Moet Veronica de 80s schrappen?

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.
Plaats reactie
rutgrrr

Moet Veronica de 80s schrappen?

Bericht door rutgrrr » 10 okt 2017 15:36

Veronica kan zich denk ik prima omvormen tot een wat modernere pop/rock zender en in het gat springen dat 3FM zelf gecreeerd heeft en waar deze zender niet uit klimt. Maar dan moet er wel een keuze gemaakt worden, nu hobbelt het format nog wat op twee gedachten/paarden.

Dit omvormen kan met meer recente muziek en bijgevolg ook een iets jongere, duidelijkere doelgroep met toch een wat mannelijker profiel zodat men niet Sky in de weg zit. Volgens mij is dit ook de richting die het station zelf op wil en ondanks de clausule in de uitzendlicentie wordt daar nu al aan gewerkt.

Als ik kijk naar de aanpassingen die gemaakt zijn en wat de zender nu doet met edits van recente pop/rock hits, vind ik de oudere muziek steeds minder bij het format passen. Heel af en toe een free choice kan nog wel misschien, maar reguliere rotatie zou meer moeten focussen op muziek van maximaal 15 jaar oud en meer recurrents en edits van recente pop/rock hits. Dit zorgt voor een consequentere muziekstijl op de zender.

Een paar voorbeeldjes van tracks/artiesten die wat mij betreft gedumpt moeten worden:

Bryan Adams - Run To You
Kiss - I Was Made For Loving You (bruiloften en partijen)
Doobie Brothers - Long Train Running
Falco - Jeanny
Aerosmith (Dream on is uit 1973 man toen zat Veronica nog op die ouwe viskotter met een bandrecorder!)
Guns N Roses (ik denk dat Veronica de eerste radiozender is die een digitaal bestand grijs heeft gedraaid)
Bon Jovi (al 20 jaar niet relevant meer in de popmuziek)

En zo zijn er nog een hele stapel artiesten te noemen die echt wel wat betekend hebben in de popmuziek maar die, als we eerlijk zijn al decennia niet relevant meer zijn. Bovendien wordt er van bovenstaande artiesten ook nog eens een kleine selectie liedjes gedraaid, wat denk ik voor een behoorlijke burn-out zorgt (ik doe ff wat aannames hier want onderzoek kan ik niet betalen). Tijd om te gaan dus.

Mee eens? Niet mee eens?
Laatst gewijzigd door rutgrrr op 10 okt 2017 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

density1

Re: Moet Veronica de 80s schrappen?

Bericht door density1 » 10 okt 2017 16:44

Helemaal mee eens. Ik ben ook van mening dat ze alle 80's rock en pop er beter uit kunnen halen, dat wordt immers nu al deels door Radio 10 gedraaid. Ze kunnen ze zich beter focussen om meer modern rock uit de 90's en zero's te draaien. Past ook iets meer in de iets jongere doelgroep, de weg die ze een tijd geleden zijn ingeslagen. AC/DC en Dire Straits zijn iet wat te belegen om daar nu mee aan te komen en heeft ook een beetje te veel classic rock imago. Daar mogen ze wel wat van af.
P.s. Aerosmith en Dream On kwam zelfs een tijdje geleden voorbij op Radio 10, dus lekker wieberen van de playlist van Veronica m.i. Geld ook voor Bon Jovi en Bad Medicine wat toch een behoorlijk hard nummer is voor Radio 10, werd daar gewoon gedraaid. Dus ook daar zijn veranderingen hoorbaar.

MFM

Bericht door MFM » 10 okt 2017 19:38

Hooguit wat bijschaven zodat er van de boom 80s nog maar een takje over blijft.
Maar schrappen? Radio3 in de hoogtijdagen deed toch ook regelmatig uitstapjes naar de (ge-ijkte) 70s en 80s plaatjes.

peellandfm

Bericht door peellandfm » 12 okt 2017 22:13

Eens.
Veronica heeft nu (bijna) alles in handen om het 3fm gat te dichten zoals rutgrrrrr hier boven schreef.

Inderdaad op termijn veel meer de 3fm classics i.p.v Adams, Henley, Kiss, enz
De lekkerste op internet
http://listen.radionomy.com/Peelland-FM.m3u

jessica

Bericht door jessica » 12 okt 2017 23:09

MFM schreef:
10 okt 2017 19:38
Maar schrappen? Radio3 in de hoogtijdagen deed toch ook regelmatig uitstapjes naar de (ge-ijkte) 70s en 80s plaatjes.
Nog meer liedjes schrappen zodat er nog meer eenzijdige playlist komt. Denk dat dit dan de verkeerde weg is.

