Stoofpotje aan het leren.

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Stoofpotje

Stoofpotje aan het leren.

Bericht door Stoofpotje »

Beste allen,

Het is wel zo leuk om mij even kort voor te stellen en jullie mee te nemen op mijn avontuur; ik wil mij gaan richten op internet radio. Aangezien ik geen ervaring heb is het leuk (althans, dat hoop ik) om jullie mee te nemen in mijn leerproces. Mijn voorliefde voor muziek is een jaar of 25 geleden begonnen met het aan elkaar knopen van luidsprekers en alles opblazen, super leuk en geweldige tijd. Later inbouwen van audiosystemen in auto's (amateuristisch uiteraard, met de voorkeur voor Pioneer). Uiteindelijk na tig jaren verder te zijn ben ik een fanatiek radio luisteraar geworden en ben ik mij gaan verdiepen in dit geheel; maar verder niets mee gedaan. Nu is het punt dat ik er ook actief iets mee wil gaan doen.

Uiteraard ga ik vragen wat ik allemaal nodig ben en wil dit voor 100 euro allemaal aanschaffen..... Grapje, ik ben mij bewust van het feit dat het een dure hobby is - en ik mij goed moet inlezen en uitzoeken hoe alles werkt. Ik luister nu mee op een internet station met zeer diverse Dj's die echt leuk radio maken en waarvan velen een mega mooie studio hebben. Heerlijk om te vragen hoe of wat en de foto's te bekijken en heb al diverse tips gekregen om een beetje een indruk te krijgen wat erbij komt kijken.

Voor nu heb ik de link van de Popschool Maastricht gevonden zodat ik beter begrijp hoe of wat als het om de achterliggende techniek gaat, hier heb ik dan ook nog heel veel te leren. Dit wil ik omdat ik geen belang heb om iets aan te gaan schaffen waar ik later spijt van krijg, en met de gedachte dat het relatief gezien ook toekomst bestendig moet zijn als het om uitbreiding gaat. Natuurlijk heb ik mijn eerste miskoop al gedaan (hoewel dit geen miskoop is omdat het voor podcast bedoelt was), een USB Mic zonder na te denken dat ik wellicht toch liever werk naar radio Dj (Ik vergeef mij deze fout en kan de arm alsnog wel gebruiken voor een gevoede Mic).

Al met al heb ik een lange weg te gaan en heb ik ook geen haast met alles, ik blijf jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen van wat ik heb geleerd en waar ik mee bezig ben om uit te zoeken in de toekomst.

Greetzzzzzzz,
Stoofpotje.
v.ijl

Re: Stoofpotje aan het leren.

Bericht door v.ijl »

Welkom op dit forum....

Éen van de draadjes:
Kosten radio station etc
viewtopic.php?f=34&t=31337
Er zullen er wel meer en uitgebreider draadjes over zijn..
en dan is er koffie......
Stoofpotje

Ik begrijp dat men al heel snel kijkt naar de kosten en dit als eerste aanhaalt bij beginners, maar daar kijk ik zelf eerst niet naar (globaal ben ik het mij bewust).

---

De studio
Als eerste kijk ik naar de ruimte die ik wil gaan gebruiken zodat alles op 1 plek blijft en het goed schoon te houden is en niet vervuilt raakt met allerhande troep en/of stof, ik moet voldoende werkruimte hebben en goed overzicht kunnen houden. De beschikbare ruimte is iets meer dan 2x3m en zal dus optimaal benut moeten worden. Dit heeft dus invloed hoe ik mijn "meubel" ga aanpassen en hoe ik mijn luidsprekers en beeldschermen ga plaatsen, ik wil geen kabel bende hebben en moet er rekening mee houden dat niet alles aan elkaar geknoopt gaat worden in bundels i.v.m. storing.

Ik kan het duurste aanschaffen en vervolgens alle jingles en etc wat ik maar wil maken of de uitzending zelf verknoeien doordat mijn ruimte slecht is qua akoestiek.

