Blaupunkt Suprakustik

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
KeesL

Blaupunkt Suprakustik

Bericht door KeesL »

Dag,

In mijn oude Opel Kapitein uit 1962, met 6-voltsysteem, zit onder de hoedenplank één speaker, een Blaupunkt Suprakustik. Opschriften: LA 811/2z (in zwart) en LA 831/4z (in rood). In de buurt van de aansluiting zit iets cilindervormigs (4 cm lang) in een isolerend rolletje. Er komen twee heel dunne draadjes uit, die samen met de "gewone" draden naar de aansluitingen lopen. Elk van beide polen van de speaker heeft dus een dikke en een dunne draad. Mijn vraag: waar dient de inhoud van dit rolletje voor en heeft het zin het na zestig jaar te vervangen door een nieuw onderdeel (om de geluidskwaliteit te verbeteren), of moet je eraf blijven als de speaker functioneert?
wave

Re: Blaupunkt Suprakustik

Bericht door wave »

Één of meer foto’s, waarop ook te zien is wat er op het “rolletje” staat, zou dit raadseltje makkelijker maken :)). Met name interessant is daarbij of er iets opstaat in de trant van uH (micro Henry) of uF (micro Farad) op staat. In het eerste geval is het een spoel, in het tweede geval een condensator. Gezien de leeftijd ben ik geneigd om te zeggen “if it ain’t broke, don’t fix it”.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
KeesL

Bericht door KeesL »

Het rolletje -kokertje is misschien een beter woord- is alleen isolatie, waar niets op staat.
https://imgur.com/a/dXLhj5b
Dukard

Bericht door Dukard »

Ik vermoed dat het "rolletje" een filterfunctie heeft - als je erin kijkt dan zie je een spoeltje - waarschijnlijk om bepaalde frequentiebanden weg te filteren of door te laten. Gewoon laten zitten en hoeft niet vervangen te worden - in tegenstelling tot een condensator - die verouderen wel.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
KeesL

Bericht door KeesL »

Bedankt, mannen. Ik blijf er verder af, aangezien de speaker gewoon werkt.
Plaats reactie