Muziek gezocht

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.
johan12

Re: Muziek gezocht

Bericht door johan12 » 27 mar 2019 21:05

Ik heb een partijtje gebrande cd's van iemand gekregen maar ik krijg de titels er niet bij met windows mediaplayer , maar met orginele cd's lukt het wel weet iemand hoe zoiets kan ? En ooh ja als ik ze in mijn bestanden een naam geef dan komt de titel van de artiest niet in de playlist te staan , maar er staat dan artiest onbekend , is hier wat aan te doen of licht dat gewoon aan de gebrande cd's ?
Radio de silvermine 🎵🎵🎙
http://www.radiodesilvermine.nl/

v.ijl

Bericht door v.ijl » 27 mar 2019 23:23

johan12 schreef:
27 mar 2019 21:05
Ik heb een partijtje gebrande cd's van iemand gekregen maar ik krijg de titels er niet bij met windows mediaplayer , maar met orginele cd's lukt het wel weet iemand hoe zoiets kan ? En ooh ja als ik ze in mijn bestanden een naam geef dan komt de titel van de artiest niet in de playlist te staan , maar er staat dan artiest onbekend , is hier wat aan te doen of licht dat gewoon aan de gebrande cd's ?
Wat voor bestanden zijn dat? Wav of Mp3?????
en dan is er koffie......

v.ijl

Bericht door v.ijl » 28 mar 2019 11:40

Ik heb een partijtje gebrande cd's van iemand gekregen maar ik krijg de titels er niet bij met windows mediaplayer , maar met orginele cd's lukt het wel weet iemand hoe zoiets kan
Wat je aangeeft kan inderdaad, wordt veroorzaakt door een wijziging in de TOC (table of Content), de inhoudsopgave van de CD. De database waar wmp inkijkt herkent de gewijzigde TOC niet.
Hoe en waarom er gewijzigd wordt is mij niet bekend.
Ik gebruik twee programma's voor het rippen, naar wav en Mp3, heb nog nooit problemen gehad:
CDex 1.5.1 en Exact Audio Copy

johan12

Bericht door johan12 » 28 mar 2019 17:23

Bedoel je dat je met deze programmas geen problemen hebt met gebrande cd's ?
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

wave

Bericht door wave » 28 mar 2019 20:30

Eigenlijk ligt het nog iets ingewikkelder. De Table of Contents wordt geschreven in de PQ data en bevat geen informatie over uitvoerenden, titels etc. Alleen maar gegevens als track start, track end, timeframes etc. De Redbook CD standaard ondersteunt trouwens sowieso geen tekst :wink:. De eveneens in de PQ codes geschreven UPC/EAN code (die aan een disc is gekoppeld) en de ISRC code (die aan een track is gekoppeld) is waar WMP, VLC etc. naar kijken, en die ze gebruiken om de gegevens uit de database op te vragen. Het probleem waar Johan tegenaan loopt is dat AIFF, FLAC en MP3 die volledige metadata set mee wegschrijven, maar WAV doet dat niet.

Vervelender nog: Microsoft & Big Blue hebben er destijds voor gekozen om WAV vrijwel niets met metadata te laten doen. En dat is Johan's struikelblok: hij zoekt metadata die niet op die zelf gebrande CD's staan. In principe laat het WAV formaat het gebruik van XMP en ID3 Tags wel toe, maar de meeste applicaties kunnen er niet mee overweg en beschouwen een file met een complete set metadata prompt als corrupt.

Theoretisch zou je bij het zelf branden van een CD, als het fikprogramma het ondersteunt en je de originele codes hebt, een complete set metadata aan kunnen maken, maar er zullen weinig mensen zijn die daaraan beginnen....

Wat verdiepend (Engelstalig) leesvoer:
WAV en Metadata
PQ Coding
Metadata in digital audio files
Embedding metadata in WAV files

Ergo: als je je metadata wilt houden en wilt grabben met lossless compressie dan moet je naar FLAC. Wil je ongecomprimeerd grabben met metadata: dan naar AIFF. Wat dan weer niet elke player (of grabber) ondersteunt :)). Als je WAV gebruikt in een broadcast playout programma wat met metadata werkt, dan zal die software een oplossing moeten bieden om de metadata apart op te slaan en te linken aan de audiofile (zoals bijvoorbeeld Audition doet).

