hulp met internet radio

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

johan12

Re: hulp met internet radio

Bericht door johan12 » 11 dec 2018 18:29

uiteraard dankje wel nu nog even uitvinden of je live kan praten

gewoongezellig.listen2myshow.com dit is mijn stream ben vanaf morgenochtend weer online
Radio de silvermine 🎵🎵🎙
http://www.radiodesilvermine.nl/

Echtwel

Bericht door Echtwel » 12 dec 2018 07:50

alex de groot schreef:
11 dec 2018 14:14
johan12 schreef:
11 dec 2018 12:49
het is gelukt ik heb de username niet ingevuld nu wil het wel
En wat zeggen we dan? "Dank U Wel" -+dance
Like -bier
Gezien zijn naam+12 moet hij nog veel leren.......maar ach daar zijn wij dan weer voor lol

johan12

Bericht door johan12 » 12 dec 2018 07:58

Nee hoor dat is de maand wanneer ik jarig ben hahah
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

johan12

Bericht door johan12 » 12 dec 2018 19:05

Je kan met winamp geen microfoon gebruiken ofwel moet je dan weer een ander programma gebruiken ? Het zou mooi zijn als je live de verzoekjes kunt doen
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

tspronsen

Bericht door tspronsen » 12 dec 2018 20:16

johan12 schreef:
11 dec 2018 08:49
nouja het is hobbymatig ik doe niet aan een marathon ofzo ik ben best bereid een bedrag te betalen maar het moet niet in de honderden euros lopen
Hoe ga je aan de naburige rechten voldoen? Die kunnen oplopen tot vele honderden euro's per jaar.

johan12

Bericht door johan12 » 12 dec 2018 20:20

Ik meende dat het gratis was ?
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

big T

Bericht door big T » 12 dec 2018 20:21

Gratis? In deze wereld is niets gratis, zelfs facebook kost je geld.
Sent from my laptop using Windows

johan12

Bericht door johan12 » 12 dec 2018 20:28

Moet ik dan iets kopen ofzo ?
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

tspronsen

Bericht door tspronsen » 12 dec 2018 21:15

johan12 schreef:
12 dec 2018 20:28
Moet ik dan iets kopen ofzo ?
Als je muziek wilt uitzenden via internet (openbaar maken) dan moet je daarvoor betalen, de zg. naburige rechten. In Nederland moet je daarvoor aan 2 instanties betalen: Sena en Buma/Stemra. Het kost je grofweg € 1100 per jaar en er zijn een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen. Zo mag je geen inkomsten hebben van je stream en website.

Er zijn (goedkopere) alternatieven:
  • Via Stichting Webcasting Nederland kun je ook licenties bij Sena en Buma/Stemra afnemen. Door collectieve inkoop is dit goedkoper, maar nog steeds een aanzienlijk bedrag.
  • Via Radionomy. Dit is gratis en zij nemen de kosten voor de naburige rechten voor hun rekening. Radionomy voegt reclame toe aan je stream waarop je geen invloed hebt. Ook moet je een minimaal aantal luisteruren halen anders wordt je account opgeheven. Ook heeft Radionomy enige tijd Nederlandse gebruikers geweigerd, dus ik weet niet of dit nog kan.
  • Uitwijken naar buitenlandse stream providers. Er zijn streamproviders in het buitenland die de kosten voor naburige rechten hebben afgekocht bij de instanties in dat land. Een aantal forumleden maken hiervan gebruik. Vaak moet je website (waar een player op staan) ook in dat land geregistreerd staan, omdat je anders alsnog een licentie van Sena en Buma/Stemra nodig hebt.
  • Gebruik rechtenvrije muziek, zoals muziek die uitgegeven is onder Creative Commons licentie. Maar de muziek die je op de landelijke radio hoort valt daar niet onder.
Als je muziek via internet uitzend is de kans groot dat je bericht krijgt van Sena of Buma/Stemra als je geen licentie hebt afgesloten. Dat kan je dan alsnog doen maar het te betalen bedrag is hoger dan wanneer je op eigen initiatief een licentie bij ze afsluit.

Over dit onderwerp is al heel veel geschreven op dit forum. Gebruik de zoekfunctie van dit forum als je hierover meer wilt weten.

johan12

Bericht door johan12 » 12 dec 2018 21:27

Dat is bale ik heb het ook via radionomy geprobeert maar daar vond ik niks aan dan moet je eennplanning maken voor een maand ik wil gewoon net zoals een piratenzender live de verzoekjes kunnen doen en muziek draaien zoals ik wil maar ik zal mij er even goed in verdiepen dan
Radio de silvermine 🎵🎵🎙

Feivel

Bericht door Feivel » 13 dec 2018 00:21

@tspronsen: Wat je zegt klopt niet helemaal. Je mag wel inkomen hebben uit je stream/website, maar dan heb je een bedrijfsmatige licentie van de Buma/Stemra nodig. Die kost meer en op een gegeven moment wil de organisatie zelfs 13% van al je radiogerelateerde activiteiten.

Dan over de providers uit het buitenland: als je SonixCast/TorontoCast bedoelt, daarmee dek je alleen Canadese luisteraars. En als je dan piratenmuziek gaat uitzenden kan de buitenlandse instantie dat natuurlijk niet vergoeden.

Als je echt wilt weten hoe het zit met auteursrechten in Nederland, stuur eens een berichtje naar Johan Kentin van de Stichting Webcasting. Die weet er alles over.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 13 dec 2018 22:06

Feivel schreef:
13 dec 2018 00:21
@tspronsen: Wat je zegt klopt niet helemaal. Je mag wel inkomen hebben uit je stream/website, maar dan heb je een bedrijfsmatige licentie van de Buma/Stemra nodig. Die kost meer en op een gegeven moment wil de organisatie zelfs 13% van al je radiogerelateerde activiteiten.
TS gaf aan dat hij hobbymatig bezig is, dus ik heb het alleen over de tarieven gehad die gelden als je hobbymatig uitzend op internet. Dat kost grofweg € 1100 en dan mag je geen inkomsten hebben. Dat er ook een bedrijfsmatige licenties bestaan die duurder zijn, leek me voor TS niet interessant omdat hij geen honderden euro's aan uit wilde geven.
Feivel schreef:
13 dec 2018 00:21
Dan over de providers uit het buitenland: als je SonixCast/TorontoCast bedoelt, daarmee dek je alleen Canadese luisteraars. En als je dan piratenmuziek gaat uitzenden kan de buitenlandse instantie dat natuurlijk niet vergoeden.
Ik weet dat hier de nodige discussie over gevoerd is op dit forum. In theorie zou er een Canadees online station kunnen zijn die zich richt op Nederlanders in Canada. Lang leve internet is het dan ook in Nederland te beluisteren, maar is het dan illegaal? Ik ben geen jurist en zou het wel interessant vinden als een rechter hier uitspraak over zou doen.

jessica

Bericht door jessica » 14 dec 2018 01:19

Er zijn in de jaren 50 en 60 en ook nog later heel veel Nederlanders naar Canada geëmigreerd. Als je op internet uitzend hoef je niet per definitie voor heel veel mensen uit te zenden. Dus Nederlanders in Canada kan best een doelgroep zijn.

Kortom ik geef dit goede kans om stand te houden voor de rechter als het al zover komt. Want waarom zou een Nederlandse rechter zich bemoeien met een in principe op Canadese licentie opererende internetzender?

Plaats reactie