Mijn twee extra beeldschermen hebben helaas geen Mount systeem dus moet deze zelf gaan maken door creatief te zijn, zoals ook voor de luidsprekers die in het verlengde daarvan in een gelijkwaardig iets moeten worden gemonteerd, mijn voorkeur gaat uit naar gegalvaniseerde steigerbuizen (domweg omdat ik het mooi vind, de kabels mooi weg te werken zijn en het snel aan te passen is indien nodig).

Wat ik mij ook besef is dat de ruimte "kaal" is en er dan ook geen demping aanwezig is van de golven, dit betekend dat ik moet gaan nadenken over absorptie/diffusers en etc. en waar deze te plaatsen. Er zijn vele oplossingen en moet dan ook eens uitzoeken waar ik goed aan doe, ik ben niet van plan om hier een vermogen in te stoppen (dus Ali en Wish zijn mijn eerste zoekpunten voor materiaal); tevens zal ik gebruik gaan maken van "zware" gordijnen en kleden. Daar waar mogelijk, wil ik wel zoveel mogelijk rekening houden met dichtheid en absorptie vermogen (binnen het redelijke) wanneer ikzelf dingen ga maken. Daarnaast: Ik kan het duurste aanschaffen en vervolgens alle jingles en etc wat ik maar wil maken of de uitzending zelf verknoeien doordat mijn ruimte slecht is qua akoestiek.

Afijn, voor nu wil ik gaan uitzoeken hoe het zit met geluid in een kleine kamer en hoe alles goed aan te passen is i.v.m. flutter, echo's en standing waves (LEDE, RFZ, NE of CID), dus uittekenen hoe alles komt te staan en uitzoeken wat ik nodig ben en waarom (laat mij duidelijk zijn dat ik niet ziekelijk de diepte in wil gaan).

Info:
Beginners guide for acoustic treatment
Acoustics/Studio design
SOS guide control room design
Calculators op de pagina
Nagalm Reductie Coëfficiënt
Welkom in de Ruimteakoestiek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsabsorptie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Absorptiecoëfficiënt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestiek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestiek#Muziek
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Ik lees nergens dat er enige ervaring is als presentator/DJ.
Voordat je tijd en geld gaat steken in je studio ga eerst bij een omroep een programma presenteren. Bekijk hoe dit gaat, en na een jaar zelf iets opstarten gebaseerd op opgedane ervaringen.
Feivel

Bericht door Feivel »

v.ijl schreef: 27 okt 2020 11:09 Ik lees nergens dat er enige ervaring is als presentator/DJ.
Voordat je tijd en geld gaat steken in je studio ga eerst bij een omroep een programma presenteren. Bekijk hoe dit gaat, en na een jaar zelf iets opstarten gebaseerd op opgedane ervaringen.
Waarom? Ik kan alleen maar toejuichen dat mensen eerst zelf in hun eigen ruimte ‘oefenen’, in plaats van ze de ether vervuilen met amateurisme en tenenkrommende programma’s. Ook bij de lokale omroep zou je eerst geoefend moeten hebben voor je begint. Dat die kwaliteitscontrole bij de meeste omroepen ontbreekt, is jammer.

Thuis oefenen is een goed idee. Je kunt je eventueel online bij een internet zender aansluiten om een beetje te leren ‘zwemmen’. Nog beter is voor jezelf opnemen en eindeloos terugspoelen, desnoods met een radio coach, en opschrijft wat je sterke en zwakke punten zijn. Alleen dan word je een professional. Anders blijft het een hobby, waar ook niks mee is, maar je komt niet verder.

