Analoge FM/AM/LW hifi tuner

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
GerjanOpDreef

Analoge FM/AM/LW hifi tuner

Bericht door GerjanOpDreef » 08 jan 2018 21:00

In mijn zoektocht naar een analoge FM/AM/LW hifi tuner kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat die krengen 25 jaar geleden voor het laatst van de band liepen. En nu ik er toch naar op zoek ben is dat best wel jammer. Een zoektocht verder leerde dat het sowieso niet meevalt om een analoge radio te vinden, al zijn er nog diverse wereldontvangers, voor de rest heb ik vrij weinig gevonden.

Hoe dan ook, kennelijk is het niet meer mogelijk om zo'n nieuwe analoge radio ontvanger te kopen (of iemand hier moet een schakel hebben).

Dus vatte ik het idee op om zo'n ding zelf maar te gaan bouwen. Maar ik heb daar geen ervaring mee. Iemand anders hier misschien wel?
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

jessica

Re: Analoge FM/AM/LW hifi tuner

Bericht door jessica » 08 jan 2018 23:35

Ben je op zoek naar buizenradio's? Die zijn vaak nog wel in kringloopwinkels redelijk goedkoop te krijgen. Soms alleen een paar nieuwe buizen erin. Soms helemaal niet eens.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 09 jan 2018 12:08

jessica schreef:
08 jan 2018 23:35
Ben je op zoek naar buizenradio's? Die zijn vaak nog wel in kringloopwinkels redelijk goedkoop te krijgen. Soms alleen een paar nieuwe buizen erin. Soms helemaal niet eens.
In dezelfde kringloopwinkels vind je ook nog wel FM-AM tuners, zowel met buizen (60s-70s)
als met halfgeleiders (70s-80s). Voor de goede werking éérst in- (afstemcondensators én schakelaars) en uitwendig (behuizing, knoppen en connectoren) van nicotine-aanslag -kots ontdoen.
en dan is er koffie......

wave

Bericht door wave » 09 jan 2018 12:19

Als je met analoog 'met een afstemschaal en draaiknop' bedoelt, dan ga je dat nieuw niet meer vinden en LW al helemaal niet meer. Onkyo is geloof ik überhaupt één van de weinigen die nog losse FM/AM tuners heeft. Maar in de 2e-hands markt is toch ook een hoop te vinden? Marktplaats staat bol met analoge tuners.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 09 jan 2018 20:48

Ik bedoelde inderdaad een analoge met een afstemschaal en draaiknop. Paar van die trillende wijzertjes bovenin. Vind dat de meest fantastische radio's die er zijn.

Een goeie buizenradio zoek ik inderdaad ook nog, maar die zijn nog relatief eenvoudig te krijgen. Bovendien zijn er genoeg van die bejaarden die graag zo'n ding even maken zodat die weer werkt.

Misschien toch maar in de kringloop en op marktplaats gaan rondkijken dan voor wat werkend spul.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 09 jan 2018 20:53

Halverwege maart in Rosmalen, de grote radio beurs voor centamateurs.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 09 jan 2018 20:56

radiogolfje schreef:
09 jan 2018 20:53
Halverwege maart in Rosmalen, de grote radio beurs voor centamateurs.
Hé, dat is een goeie tip. Daar ga ik denk maar eens kijken! Bedankt!

Denniss

Bericht door Denniss » 12 jan 2018 22:36

Ja, dat heeft ook wel wat, en dan met zo'n vliegwieltje erin zodat je een zwieper aan die knop kunt geven. Ik had er vroeger zo een met heel groot het woord 'stereo' wat dan oplichtte, en een wijzertje dat het midden aangeeft. Misschien is dit na het opkomende succes van vinyl en cassette wel het volgende. (een dab radio met de look & feel van een analoge radio?)
In de kringloopwinkels kom ik ze nog wel tegen maar ook opvallend vaak losse digitale tuners (ik wist niet dat er zoveel mensen losse tuners hadden (net als platen van nana Mouskouri trouwens maar dat is weer een ander verhaal haha))

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 12 jan 2018 23:49

Een analoge HiFi tuner met FM/AM/LW met zo'n mooie balk, maar dan ook met DAB+ en internet radio. Zou wat mij betreft ideaal zijn.

jessica

Bericht door jessica » 13 jan 2018 00:16

Bestaat er wel een radio met LW/AM/SW/FM en Dab+ en internet?

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 13 jan 2018 17:42

jessica schreef:
13 jan 2018 00:16
Voor zover ik weet niet. Ik heb ook geen idee hoe DAB+ zich verhoudt tot LW/AM/FM. Internet radio is in beginsel iets totaal anders als radio, dus zal je technisch gezien 2 verschillende ontvangstmogelijkheden in 1 tuner moeten bouwen.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 13 jan 2018 22:43

jessica schreef:
13 jan 2018 00:16
LW/AM/SW: LW en SW is AM. AM is modulatie vorm net als FM.... Ik begrijp wel wat je bedoelt..
Er zijn ontvangers met DAB, DAP+, UKW (FM modulatie) én internet (LAN en WiFi interface), b.v.
https://www.electronic-star.nl/auna-Con ... 203187.htm
plaatje: Afbeelding

jessica

Bericht door jessica » 13 jan 2018 23:59

Ja ik weet dat er gecombineerde FM - Dab+ - internetradio's zijn. Die heb ik zelf ook. Meerdere zelfs. VInd ik zelf een ideale combinatie.
Maar ik vroeg me af of er ook radio's zijn met FM - Dab+ - internet en dan ook nog Lange Golf, Middengolf en Korte golf (LW, MW, SW)
Persoonlijk heb ik deze radio's nooit gezien, maar misschien bestaan ze wel. Dat was de vraag.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 14 jan 2018 01:27

jessica schreef:
13 jan 2018 23:59
Ja ik weet dat er gecombineerde FM - Dab+ - internetradio's zijn. Die heb ik zelf ook. Meerdere zelfs. VInd ik zelf een ideale combinatie.
.....
Beetje veel off topic: Welk merk of merken heb je staan? Ik zoek iets nieuws, wat er stond is gesneuveld na 4 jaar.....

jessica

Bericht door jessica » 14 jan 2018 02:20

Ik heb een Silvercrest (Fm - Dab+ - Internet) merk en aanbieding van Lidl. Prima radio was destijds tussen 50 en 60 euro. Hele fijne radio. En ik heb een Pure One Flow (Fm - Dab+ - Internet) . Ook goed maar iets duurder. Geloof tussen de 80 en 100 euro. Maar over de eerste ben ik eigenlijk nog meer tevreden. Zit ook een goed geluid in. Dan heb ik ook nog een kleine Sangean zakradio (Fm + dab+, geen internet) Ook prima en geloof ik 40 euro aanbieding destijds bij Kijkshop. Ik zou altijd gaan voor een combinatie Dab+ - FM - Internet.

Nog even iets anders met radio ben ik meestal wel een voorloper en als een van de eerste en misschien wel weinigen heb ik destijds een gecombineerde DRM - DAB en FM/AM radio gekocht. Behoorlijk duur toen. Een Morpy Richards. DRM - Digitale Radio Mondiale zou het toen helemaal worden. Maar is nooit echt doorgekomen in Europa. DAB werd DAB+, maar ik kan die radio op een of andere manier niet updaten dus nu ontvangt hij zo goed als niets meer. Als iemand een mogelijkheid weet om hem toch van DAB naar DAB+ up te daten hou ik me aanbevolen radio is inmiddels tussen 8 en 10 jaar oud.

Plaats reactie