Voorversterking nodig na aansluiten GEQ op platenspeler?

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
markkie95

Voorversterking nodig na aansluiten GEQ op platenspeler?

Bericht door markkie95 »

Goedemorgen forumleden,

Al enkele jaren heb ik een thuisstudio tbv mijn radioprogramma bij de lokale omroep. Normaal als backup voor opnames, maar nu met Corona al enkele maanden als wekelijkse studio voor mijn programma bij de omroep.
Het is dus een kleinschalige studio met een Behringer DX2000USB, voor thuis gebruik prima (naar mijn mening)

In de studio staat een platenspeler die vanuit zichzelf al is voorversterkt. Dit werkte prima direct op het mengpaneel.
Nu zit er sinds afgelopen week een GEQ tussen, een Phonic GEQ1500. Ik heb verloopstekkers moeten gebruiken van RCA naar 6.3mm Jack. Met het linker kanaal op Chanel1 en het rechter kanaal op Chanel2.

Nu is het signaal wat uit de GEQ komt bijzonder laag! Zelfs met alle gain settings op zijn Max krijg ik het minimale eruit!
Ik zie de input metertjes op de GEQ ook nauwelijks uitslaan.

Hoe kan dit? Moet ik mijn voor versterkte platenspeler nog een keer voor versterken? Moet ik hem erna nog een keer versterken? Of komt het door het verloop van RCA naar 6.3mm Jack?

Wie o wie helpt mij uit de brand?

Dankjewel!

big T

Re: Voorversterking nodig na aansluiten GEQ op platenspeler?

Bericht door big T »

Waarom wil je een Phonic GEQ1500 15-band Graphic Equalizer tussen je platen speler en je mengpaneel hebben dan?
En zonder dit ding is het niveau wel goed?

v.ijl

Bericht door v.ijl »

In de studio staat een platenspeler die vanuit zichzelf al is voorversterkt.
Twee vragen:
Welke platenspeler is dit.
Op welke input wordt de platenspeler aangesloten.
en dan is er koffie......

markkie95

Bericht door markkie95 »

big T schreef:
11 jul 2020 12:36
Waarom wil je een Phonic GEQ1500 15-band Graphic Equalizer tussen je platen speler en je mengpaneel hebben dan?
En zonder dit ding is het niveau wel goed?
Om kleine tweaks aan het geluid toe te passen die door de processing nog overeind gehouden worden.
Het niveau is zonder de GEQ gewoon goed, maar met de GEQ ertussen heb ik met alle gain op zijn vollste settings nog net een peak van -20
v.ijl schreef:
11 jul 2020 13:11
In de studio staat een platenspeler die vanuit zichzelf al is voorversterkt.
Twee vragen:
Welke platenspeler is dit.
Op welke input wordt de platenspeler aangesloten.
Het gaat om een Nikei NTT05U aangesloten op schuifje 6, op de line aangesloten.

markkie95

Bericht door markkie95 »

Ik ga iets heel stoms zeggen misschien, maar het lijkt mij niet dat dit komt doordat ik stereo Jack verloopjes heb gebruikt terwijl het kanaal wat aangesloten wordt mono is toch?

R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

Als je platenspeler goed is en ook je vinyl heb je dat toch niet nodig? En een tikje af en toe maakt dat net zo mooi.
En als thuis je vinyl prima klinkt en niet via de processing van de omroep zal je het daar moeten zoeken.

remco_k

Bericht door remco_k »

Oke, dus je hebt:
Je platenspeler: Line formaat uitgang (of omschakelbaar naar phone, maar hij zal nu op line staan, wat goed is. Staat hij op Phone, dan is dat je probleem: zet hem op line).
GEQ: Line in- en uitgang. Gebalanceerd op XLR of TRS.
Mixer: Line in- en uitgang.

Qua audiolevels zou het allemaal moeten passen en mag het niet zulke grote verschillen opleveren als jij beschrijft.
Omdat de GEQ gebalanceerd in- en uit is kan je daar potentieel misschien nog een dB of 6 "kwijtraken", afhankelijk van hoe je het aansluit en hoe de GEQ intern is ontworpen. Maar uit je verhaal begrijp ik dat er veel meer dan dat verdwijnt, en dan blijven er een paar opties over, hier is waar ik aan denk:
1. Je platenspeler staat op 'phono' stand -> zet hem op line.
2. De bekabeling en/of gebruikte stekkers tussen platenspeler en EQ is niet geschikt voor dit doel.

Mijn advies:
* Zeker niet een extra keer gaan versterken om het probleem op te lossen.
* Zet er bij voorkeur gewoon helemaal geen eq tussen. Less is more. Zeker bij vinyl. Een EQ tussen je bronnen is sowieso super onzinnig/overkill/compleet overbodig voor (internet) radio doeleinden, tenzij je speciale remixes of effecten wilt maken. Maar als je gewoon plaatjes draait, echt, doe iedereen die luistert een lol, steek er niets tussen. Zorg voor het juiste nivo met je gain en schuif en laat de soundprocessing de rest voor zijn rekening nemen. Die is daarvoor bedoeld.

Als je het toch nog op wilt lossen:
In denk zoals gezegd dat de oorzaak van je probleem ligt in de bekabeling tussen platenspeler en eq. Ik vermoed dat daar nu 2x een mono-jack (TS) in gaat? (Niet alle low-budget apparaten gaan even goed met zo'n situatie om als ze een TRS verwachten)
Hoe ziet de cinch naar jack kabel er precies uit? Probeer het een met een 2x cinch naar 2x TRS.

Ps:
Als je denkt: What the fuck is TS en TRS? -> Hier staat het mooi uitgelegd. https://www.tonecontrol.nl/blog/audio-k ... -producers
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.

remco_k

Bericht door remco_k »

Probleem is magic opgelost zeker? :))
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.

Plaats reactie