diepere uitleg

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Johnny_

diepere uitleg

Bericht door Johnny_ »

Kan me iemand dieper uitleggen wat dit betekend, welke type songs dit zijn?

mainly secondary, recurrents and gold.

Alvast dankjewel.
Ivory

Re: diepere uitleg

Bericht door Ivory »

Radioformats worden opgebouwd met verschillende categorieën, hieronder een korte uitleg van een CHR format (Contemporary Hit Radio)

Current New: Een nieuwe release met potentie om een hit te worden (Track uit de tipparade bijvoorbeeld)

Current secondary up: Een recente Top 40 hit die steeds populairder wordt en stijgt in de hitlijst

Current Power: Een recente hit die momenteel erg populair is en op zijn hoogtepunt is.

Current Secondary down: Een recente hit die momenteel minder populair is en zakt in de hitlijst.

Current stay: Een track die net uit de Top 40 is of tot 12 maanden oud is.

Recurrent Power: Een track die nog steeds populair is maar tussen de 12 en 36 maanden oud is

Recurrent Secondary; Een track die nog steeds populair is maar tussen de 36 en 60 maanden oud is.

Gold: Zeer bekende hit uit de jaren' 80, heeft hoog in de Top 40 gestaan en nog steeds populair.

Uiteraard zijn categorieën zelf invulbaar qua tijdspanne.
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

Ivory schreef: 01 okt 2024 12:58 Radioformats worden opgebouwd met verschillende categorieën, hieronder een korte uitleg van een CHR format (Contemporary Hit Radio)

Current New: Een nieuwe release met potentie om een hit te worden (Track uit de tipparade bijvoorbeeld)

Current secondary up: Een recente Top 40 hit die steeds populairder wordt en stijgt in de hitlijst

Current Power: Een recente hit die momenteel erg populair is en op zijn hoogtepunt is.

Current Secondary down: Een recente hit die momenteel minder populair is en zakt in de hitlijst.

Current stay: Een track die net uit de Top 40 is of tot 12 maanden oud is.

Recurrent Power: Een track die nog steeds populair is maar tussen de 12 en 36 maanden oud is

Recurrent Secondary; Een track die nog steeds populair is maar tussen de 36 en 60 maanden oud is.

Gold: Zeer bekende hit uit de jaren' 80, heeft hoog in de Top 40 gestaan en nog steeds populair.

Uiteraard zijn categorieën zelf invulbaar qua tijdspanne.
Allereerst dankjewel voor dit antwoord, maar kan gold ook dan andere jaren betekene?
niwreG

Bericht door niwreG »

Gold zijn vaak de gouwe ouwe ;)

Hier nog wat meer uitleg:

https://web.archive.org/web/20120327163 ... stent-flow

A – power currents: top songs
B – secondary currents: new songs going up / familiar songs going down
C – power classics: top testing, very familiar, popular songs

C 1 – 2010-2011 (recurrent)
C 2 – 1995-2009 (recent)
C 3 – 1980-1994 (gold)
D – secondary classics: well testing, familiar, additional songs (including ‘surprise’ songs)

D 1 – 2010-2011 (recurrent)
D 2 – 1995-2009 (recent)
D 3 – 1980-1994 (gold)
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

niwreG schreef: 02 okt 2024 09:32 Gold zijn vaak de gouwe ouwe ;)

Hier nog wat meer uitleg:

https://web.archive.org/web/20120327163 ... stent-flow

A – power currents: top songs
B – secondary currents: new songs going up / familiar songs going down
C – power classics: top testing, very familiar, popular songs

C 1 – 2010-2011 (recurrent)
C 2 – 1995-2009 (recent)
C 3 – 1980-1994 (gold)
D – secondary classics: well testing, familiar, additional songs (including ‘surprise’ songs)

D 1 – 2010-2011 (recurrent)
D 2 – 1995-2009 (recent)
D 3 – 1980-1994 (gold)
Ook dankjewel dit brengt me iets verder via radio inlove it ook al iets gevonden echter wat is een recent nummer tussen 1995-1995 als ik een of 2 voorbeelden Henk-Jan ik daar denk ik wel op voorborduren nogmaals dank!
niwreG

Bericht door niwreG »

Het is natuurlijk niet heel zwart wit Je kan het zelf natuurlijk een beetje indelen waar en hoe grenzen lopen een oldies station kan die ook volgen maar zal iets de jaren en indeling iets anders doen.
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

niwreG schreef: 02 okt 2024 12:43 Het is natuurlijk niet heel zwart wit Je kan het zelf natuurlijk een beetje indelen waar en hoe grenzen lopen een oldies station kan die ook volgen maar zal iets de jaren en indeling iets anders doen.

Dankjewel geen id waarom ik Henk Jan schreef maar dat ligt aan mijn iPhone denk ik.

Het gaat mij erom ik zie nu dubbel recurrent staan maar wat is in de jaren 80 en 90 een recurrent song? In mijn geval is 1969 mijn oude doel groep ik moet dus vanuit daar gaan starten.

Mocht ik bij een station mee kijken met zoiets dan houd ik me persoonlijk aanbevolen onder een kopje koffie
Plaats reactie