PLatform

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Owen

PLatform

Bericht door Owen »

Beste lezers

Zoals een eerder vermeld bericht ben ik van plan om binnenkort te verhuizen van studio en te moderniseren. Mijn vraag voor jullie is indien jullie me kunnen helpen: Weet er iemand een manier om mijn station ''bekend'' te maken, ik zou er graag voor zorgen dat ik een groter bereik heb.

Vraag 2.

Weet er iemand een oplossing om non stop 24u radio? Ik zend op dit ogenblik enkel in het weekend uit maar zou graag de momenten dat ik niet on air ben ook muziek willen draaien (non stop) ik werk met mArlist maar zou graag een programma hebben die automatisch mijn playlist + jingles maakt voor de non stop. Dit playlist zou ik dan graag willen gebruiken in mijn mArlist.

Vraag 3.

Weet er iemand of je in mArlist kan instellen dat er een artist maximaal 1 keer per uur aan bod komt? Nu heb ik soms tijdens een uitzending dat ik zie dat er een artist 2x in staat maar zou graag willen oplossen, ik weet niet of je dit kan instellen dat het een melding geeft dat de artist er al in staat?

Bedankt voor jullie hulp
Hoort-u-mij

Re: PLatform

Bericht door Hoort-u-mij »

Antwoord op vraag 1:

Jezelf eerst af te vragen wie wil ik bereiken en wat is mijn doelgroep. Wat doet mijn doelgroep waarderen en wat niet. Als je dat weet kan je dus invulling aan je station geven en aan je programma.

Ik zou niet direct gaan inzitten op veel mensen te bereiken, ga eerst maar eens lekker radiomaken en uitvinden wat werkt en niet en doe dat met een handje luisteraars uit je eigen omgeving.

Pas als je zeker bent zou ik gaan voor de grote stap en het proberen te bereiken van meer luisteraars, hou er rekening mee dat het aanbod van internetradio en FM zenders zeer groot is en daardoor volop concurrentie aanwezig is die zelfs groot geld uitgeven aan bereiken van de doelgroep en naamsbekendheid.

Heb je eenmaal die mensen bereikt, hou ze vast. Vaak krijg je maar 1 kans, schakelen ze in en het kraakt en piept en er komt allemaal onzin of vage muziek voorbij dan is men weg.

Persoonlijk heb ik liever 5 luisteraars die de gehele dag luisteren dan 20 die inschakelen en na 3 minuten weer weg zijn.
Feivel

Re: PLatform

Bericht door Feivel »

Zonder het lullig te bedoelen: mAirlist heeft een heel erg uitgebreide documentatie. Heb je hier al gekeken? https://wiki.mairlist.com/tutorials:mai ... scheduling

Over je vraag over hoe je een station populair maakt: dat wil heel online radiomakend Nederland wel weten. Maar laten we heel eerlijk zijn, de meeste online radiostations in dit land hebben niks te bieden. Elke dag de hele dag non-stop, en de programma’s die wel worden uitgezonden, zijn vaak overal te horen. Met alle respect, maar ik heb Bart van der Molen, Klaas van ‘t Hof en Peter van Vlokhoven wel een keertje gehoord. Om maar te zwijgen over de nietszeggende, totaal kansloze formats die doen denken aan het abominabele niveau van een lokale omroep. En daarmee bedoel ik dus ‘middle of the road’. Daarmee bereik je praktisch niemand.

Je zult dus moeten nadenken over een goed format. Wat ontbreekt nog? En waarom denk je dat mensen naar jou zouden luisteren als ze ook naar professionals op de landelijke zenders kunnen luisteren? Wat voor interessants heb jij te bieden?

Maar luisteraars moeten je ook weten te vinden. En dat betekent marketing doen. Dat is meer dan een beetje spammen in Facebookgroepen. De grotere online stations hebben geïnvesteerd in hun marketing. Waar je je marketing doet, hangt af van de doelgroep. Feit is dat veel online only stations in dit land NIETS aan marketing doen. Dan blijf je verzanden in familie en vrienden als luisterpubliek.

Daarnaast: je zou nooit in je eentje een station moeten beginnen. Zoek een team om je heen. En aangezien je deze vragen op dit forum stelt, vraag ik me af of je de draagkracht hebt om een station te runnen. Misschien kun je je beter aansluiten bij een reeds bestaand online station of bij een lokale omroep, zodat je weet hoe een station werkt. Onderaan beginnen ;).
Plaats reactie