Wet & regelgeving aangaande de fm band

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
mrsmith

Wet & regelgeving aangaande de fm band

Bericht door mrsmith »

Beste,

Laat ik mezelf eerst even netjes voorstellen: ik ben een (nu werkeloze) geluidstechnicus die als hobby ook altijd (internet) radio heeft gemaakt. Sinds 2005 heb ik af en aan het radiostationnetje Tunnelradio gerund via verschillende kanalen, soms dingen als 365live soms als show om een ander station (bv de Cybernetic Broadcasting System uit Den Haag). Op dit moment via Zeno.fm en met af en toe een live show via Intergalactic.fm/tunnelradio.

Mijn vraag gaat echter over mijn werkgebied. Ik krijg op dit moment af en toe een vraag of ik evt drive inn shows voor video vertoningen zou kunnen regelen zodra dit weer is toegestaan. Omdat mijn werkgebied (evenementen) nu helemaal plat ligt ben ik me er een beetje in gaan verdiepen.

Wat mij handig zou lijken is een (zwakke) fm zender gebruiken voor geluid in een auto en dan een film vertonen op geen groot scherm (het gaat hier om zelfgemaakt materiaal dus qua rechten is het geen probleem en qua audio gaat het vooral om verstaanbaarheid van de conversaties). Nu snap ik dat dit uiteraard illegaal is maar ik kan slecht vinden wat nou precies de "randen van de wet" zijn. Ik weet dat er mini fm zendertjes bestaan voor in de auto, zijn die eigenlijk ook illegaal of kan dat weer wel? en waar ligt de grens? gaat het dan om het wattage of is het fm gebied sowieso 100% dichtgetimmerd?

Ik neem aan dat er hier tientallen mensen zijn die weten wat de randen van de wet zijn dus misschien dat iemand mee zou kunnen / willen denken of dit evt wel zou kunnen op 1 of andere manier. Ik heb overigens ook andere oplossingen overwogen maar het gaat me hierin even over of dit ook in de mogelijkheden zou passen of dat ik het idee beter gewoon meteen kan schrappen.

Hartelijk dank en excusses voor de lange tekst.
niwreG

Re: Wet & regelgeving aangaande de fm band

Bericht door niwreG »

die fm zendertjes in de auto zijn legaal tot 50mw erp volgens mij.

edit:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28

Subcategorie 8. : radioapparaten bestemd voor laagvermogen draadloze audioverbindingen

C

87,5 – 108 MHz

50 nW e.r.p.

200 kHz

Deze gebruiksvoorwaarden zijn alleen van toepassing voor zenders met analoge frequentiemodulatie (FM)

50nW e.r.p dus :)
mrsmith

Bericht door mrsmith »

Ah, daar stond het, ik ben door die regelgeving gaan spitten maar kon door de bomen het bos niet meer vinden. Hartelijk dank!
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Gewoon een evenementen vergunning aanvragen. Die mini zendertjes zijn daar niet voor bedoeld. Paar meter ontvangst en er mag geen andere antenne op dan het bijgeleverde draadje op sprietje.

Meer vermogen/illegaal zal een boete in de duizenden euro's kunnen opleveren.

Weet ook dat je voor je vertoning een vergunning moet aanvragen bij de gemeente. Bij het toelichten van je plannen gaan ze ook vermoedelijk vragen naar je zendvergunning. Bij blijk illegaal te zenden zouden ze ook je vergunning voor de vertoning kunnen intrekken.

Conclusie gewoon netjes volgends de regels aanvragen en de juiste apparatuur.

Broadcast partners en Pro FM Broadcast hadden laatst beide op Facebook een post staan over dit gebruik
mrsmith

Bericht door mrsmith »

Het gaat om een vertoning op een schoolplein van eigen materiaal dus dat is nou niet hetgeen waar ik mij het meeste zorgen over maak qua vergunning. Desalniettemin zal er een zendvergunning aangevraagd moeten worden wat waarschijnlijk een vrij lang en niet geheel gratis proces is dus is dit idee niet geschikt voor scholen met een klein budget ben ik bang.
Ik zal kijken of ik die posts ergens kan vinden maar het zal waarschijnlijk terug naar de tekentafel worden....
Feivel

Bericht door Feivel »

Misschien dat het kan middels een silent disco koptelefoon?
mrsmith

Bericht door mrsmith »

Inderdaad een andere optie waar ik aan heb gedacht, daarnaast heb ik ook nog het zenden via Wi-Fi bekeken. Ik wilde de makkelijkste en mooiste optie (FM) eerst onderzoeken maar zie al dat het qua vergunning teveel gedoe en kosten oplevert voor een kleine partij dus ga nu verder met andere opties. Wel bedankt voor alle info want heb nu met de juiste keywords uit dit gesprek wel alle info in 1 keer kunnen vinden :)
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

mrsmith schreef: 29 apr 2020 13:42 Het gaat om een vertoning op een schoolplein van eigen materiaal dus dat is nou niet hetgeen waar ik mij het meeste zorgen over maak qua vergunning. Desalniettemin zal er een zendvergunning aangevraagd moeten worden wat waarschijnlijk een vrij lang en niet geheel gratis proces is dus is dit idee niet geschikt voor scholen met een klein budget ben ik bang.
Ik zal kijken of ik die posts ergens kan vinden maar het zal waarschijnlijk terug naar de tekentafel worden....
Daarbij komt dat alle evenementen vergunning voor radio zijn ingetrokken deze week en er alleen bij een grondige reden worden verstrekt.

Ook voor iets organiseren op grond van een bedrijf of instantie buiten dient in veel gevallen een vergunning nodig te zijn. Vraag dit per gemeente goed na.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

mrsmith schreef: 29 apr 2020 13:52 Inderdaad een andere optie waar ik aan heb gedacht, daarnaast heb ik ook nog het zenden via Wi-Fi bekeken. Ik wilde de makkelijkste en mooiste optie (FM) eerst onderzoeken maar zie al dat het qua vergunning teveel gedoe en kosten oplevert voor een kleine partij dus ga nu verder met andere opties. Wel bedankt voor alle info want heb nu met de juiste keywords uit dit gesprek wel alle info in 1 keer kunnen vinden :)

Wifi is geen optie.. loopt niet gelijk met beeld en overige gebruikers.

Budget vriendelijk is gewoon werken met speakers (ook hier weer even checken of je buiten geluid mag maken)
mrsmith

Bericht door mrsmith »

Ja speakers kan altijd, daar heb ik massa's van en de staan toch niets te doen ;) toch interessant om de andere opties te verkennen. Geluid via wifi krijg ik wel sync, dat heb ik al geprobeerd maar het probleem bij wifi zit hem in de capaciteit van een router: als je teveel mensen hebt gaat die vlieger mooi niet meer op bij een consumenten apparaat en dan wordt het weer te kostbaar en te technisch.

Qua vergunningen lijkt het mij nogal evident dat dat voor de locatie / organisatie is, de enige reden dat ik dat nu uitzoek is omdat het natuurlijk wel iets moet zijn wat haalbaar is voor ze, verder mogen ze dat zelf regelen.

Maar goed, ik wilde niet te ver van het radio topic afgaan in deze discussie, dat was niet mijn bedoeling :)
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Je kunt ook denken aan geluid via infrarood stralers. Naar ik me herinner heeft Sennheiser daar systemen voor, die b.v. in musea gebruikt worden.
Sven Mesman

Bericht door Sven Mesman »

Waarom niet gewoon streaming? FM kan je sowieso vergeten.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Omdat streaming veel vertraging geeft en dus niet meer synchroon is met de video-projectie! :sad:
Plaats reactie