Audacity heeft een metadata editor aan boord, maar test en bezint grondig voor je aan een heleboel tikwerk begint.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 28 mar 2019 21:56

johan12 schreef:
28 mar 2019 17:23
Als de CD goed en volgens het boekje gebrand is, wordt deze herkent door diverse databases.
Er zijn meerdere databases, CDex gebruikt een andere dan EAC
Vroegâh maakte ik wel eens copieën ....... met behulp Nero6 of Roxio easy cd creator, altijd in de stand 'data cd copie', in de stand 'audio cd copie' werkte het niet goed....

wave

Bericht door wave » 29 mar 2019 19:42

v.ijl schreef:
28 mar 2019 21:56
johan12 schreef:
28 mar 2019 17:23
Als de CD goed en volgens het boekje gebrand is, wordt deze herkent door diverse databases.
Er zijn meerdere databases, CDex gebruikt een andere dan EAC
Vroegâh maakte ik wel eens copieën ....... met behulp Nero6 of Roxio easy cd creator, altijd in de stand 'data cd copie', in de stand 'audio cd copie' werkte het niet goed....
Daar is geen vijl tussenin te krijgen :)). Helemaal met je eens, maar dan maak je een 1:1 kloon van de CD en wordt alle metadata keurig meegenomen.
Waar het misgaat met de metadata is op het moment dat je tracks grabt naar de computer, opslaat in WAV en uiteindelijk een nieuwe compilatie CD brandt. Dan ben ze kwijt.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Ferjo

Bericht door Ferjo » 29 mar 2019 21:01

Wsl geen 1-op-1 copy maar "remove silence" of 2 seconden pauze tussen tracks of soortgelijke custom instellingen waardoor de TOC is aangepast

johan12

Bericht door johan12 » 29 mar 2019 21:34

Ik ben helemaal niet thechnisch op het gebied van pc, maar hoe kan het zo zijn als ik de cd's zelf een naam geef dan het dan niet in de afspeellijst zichtbaar is , mischien hebben jullie het antwoord al gegeven maar kunnen jullie het mij ook uitleggen in jip en janneke taal :)) :lol: aangezien ik het niet snap hoe jullie het uitleggen
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

remco_k

Bericht door remco_k » 29 mar 2019 22:47

Jip en Janneke taal:
Er zijn (minimaal) 4 manieren (ik bedenk me er nu 4...) waarop je die gegevens in beeld hebt.
1. Eenvoudigweg gewoon de bestandsnaam: jip - janneke.wav of jip-janneke.mp3
2. Een online CD database (CDDB)waar je mediaplayer verbinding mee maakt en de gegevens ophaalt. Internet verbinding is initieel nodig wil dit kunnen werken.
3. CD-TEXT, de extra gegevens staan opgeslagen op de audio CD. (in tegenstelling tot punt 2).
4. Een ID3 tag (in een MP3) of vergelijkbare tag in de WAV file.

Punt 1 is rocksolid. Werkt altijd. Tenzij user error. :))
Punt 2 en 3 werken *ALLEEN* als je een complete CD op de juiste manier in zijn geheel kopieert (zie bericht v.ijl). Doe je dat niet (b.v. je slaat de .WAV bestanden los op), dan heb je daar geen meta info meer bij.
Punt 4 gaat over gegevens die IN de audio file verwerkt zitten. Dat is, samen met punt 1, de enige manier om meta info mee te krijgen als je losse bestanden van A naar B verplaatst. Zie bericht van Wave.

Mogelijk als je de ID3 tags invult, dat mediaplayer de titels gaat weergeven. Of, als de bestanden ID3 tags hebben, als je die verwijderd, gaat mediaplayer de bestandsnaam weergeven, doorgaans bevat die ook de titel-artiest.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Plaats reactie