Ik raad TS aan om eerst een simpele studio te bouwen. Ik zou geen topstudio bouwen als beginner, maar eerst eens met bijvoorbeeld een RodeCaster Pro en een beetje redelijke microfoon (Een Rode Podcaster is prima) te beginnen. Radio is meer dan techniek en dat leer je door te doen.
Stoofpotje

Beste F.ijl en Feivel,

Om even kort in te gaan op jullie berichten het volgende: Ik ben niet van plan om een professionele studio neer te zetten, zoals in mijn eerder bericht aangegeven wil ik relatief gezien en in redelijkheid aanpassen wat haalbaar is. Akoestiek is daar domweg een zeer belangrijk punt in, de 'studio' kamer is klein en mijn AudioEngine A5+ beuken nu al door de woonkamer heen wat uitermate vermoeiend is; Ik ontkom er niet aan om hier "iets" aan te doen. Ik praat hier dan ook niet over een investering van 500 euro en wil dus in het redelijke blijven ten opzichte van hetgeen wat ik wil en verwacht van mijn studio. Voor mij is het van belang dat ik ook rustig muziek kan luisteren zonder door elkaar geschud te worden door bassen of dat ik gevoelsmatig in een grot muziek aan het luisteren ben. Het gaat dus ook om een stukje persoonlijk comfort die los kan/mag staan van radio maken.

Als ik nadenk over aan te schaffen apparatuur dan is een RodeCaster Pro een perfect voorbeeld wat ik redelijk vind om mee te beginnen (hoewel een D&R Webstation....). Het betekend dus niet dat ik het duurste van het duurste ga aanschaffen, Überhaupt wil ik eerst voor mijzelf weten wat ik verwacht van een mixer en wat ik daarmee wil gaan doen (zo is een faderstart wel erg prettig naar mijn idee). Wil ik een compressor/limiter, ga ik een stream server gebruiken, gebruik ik mijn RPi's nog ergens voor, en zo zullen er nog tal van factoren zijn die meespelen in een studio opzetten en de te maken kosten.

Ga ik het in een podcast wegzetten in het begin, ga ik om te oefenen rechtenvrije muziek gebruiken (dus geen Buma/Stemra), wil ik wel een server als icecast of iets, of koppel ik www.noobdj.hh aan een server van mij waar ik alles op plaats via een leuke site, welke software wil ik gebruiken en ga ik via MacOS, Windows of GNU/Linux werken? Hoe maak ik mijn Jingels en in welk programma etc...

En hoe kom ik aan ervaring? Het is een illusie om te denken dat je ergens binnenloopt en wel even een programma mag gaan maken. Ga ik mij aansluiten bij een internet station om mijn vlieguren te maken (en zo ja), wat past bij mij en wat verwacht ik dan van dat station? Hoe leer ik mijn draaiboeken maken, mijn thema's en welke vormgeving hanteer ik in de toekomst... En in deze, oefening baart kunst.

Je kunt dus enorm ver vooruit gaan kijken en allemaal vragen gaan bedenken en zomaar het diepe inspringen is ook een optie, maar wellicht is de basis opbouwen (lees: studio) wel een speerpunt om een goed begin te maken om problemen in de toekomst te voorkomen. Wat heb ik aan spullen en techniek als ik niet kan horen wat de andere kant ongeveer ontvangt? Ik kan dan denken dat het perfect is, maar de luisteraar kan wel eens iets heel anders horen, kom ik aan met een Jingle waar geen lage tonen meer inzitten omdat ik ze er uit filter door een verkeerde ruimte.

Al met al wil ik niet vooruit gaan lopen op zaken en mij daar druk mee bezig houden als ik de basis niet goed heb. Ik zou mijn overzicht in het leerproces verstoren en de bomen op den duur door het bos niet meer zien. Ik pak het dan ook stukje voor stukje aan en bouw zo langzaam alles op en waar ik totaal mee in de knoei kom, kan ik dan vragen over stellen. En doordat ik alles "log" kan men zien wat ik heb uitgezocht of wat ik aan het doen ben.

Ik hoop dat ik enigszins een duidelijk beeld op deze manier heb geschetst naar aanleiding van jullie opmerkingen.

Vriendelijke groet en bedankt voor de reactie's.
Stoofpotje.

