Fm modulator

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
Plaats reactie
jj1987

Fm modulator

Bericht door jj1987 » 17 mar 2018 09:43

Beste forumleden,
Heb een DX Antenna DHM-332 fm kabelmodulator. Deze heeft sinds een aantal dagen een vreemde storing. Om de circa 24 uur geeft deze geen geluid meer. Het enige geluid wat er komt is een vreselijk krijsend geluid. De tuner slaat ook op tilt en geeft geen stereoindicatie meer aan. Zet ik de modulator uit, en weer aan na 10sec werkt hij weer. Apparaat wordt niet warmer dan normaal, en met een andere audiobron eraan geeft hij dezelfde klachten. Voorheen nooit problemen. Wat me wel opviel is dat de laatste tijd voor deze storing er een soort fluittoon hoorbaar is door de audio heen. Ook al koppel je de audiobron los fluittoon blijft en is iets minder door de zendsterkte iets te verhogen. Dit geluid kun je vergelijken met de pilottoon. Weet niet of deze ook een pilottoon heeft, want er zit geen RDS in. Helaas rijkt mijn technische kennis van deze apparaten niet zo ver dat ik het euvel vinden kan. Ook is er geen service manual of andere documentatie van te vinden. Iedere tip is welkom.
Alvast dank.

v.ijl

Re: Fm modulator

Bericht door v.ijl » 17 mar 2018 10:09

Iedere tip is welkom.
Nou, bij deze..... Informeer bij Broadcast Service Noord, die heeft de modulator in de occasion lijst. Ik ga ervan uit dat ze óf iemand kennen die repareert óf zelf repareren....
http://www.broadcastservicenoord.nl/
en dan is er koffie......

remco_k

Bericht door remco_k » 19 mar 2018 23:56

Het meest voordehand liggende is een defect aan de voeding. Om dat te repareren, heb je niet perse iemand nodig die precies weet hoe dat apparaat werkt of in elkaar zit, maar iemand die verstand heeft van electronica en met wat meet apparatuur.
Wellicht dat er een bedrijf bij je in de buurt zit wat dit kan doen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

jj1987

Bericht door jj1987 » 20 mar 2018 00:44

Bedankt voor de reacties. Voeding kan heel goed. Echter op moment van storen zie ik de lampjes voorop niet minder fel branden, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er een andere print minder of geen stroom krijgt. Die pagina op broadcast service noord heb ik ook gezien. Alleen houd ik die als laatste optie ivm de afstand vanaf hier. Wellicht is versturen op mijn kosten dan nog een optie. Het valt me op dat analoge fm kabelmodulators slecht te verkrijgen zijn. Tweedehands vaak afgeragd, of gewoon helemaal op. En dan vaak ook nog prijzig. Rond de 200 euro voor bijv een Profline SFM/sbm. Weet dat het minder wordt die analoge fm, maar lijkt me sterk dat je er helemaal niet meer aan kunt komen. Er zijn kabelbedrijven die zoals hier altijd nog een ruim analoog fm pakket leveren. Hier gebruiken ze een astro multi ip naar fm modulator. Ik zoek echt een modulator waar je domweg audio invoert en er analoge fm uit komt. Op EBay zie ik wel eens wat voorbij komen, maar daar heb ik weinig ervaring mee. Het gekke is dat hij nu alweer een aantal dagen probleemloos draait.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 20 mar 2018 08:58

Lijkt me een PLL probleem in of de ontvanger, of de zender.
Dan ontstaat er een piep, eerst zacht, dan steeds harder, en later als de elco verder zijn waarde verliest gaat hij uit lock en gaal gillen, krijsen of hoe je dat ook noemen wil. Volgende stap is dat hij over de hele band gaat zwabberen.

Meestal een kleine ingreep, maar voordat je weet welke condensator het is, moet je toch even goed zoeken.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Plaats reactie