Stoofpotje heeft vragen.

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Stoofpotje

Stoofpotje heeft vragen.

Bericht door Stoofpotje »

In mijn ander onderwerp vertel ik wat ik allemaal uitzoek en bedenk Stoofpotje aan het leren, en kom nu op het punt dat ik ook echt vragen wil gaan stellen omdat het veel uitzoeken is en ik ook feedback wil over wat ik wil aanschaffen en wat ik allemaal wil doen. Dus dit praatje ga ik specifiek gebruiken voor allemaal vragen waar ik mee zit en waar jullie mij wellicht bij willen en kunnen helpen.

EDIT: Vraag heeft geen zin meer.
Stoofpotje

Re: Stoofpotje heeft vragen.

Gisteren had ik een combinatie gemaakt met Reaper en de One touch X wat prima samenwerkt, maar toen ik door mijn app zooi heen bladerde kwam ik Logic tegen en toen ik daar aan dacht en naar de prijs keek... Tja, nu de vraag of mijn Mac deze nog aankan natuurlijk en daar zijn twijfels over bij vele mensen voordat men het aanschaft. Vroeger werkte het prima (2013) bij mij, maar of het nu nog gaat werken? Dus nog even uitzoeken want dan heb ik liever Logic voor 220.

Maar een nieuwe vraag: Ik wil beginnen met Podcast en zie dat je volgens een licentie van BUMA/STEMRA dan maximaal 50% muziek mag gebruiken en max 120.000 streams in totaal; De kosten zijn dan 130,00 euro bij 50% en 260,00 bij 80% ten opzichte van 312,00 euro voor online radio. Wat ik wel kan doen, is voor de podcast een deel rechtenvrije muziek gebruiken waardoor ik over de 50% kan gaan.

Als ik snel overal doorheen blader dan krijg ik als ik het goed wil doen (het gaat er bij mij niet in dat dit geheel klopt voor niet commercieel doeleinden, de bedragen voor podcast zijn absurt wat je moet betalen bij SENA):

BUMA/STEMRA
Online (niet commercieel) / Per jaar 312,00
Podcast stream max 120.000 / Per jaar 130,00

SENA
Online radio 100 Slots / Per jaar 312,00
Podcast tot 80%. / Per maand 181,00
Downloads per maand 10.000 tot 30.000 / Per maand 113,00

Totaal: 357,00 per maand, of iets meer bij 80% Podcast muziek.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Iemand gedachten hier over? (Ik brabbel in gedachten over het clearen van muziekrechten en 400 emails versturen).
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Maak het je niet te moeilijk door meteen naar Logic te gaan. En waarom wil je een midi controller? Dit is echt overbodig.

Adobe Audition of Audicity is voor knip en plak werk simpeler en veel overzichtelijker.

Zelf radio maken, podcasten, streamen kost helaas veel geld. Hou ook rekening mee met opslag en distributie van je podcast, dit is ook niet gratis.

Bij rechtenvrije muziek, zullen veel mensen de radio of stream uitzetten, het is gewoon net niet.
Hoort-u-mij

Stoofpotje schreef: 21 nov 2020 14:39

Iemand gedachten hier over? (Ik brabbel in gedachten over het clearen van muziekrechten en 400 emails versturen).
Hoe wilde je dit gaan doen? Die muziekrechten zijn al ondergebracht bij de Buma Stemra en Sena.
Stoofpotje

1. Logic een beetje bekend mee van vroeger.
2. DAW controller werkt efficiënt en zelf een Touch 1 is voor 135 euro al heel mooi.
3. Opslag en distributie kan kosten vrij (veel moois voor tegenwoordig) en anders over eigen server heen.
4. Rechtenvrij zo te vinden is idd slecht.
5. Gemiddelde artiest die ik gebruik heeft geen air en minimale streams tot 250.000 over de jaren heen. Dus gewoon heel brutaal rechtstreeks benaderen met een basic contract voor niet commercieel rechtenvrij gebruik zodat ik het hele rechten zooi kan overslaan. Goede kapstok er omheen en wie weet? Kan het altijd wagen...

Maar voornamelijk de kosten van de Podcast is voor mij behoorlijk schrikken, de rest was mij bekend. Sla ik de podcast over dan maakt het rechten gedeelte niet meer uit qua kosten. Ik snap alleen totaal niet waarom podcast zo duur is en de eerste gedachte is gewoon dat men "radio land" overeind wil houden.
Feivel

Bericht door Feivel »

Volgens mij is het goedkoper gewoon een stream te starten. Tot 100 slots kun je dan bij Buma Stemra en SENA voor vijf tientjes in de maand klaar zijn. Er is ook een stichting waar je nog een paar euro goedkoper uit bent, maar als je je rechtstreeks aansluit, heb je natuurlijk alles zelf in de hand :).
Hoort-u-mij

Stoofpotje schreef: 21 nov 2020 16:02 1. Logic een beetje bekend mee van vroeger.
2. DAW controller werkt efficiënt en zelf een Touch 1 is voor 135 euro al heel mooi.
3. Opslag en distributie kan kosten vrij (veel moois voor tegenwoordig) en anders over eigen server heen.
4. Rechtenvrij zo te vinden is idd slecht.
5. Gemiddelde artiest die ik gebruik heeft geen air en minimale streams tot 250.000 over de jaren heen. Dus gewoon heel brutaal rechtstreeks benaderen met een basic contract voor niet commercieel rechtenvrij gebruik zodat ik het hele rechten zooi kan overslaan. Goede kapstok er omheen en wie weet? Kan het altijd wagen...

Maar voornamelijk de kosten van de Podcast is voor mij behoorlijk schrikken, de rest was mij bekend. Sla ik de podcast over dan maakt het rechten gedeelte niet meer uit qua kosten. Ik snap alleen totaal niet waarom podcast zo duur is en de eerste gedachte is gewoon dat men "radio land" overeind wil houden.
Reagerende op punt 5:

Veel moeite en werk voor weinig resultaat vrees ik. Leuk bedacht maar zo werkt het niet vrees ik.
Stoofpotje

Punt 5 is een super uitdaging @Hoort, verwacht zelf ook niet dat dit even zo gaat, maar het plan van aanpak heb ik al wel. Voor nu even niet interessant omdat deze afhankelijk is van de site en het maken van Jingel's etc. Het gaat dan ook deels aankomen op demo's en etc. En het absoluut goed opjhangen van het verhaal.

Ik baal wel heel sterk van het Podcast gedeelte omdat deze juist voor mij van belang is voor branding, een live stream kan ik niet goed aan de man brengen. Het enige wat ik dan kan bedenken is een 'Master' productie neerzetten en deze ergens anders onderbrengen in het begin. Ik kom dan uit op een specifiek station waarbij ik denk dat het kan aansluiten onder een thema kanaal (een leerschool voor Dj's).

Adobe heeft wel heel veel voordelen voor de toekomst (intergraal voor extra doeleinden bij uitbreiding), maar wil wel weten of deze buiten het knip en plak werk wat meer te bieden heeft voor muziek productie en ben er totaal onbekend mee. Heb jij ervaring met het verschil tegenover Logic? Ik denk dat het bijvoorbeeld al heel veel voordeel heeft als ik ook een stukje video bewerking en etc nodig ben en daarin is Apple weer schandalig duur bij eerste aanschaf. Adobe is dan maandelijks weer aantrekkelijker en wellicht meer algemeen gebruikt.
Stoofpotje

Hoort-u-mij schreef: 21 nov 2020 15:48 Adobe Audition
Bedankt voor de tip, het is Adobe totaal pakket geworden gezien veel meer voordelen.
Plaats reactie