PS: Meten is weten.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

desnoods met een radio coach,
:)) :)) :)) :))
Die zijn er op het forum genoeg ? ! ? !
Stoofpotje

En toen...

Inmiddels heb ik mijn kleine kamer leeggehaald en eens schoongemaakt, uiteraard onder het genot van heerlijke muziek wat prachtig aan het rondzingen was. Nu stond er gelukkig niet veel in en was het een kleine moeite, wel is mij direct duidelijk dat het echt heel klein is... Even een foto met de rommel er in zodat er een beeld ontstaat van de grote (lege kamer is niet in te schatten).

Afbeelding

Nu begrijp ik dat meten weten is, maar begin mij af te vragen of dit voor mij wel de moeite waard is om te gaan doen (in het extreme). De reden is dat ik via een studio/monitor koptelefoon veel beter kan maken wat ik wil en daarvoor de ruimte niet akoestisch hoef aan te passen. Het zou dan betekenen dat ik de kamer kan aanpassen op domweg dat wat voor mij prettig is qua gehoor en op basis meting; Het gaat dan ook trial en error worden in de grote lijn. Voor spraak opname moet ik wel goed nadenken over het hoe of wat, dus echt heel kort door de bocht gaan zal niet lukken.

In eerste instantie wil ik bepalen waar mijn bureau komt te staan en of deze niet veel te groot is voor mijn doelstelling, de gedachte is namelijk dat ik wellicht geen twee extra schermen nodig ben (ben nog een nieuwe pc nodig en stap wellicht van Mac af), waardoor ik meer ruimte heb om mijn speakers anders te plaatsen. Als ik nu mijn bureau plaats, dan past deze net tussen de muren op de korte zijde voor het raam. Ik zou dan een stukje van +/- 75cm het raam afkomen en een zwaar gordijn met grote plooien gaan gebruiken met eventueel iets extra's tegen de wand zelf aan. Maar dit betekend eventueel ook dat ik het raam niet meer kan gebruiken (wat niet het ergste is).

Omdat ik met veel te veel DB op 0 tot 250 Hz zit, zal ik flinke Absorbers nodig zijn om de energie om te zetten. Ik begrijp dat tegen de muren en etc aanplakken mij niet gaan helpen in deze kleine ruimte (los van de constructie) dus zal mij in eerste instantie gaan richten op het plafon en de bovenste hoeken in de kamer. Hier heb ik de meeste ruimte om verandering aan te brengen en zal dit op een creatieve manier gaan uittesten zonder hoge kosten te gaan maken (latten constructie en matras/dekbed/rockwol en etc om uit te testen voor het effect), latten en rockwol komen wel weer van pas dus doe daar geen verspilling aan. Tevens heb ik een x aantal m2 meter liggen aan dempende tegels die ik kan gaan gebruiken op de vloer, wat voor effect dit gaat geven weet ik nu niet, want heb geen gegevens bij de hand. Maar ik heb er heel veel van en kan zelfs een want bedekken als ik zou willen (sportvloer tegels van een soort stevig schuimrubber), een stuk stevig tapijt er overheen en ik ben weer een stuk verder.

Indien ik mijn bureau verander (kleiner) kan ik zuilen gebruiken voor de speakers en daaronder een tube bass trap maken, Heel groot zal het niet zijn, maar het helpt wel weer mee. Mijn speakers hebben hun opening aan de achterkant en na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat er een techniek is waarbij je achter de speaker een difuser kunt plaatsen, hoe dit exact werkt weet ik nog niet en het klinkt vrij contraproductief... Maar wellicht zit er een kern van waarheid in. Wat ook kan is de opening afknijpen in het ergste geval (of als extra optie). Omdat de ruimte gevoelig is voor trilling kan ik in een zuil met trap zo werken dat de speaker met demping is verbonden aan de zuil.

