijl » 22 okt 2018 11:59

Hallo, even een update.
Het is maar wat je een update noemt........
https://verdonschot.eu/site/?page_id=265&lang=nl Dis is de site van de Freeplayer, bestudeer dit nou eens grondig.........

En dan nu het onderschrift.......
en dan is er koffie......

IkbennlXD

Bericht door IkbennlXD » 22 okt 2018 13:06

Ja ik ben nieuw in deze wereld dus ik stel even een vraag. Dat dit voor jou nou inmiddels al zo simpel is

v.ijl

Bericht door v.ijl » 22 okt 2018 13:26

IkbennlXD schreef:
22 okt 2018 13:06
Ja ik ben nieuw in deze wereld dus ik stel even een vraag. Dat dit voor jou nou inmiddels al zo simpel is
Omdat het niét zo simpel is bestudeer je de aangegeven site....

remco_k

Bericht door remco_k » 22 okt 2018 13:36

IkbennlXD schreef:
22 okt 2018 00:29
Ik ga de behringer gebruiken met Freeplayer. Nou zie ik dat mensen dan een velleman kit aanraden. Echter heb ik op mijn PC gewoon een printerport zitten.
Hedendaagse PC's (en ook die van 5 jaar geleden) hebben geen printerpoorten meer aan boord, dus hier gebruik van maken, levert je op termijn een nieuw probleem op als je een nieuwe PC nodig hebt, namelijk het ontbreken ervan. Advies: laat die printerpoort links liggen.
Kan ik dan geen Usb > lpt kabeltje kopen? Dus de usb inpluggen in de mixer en dan de lpt in de computer. Dan werkt dat namelijk toch ook de buttonstart gewoon met freeplayer?
Nee. Los van het feit dat dat fysiek niet past, werkt dat niet zo.
Daarnaast: de start knoppen in die Behringer mixer hebben helemaal niets met de USB aansluiting van die mixer te maken. Die kennen elkaar helemaal niet.

Je kunt of die Velleman kit gaan gebruiken, of zelf iets bouwen om je printerpoort aan te sluiten aan de startknoppen van de Behringer mixer. Ook daar zijn schema's voor te vinden maar vereist vermoed ik meer technische vaardigheden dan het gebruik van de Velleman kit.

(let op: als je de Velleman KIT koopt, moet je hem zelf in elkaar solderen, als je de Velleman module koopt krijg je hem kant en klaar. Het is hetzelfde ding dus, maar de één is zelfbouw, de ander niet).
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

IkbennlXD

Bericht door IkbennlXD » 22 okt 2018 13:46

Oké dankjewel.
En van betreft de kanalen. Die moet je met tulp kabels aansluiten van de mixer naar je pc toch?

remco_k

Bericht door remco_k » 22 okt 2018 13:53

^^ Dan kan dan weer wel met de USB aansluiting van de mixer. Als het goed is. Daarvoor verwijs ik je (ook) naar de manual. Maar dan naar de manual van de mixer. En/of beter nog: uitproberen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

remco_k

Bericht door remco_k » 22 okt 2018 13:54

Bij nader inzien kan het ook zijn dat de USB aansluiting alleen de master outputs 'bevat' dus dan moet het inderdaad met de tulp kabels. Maar die info vind je in de manual.

IkbennlXD

Bericht door IkbennlXD » 25 okt 2018 16:20

De usb is als ik de manual goed begrijp alleen fader 3. Dus de main moet je dan alsnog met kabels aansluiten.
Weet jij toevallig welke kabels ik het best kan gebruiken? En ik heb zelf in mijn pc maar 2 groene en 1 blauwe ingang. Betekend dat ook dat ik dan maar 4 faders kan aansluiten?

Vatso

Bericht door Vatso » 26 okt 2018 22:06

1: de USB, via de USB kun je alleen op kanaal 3 geluid afspelen vanaf de computer. Meer niet.

2: velleman kit; koop aub de complete kit, niet het bouwpakket. je word gek van dat gepriegel.

3: knopstart: koop 5 mono jack pluggen, sluit die aan op de vellemankit. dan zet je een bestand (megeleverde cd) in een specifieke map op je computer. vellemankit aan de computer aansluiten en het zo meteen moeten werken.

Lees de div topic even op je gemakie na. er staat heel veel al beschreven over de combinatie DX2000, freeplayer en de vellemankit

v.ijl

Bericht door v.ijl » 29 okt 2018 13:10

IkbennlXD schreef:
25 okt 2018 16:20
De usb is als ik de manual goed begrijp alleen fader 3. Dus de main moet je dan alsnog met kabels aansluiten.
Weet jij toevallig welke kabels ik het best kan gebruiken? En ik heb zelf in mijn pc maar 2 groene en 1 blauwe ingang. Betekend dat ook dat ik dan maar 4 faders kan aansluiten?
De (licht)blauwe aansluiting is een stereo lijn ingang, de groene aansluiting is een lijn uitgang, deze is stereo. Als de twee (groene) uitgangen onafhankelijk van elkaar kunnen weergeven, kun je dus 3 faders aansluiten (2 via de lijn uitgang + 1 via USB)

Plaats reactie