Veronica zou alles wat 3FM tot een 4 a 5 jaar geleden deed precies kunnen kopiëren met een hele veelzijdige playlist. Dan geef ik ze enige kans van slagen. Ze zouden dan wel de licentie van Radio10 en Veronica om moeten ruilen zodat Veronica alles mag. Maar ze gaan het niet doen. Ze zijn toch te bang dat dit ook ten koste van 538 gaat.

dasco1973

Bericht door dasco1973 » 13 okt 2017 08:37

Goed punt, en ik heb zomaar een vermoeden dat dit zeker nog staat te gebeuren, maar dat men bij Veronica bang is voor een 3FM achtige leegloop en daarom voor nu de weg van de geleidelijkheid betracht. Bands als U2, RHCP, Bon Jovi, B. Adams en zelfs Nirvana vinden tegenwoordig zeker al hun weg naar Radio 10. Deze zender heeft ook meer afwisseling qua platen want daar worden de rockhits gecombineerd met wat meer popachtig materiaal zoals Aha, Madonna, Michael Jackson en Duran Duran en dat levert m.i. best een fijne zender op.

Veronica zou zich wat meer op de wat actuelere 3fm poprock moeten storten gecombineerd met modernere classics van bands als The Kooks, Kaiser Chiefs, Frans Ferdinand etc. Lijkt mij bijna een garantie voor succes.

MFM

Bericht door MFM » 13 okt 2017 18:09

jessica schreef:
12 okt 2017 23:09
MFM schreef:
10 okt 2017 19:38
Nog meer liedjes schrappen zodat er nog meer eenzijdige playlist komt. Denk dat dit dan de verkeerde weg is.

Veronica zou alles wat 3FM tot een 4 a 5 jaar geleden deed precies kunnen kopiëren met een hele veelzijdige playlist. Dan geef ik ze enige kans van slagen. Ze zouden dan wel de licentie van Radio10 en Veronica om moeten ruilen zodat Veronica alles mag. Maar ze gaan het niet doen. Ze zijn toch te bang dat dit ook ten koste van 538 gaat.
Mee eens. Maar met schrappen van de 80s bedoel ik de grijsgedraaide queen stones enz plaatjes. Die mogen best vervangen worden door iets leukers, ook mannelijk zoals ze daar graag willen, maar minder uitgekauwde hitjes. Er zijn nog zoveel leuke plaatjes die ook goed passen in hun format. Als ze in de VS hadden uitgezonden dan was het geen ramp. Daar is de situatie nou eenmaal anders dan op de nederlandse radio. Hier in dit kleine landje kun je gewoon niet weg komen met slechts 400-500 plaatjes in de lijst.
(Geen idee hoeveel het er echt zijn, maar omdat ik op elk willekeurig moment van de maand weleens 10 minuten naar Veronica luister en vaak dezelfde muziek hoor kan het ook minder zijn..).

density1

Bericht door density1 » 13 okt 2017 18:17

Ze moeten ook eens af van die eeuwige Guns 'n Roses, RHCP, Anouk, Coldplay en Alanis Morrisette hype om maar wat voorbeelden te noemen. Je weet als je luistert dat je deze tracks binnen enkele minuten voorbij hoort komen. Dat is gewoon te heftig. Het zijn de core-artists maar die kun je ook naar verloop van tijd eens vervangen door wat anders. Het zit er zo ingebakken in het DNA van Veronica.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 11 nov 2017 21:25

rutgrrr schreef:
10 okt 2017 15:36
Mee eens? Niet mee eens?
Niet mee eens. Radio Veronica moet niet schrappen, maar verbreden.
Rock 'n roll is better than music!

density1

Bericht door density1 » 12 nov 2017 16:57

Weet niet of Veronica een zender is om haar format te verbreden, Radio 10 is een ander verhaal dat format leent zich er echt voor. Nu Veronica wat jonger draait zou je verwachten dat juist die 80's er nu zo langzamerhand wel uit zouden gaan. Radio 10 is nu uitermate geschikt voor die 80's en dat doen ze dus ook al. Heel wat 80's die te horen zijn op Veronica hoor je tegenwoordig ook terug op Radio 10. Maar het is misschien een langzaamaan plan wat in stapjes van richting veranderd.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 04 dec 2017 22:48

Ik zie de muziekmix gestaag veranderen. Een stuk meer alt-edits van recente pop/rock liedjes, dus dat gaat de goede kant op. Maar ik kan nog steeds niet begrijpen waarom de balans in het format zo ontzettend zoek is. ik hoor makkelijk 2 platen van een zangeres achter elkaar, en dan weer een uur alleen kerels. En binnen 1,5 uur 2 keer Nickelback, of bijvoorbeeld ineens 4 80s platen, of tijdens de spits veel meer currents.

Overall gaat het vooruit maar het kan denk ik echt strakker. (Sprak de beste stuurman aan wal -+dance )
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

density1

Bericht door density1 » 05 dec 2017 10:54

Ze zijn inderdaad niet erg consequent in jaartallen en of er teveel mannen en/of vrouwen achter elkaar gedraaid worden. Dat mag wel wat strakker.

Plaats reactie