Omdat ik allemaal Ikea meubels in huis heb kan ik heel veel combinatie's maken voor een (mogelijk zwevend) "meubel" in de studio, zeggende dat ik een zijwand/front kan weghalen uit een sectie van het meubel en deze ook weer als bass trap kan gebruiken. Ik zou dus heel creatief moeten zijn in alles.

Omdat achter mijn positie een deur in de wand zit, kies ik er bewust voor om dead en live end techniek te gebruiken. Vandaar het proberen dood te maken met gordijnen en een eventuele achterliggende vulling. Ik kan immers de deur niet bekleden en blijf daar dan ook een probleem houden.

Omdat ik niet vermogend genoeg ben (en het relatief gezien belachelijk zou zijn) kan ik mij geen deftig meet apparatuur aanschaffen, gelukkig kun je met een microfoon, laptop en telefoon een heel eind komen. In de gedachte dat ik geen perfect geluid nodig ben voor af mixen van zaken is dit voor mij voldoende.

Morgen de kamer vullen in basis (provisorisch) en dan uitzoeken welke meter en software ik exact ga gebruiken voor akoestiek. De doelstelling is het simpel houden omdat ik geen akoestisch ingenieur ben.

I’d rather go slo

PS: v.ijl Gelieve on topic blijven, discussies over het wel of niet aanwezig zijn van een Radiocoach kan in een nieuw topic besproken worden.
wave

Bericht door wave »

Verfrissend om eens een heel andere insteek te zien dan hier vaak voorbij komt! Nadenken over akoestiek is altijd goed, maar ik zou wel in gedachten houden dat je geen deftige muziekstudio aan het bouwen bent, maar een selfsupport DJ setup. Dat betekent dat je dicht op je luidsprekers en dicht op je microfoon zit, en er ook veel minder noodzaak is om een ruimte akoestisch helemaal te behandelen. Het raam onbruikbaar maken met de desk op de korte muur ga je echt spijt van krijgen, dat is geen slim plan. Bovendien komen je speakers daarbij in de hoeken uit, wat het laag nog extra laat opslingeren. De 5” drivers van de A5+ komen niet lager dan 60 Hz, dus sublaag hoef je je niet druk om te maken :)). Zolang je je daar bewust van bent en een goede hoofdtelefoon hebt om te kunnen beoordelen wat er in het sublaag gebeurt, hoeft dat trouwens geen groot probleem te zijn.

Als je voldoende zitruimte overhoudt dan is de desk op de lange muur waarschijnlijk een beter alternatief. Of je daar moet dempen is een beetje trial & error. Een gordijnrail kost weinig en kan een optie zijn om te experimenteren. Op de muur achter je zul je, in de relatief kleine ruimte, waarschijnlijk zeker moeten dempen maar ook daar is een lekker dempend gordijn op rail een prima experimenteer optie. Een écht voordeel van een dergelijk systeem is overigens dat je de akoestiek ook makkelijk harder kunt maken als je dat een keer nodig hebt. Vergeet niet dat je ook akoestiek nódig hebt, een dode kamer is ideaal om in te meten maar ook dodelijk vermoeiend om in te werken.

Een beetje een open deur en zeker niet zo onaardig bedoeld als het lijkt: meten is weten, maar alleen als je weet hoe je moet meten, hoe je de meting moet interpreteren en wat je daar voor vervolg aan moet geven. Akoestiek metingen met een app die de smartphone gebruikt? Spaar je de moeite. Het zegt hooguit wat over hoe krom het mini-microfoontje en versterkertje in de GSM zijn. Begin met de meetinstrumenten die je 24/7/365 bij je hebt: je eigen oren. Gebruik muziek die je door en door kent en waarvan je weet hoe ze moet klinken. Speel die af, op verschillende volumes, en luister wat er gebeurt. Dan kun je tot de ontdekking komen dat je een akoestisch probleem op moet lossen met demping en bijvoorbeeld een (zelfbouw) bass trap, maar óók dat een luidspreker een bepaald frequentiegebied overdrijft: een elektrisch probleem voor een parametrische equalizer. Tip: de Behringer DEQ2496 wordt als “automatic feedback killer” verkocht, maar is een EQ wolf in schaapskleren. De 31-bands graphic EQ sectie is aardig, maar de 10 parametrische EQ’s geven het ding enorm veel bang-for-the-buck.

Kortom: voeg de KISS regel ook toe aan je werklijstje, vaak is die zo gek nog niet :wink:
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Ik kan immers de deur niet bekleden
Waarom kan de deur niet bekleed worden? De reden die ik kan bedenken is dat de deur niet geheel open kan... Kan nu ook niet omdat de deurkruk of deurklink nu tegen de muur komt??!!
Als er ook iets aan isolatie gedaan wordt, vervang dan de deur voor een massief exemplaar icm neopreen (tocht)strip!
Stoofpotje

Behringer DEQ2496 + Meetmicrofoon. Een absolute No Brainer! :D https://www.thomann.de/nl/behringer_deq ... bundle.htm In een later bericht wil ik hier een keer dieper op ingaan met wat vragen.

De kleine kamer heb ik gelaten voor wat het is, na meting en Sketch Up is het duidelijk dat dit echt niet gaat passen, ik geef mijn sportkamer op die ruim genoeg is om het goed te doen (voordeel is dat er dan al een dempende vloer in ligt).

Rails voor gordijnen (gordijnen in bezit maar niet de gewenste kleur) en etc, is het meest makkelijke en logische (ideaal om te kunnen spelen). Zelf was ik al een poosje aan het denken om een rail systeem te maken voor panelen, dus dat is idd een prima gedachte omdat ik dus ook wil kunnen spelen met de akoestiek indien nodig. Ik ben in HDPE blijven hangen voor een frame omdat deze licht is, te lassen is en te vervormen is (de reden is dat ik het plafond wil gebruiken voor iets moois indien het functioneel is). Wish en Ali zijn uit mijn zicht gegaan omdat ik er achter ben dat de aangeboden materialen van zeer lage kwaliteit zijn en het geld verspilling is. Via diverse forums heb ik nu diverse materialen gevonden die beter voldoen en prijstechnisch daarbij meer interessant zijn ten opzichte van inferieur spul die je dan alsnog te duur betaald voor wat ik daarvan verwacht; Zelfbouw is mijn beste optie om flink de kosten te drukken.

Het voordeel van de grotere kamer is tevens dat ik mijn bureau (men noemt dat dus desk in studiotermen - moet ik allemaal leren) weer kan spiegelen met de extra delen. Zo krijg ik een lengte van 320cm die voor mij weer echt extreem ruim is en waarbij een ander ook kan aanschuiven voor een duo show.

KISS was voor mij nieuw 'de term', maar stemt overeen dat ik zo min mogelijk wil en het zo clean mogelijk gaat worden. Dat zou dus betekenen dat de Rode Podcaster minder interessante gaat worden en dan steeds meer neig naar de D&R web-station, dit gezien de functies van de Behringer DEQ (hoewel het mij nog niet duidelijk is of ik de lijnen apart kan instellen en dat weer vragen voor later zijn nadat ik weer een lading YT zooi heb bekeken en alles heb doorgelezen).

Ik moet zeggen dat het uitzoeken en leren al een hele happening op zichzelf is :lol: Nog niets aangeschaft of echt gedaan en al de grootste plezier - daarbij toegegeven dat mijn autistisch brein graag informatie vergaart. Wel wil ik wat meer leren over meettechniek, dus blijf daar nog een poosje mee bezig.

Edit: Wat ik door en door ken.... TLC - Waterfalls :lol: Grapje. En ondertussen van een ander forum info schrapen omtrent meettechniek. Nooit geweten dat je met 1 speaker de kamer gaat meten... wwwwww Zo leer je nog iets..... Ergens wel logisch als je gaat nadenken over golven en het elkaar kunnen opheffen in vreemde kamers. Wellicht zit daar ook het kunstwerk in om fase wisseling te gaan doen in bepaalde situatie's. Heel interessant.

#λ : Ciara - Level Up / Snoop Dogg - 'Sweat' Snoop Dogg vs David Guetta (Remix)

Steeds verder aan het inlezen op Behringer DEQ2496 en dit is ziekelijk vet!!!! Wat een ongekende mogelijkheden om mee te spelen! Vol in mijn straatje om mij eindeloos mee te kunnen vermaken! Brabbelt iets over een hoofd maken en de mic er in steken en etc... de ongekende mogelijkheden van aansluiten en etc... Wat vet! Hij is ook te modden ben ik achter gekomen! Dit is geen wolf maar een beest! Nog ff zoeken naar aanvulling en dan bestellen. Ook nog ff zoeken naar een (al dan niet gekalibreerde) digitale Db meter (ja ja software...).

viewtopic.php?f=5&p=518937#p518937
wave

Bericht door wave »

Ik gebruik de 2496 voornamelijk als outboard EQ en/of delay maar het ding kan inderdaad meer. Uitgebreid de tijd nemen om er mee te spelen en er zo al luisterend mee te leren werken, is verstandig en RTFM (nog een nieuwe term en iets wat we als techs maar al te vaak niet doen) óók :)). Houd er in je achterhoofd wel rekening mee dat Behringer spul niet voor decennia gebruik is gebouwd; best houd je gewoon de 3-jarige garantietermijn aan als te verwachten levensduur. En laten we eerlijk zijn, dat is ook gewoon okay in relatie tot de lage prijs.

Een tip die ik je wel mee wil geven, is wat basiskennis vergaren over de schone kunsten van de Technische Programma Presentatie, verdient ook een plek op je huiswerk lijstje. Tegenwoordig is de gedachte al snel “dat moet de zendlijnprocessing processor oplossen”, maar uiteindelijk begint alles toch bij je eigen oren,
Stoofpotje

Om eerlijk te zijn heb ik geen hoge dunk van Behringer spul en zie het als een mooie instap voor mijn 'kennismaking' - U begrijpt mijn taal hopende. Verder wou ik even ingaan op de twee types van de 2496 wat leuk is om een voorbeeld te geven van verschil. En waarom RTFM en DuckDuck... Stekkers er in rammen en klagen over de update en etc is toch veel leuker... Moet wel iets te vragen hebben. :)) En iets beluisteren... nee man pink noise er op en etc en de shit regelt alles wel... Denk ook geen seconde na over wie naar mijn show gaat luisteren... Hoewel... Jannes... Ben vergeten hoe de stereodeck klinkt. -love BAT shit...Spuge op die Mic en geen paraplu.

Dik dood en geen gedachte achter klanken.... https://www.youtube.com/watch?v=rlj0Pt19fuA Gewoon dof killen zonder mijn format te weten en de systemen zullen het wel goed hebben. Hoewel.... :roll: Wellicht is lineair flat zo gek nog niet.... Maar ik ben geen radio Dj of zenderbaas die zijn instellingen nu moet doen.

PS: Wel super bedankt voor de tip! Mooie aansluiting op mijn zoektocht en accuraat!
wave

Bericht door wave »

Stoofpotje schreef: 31 okt 2020 00:04 Om eerlijk te zijn heb ik geen hoge dunk van Behringer spul en zie het als een mooie instap voor mijn 'kennismaking'
Dat is een veel gehoord, maar tegenwoordig achterhaald en ook best wel ongenuanceerd standpunt :wink:. Behringer is begonnen als copycat, en die 'faam' uit het verleden speelt ze nog altijd parten. Natuurlijk zijn er in de allergoedkoopste productlijnen zeker een aantal producten die niet bepaald uitblinkers zijn. Voor de prijs waarvoor dat over de toonbank gaat mag je ook niet meer verwachten. Maar in de productlijnen daarboven zie je dat de Music Tribe group heel slim gebruik maakt van de jarenlange R&D uit de A++ merken in de groep: Midas, Klark Teknik, Lake, TC Electronic, Turbosund. De Behringer digmixers is klankmatig niets mis meer mee tegenwoordig en je komt ze ook gewoon tegen in de professionele markt. De Behringer S16/S32 I/O boxen, ontworpen op basis van de Midas pre-amps kun je zonder schaamte aan een deftige audiomixer knopen, en dat gebeurt in de praktijk ook gewoon.
Een 2496 legt het, op een goed afluistersysteem, klankmatig af tegen een 10x zo Klark Teknik EQ, maar daar moet je wel goed voor luisteren. En zo zijn er echt wel meer producten die klankmatig gewoon mee kunnen in de A-merk regionen.

Het enige punt waar Behringer nog wel eens wat steekjes laat vallen is in de bouwkwaliteit, en daar kun je met wat simpele modificaties soms zelf ook vrij makkelijk dingen aan verbeteren. Gebruik je het professioneel, dan schrijf je het gewoon in 3 jaar -de garantietermijn- af.
Stoofpotje

wave schreef: 31 okt 2020 17:59 Dat is een veel gehoord, maar tegenwoordig achterhaald en ook best wel ongenuanceerd standpunt :wink:.
Correct, ik ga hier wel erg kort door de bocht en kan ook niet een eerlijk oordeel vellen zonder eigen ervaring. Ik baseer mijn uitspraak op de volgende zaken die voor mij van belang zijn:

1. Materiaal
2. Slijtage
3. Gebruik
4. Verwachting

1. Indien iets uit plastic bestaat zal het domweg meer gevoelig zijn voor slijtage of het afbreken van iets (schuifje's, knopjes en etc).
2. DEQ2496 zou voor mij speelgoed zijn waarbij ik eindeloos zal testen, aansluiten en etc. Dus veelvuldig mechanische delen "stressen".
3. Indien iets 24/7 aan staat zal het sneller "op" zijn tegenover zo nu en dan gebruiken, dus 3 jaar vol gebruik is netje's en alle extra is mooi.
4. Indien ik een paneel aanschaf voor Broadcasting wil ik kwaliteit wat lang mee kan gaan (ik ben zuinig op mijn spullen), dus mag het meer kosten en verwacht dan geen plastic in het eindeloze en verwacht een stukje gemak waarbij reserve onderdelen goed verkrijgbaar zijn.

Als voorbeeld mijn iMac die nu 7 jaar oud is en waarvan de audioaansluiting los ligt, ik heb berekend dat ik deze ongeveer 25.000 keer heb gebruikt. Ik persoonlijk vind dit veel en ben verbaast dat het zo lang is goed gegaan. Vorige pc's waren meestal binnen 3 jaar op en moest dan al meermaals dingen vervangen die niet meer beschikbaar waren zoals ik het wou (ook al was het maar de drivers die niet meer functioneerde). De iMac heeft dat probleem niet, maar was dan ook een stuk duurder in aanschaf. Daarnaast heeft de iMac minder onderdelen die stuk kunnen gaan zoals ik bijvoorbeeld ook het verschil zie tussen de Podcaster of de Webstation. Hoe meer er op zit, hoe meer er stuk kan gaan of hoe meer je fout kunt doen. Los van dit alles heeft de webstation de jumpers voor mooie mogelijkheden maar heeft de podcaster dan weer de blue voor telefonie.

Verder is het natuurlijk van belang om te weten waar wat in de chain hangt; My first Pony Mic van Matell zal niet helemaal lekker samen gaan met een deftig paneel. Maar een Action verlengkabel tegenover een X merk is ook van belang om te weten ivm weerstanden en etc. Dus ja, een zekere nuance is ook nodig en vergelijken op basis van x product zonder de gehele setup te weten is ook niet handig.

Ik ben het er mee eens dat je niet zomaar iets mag wegschrijven of bestempelen als slecht. Noob fout van mij.
Gesloten