Nieuw online station

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
williampower

Nieuw online station

Bericht door williampower » 05 nov 2017 21:10

Beste radio vrienden,

De al oude geijkte vraag, maar ik ben ook nieuw... Dus durf ik het maar te vragen.

Ik wil goede software gebruiken om ons online radio station te gaan starten. De muziek is geen probleem.

Ik lees PC Radio, Music Maker en lui die met shoutcast werken... Het hoeft niet perse in de Cloud, want we hebben eigen servers draaien.

Ook een combinatie van Music Maker met PC radio heb ik over gehoord, maar ik wil nu wel eens gaan starten. :-) Dus ik dacht, even de stoute schoenen aan trekken en maar beginnen.

Ik hoop dat er een liefhebber is die mij even de goede kant op kan duwen.

dank

Groetjes William Reitsma

tspronsen

Re: Nieuw online station

Bericht door tspronsen » 05 nov 2017 21:56

Hallo William,

Voor de eigen internet station heb je grofweg 3 dingen nodig:

1. Radio automatisering software. Deze is verantwoordelijk voor het afspelen van de muziek.
2. Streamcasting software. Deze zet je audio (muziek, spraak) om in een audio in een stream. Bij sommige radio automatisering software is dit ingebouwd, bij anderen is dit los.
3. Stream server. Dit is een soort kopieerapparaat. Je streamcasting software stuurt je audio stream naar de streamserver. Je luisteraars maken verbinding met je streamserver. Shoutcast en Icecast zijn bekende stream servers.

Je kunt alles op 1 machine draaien maar er ook voor kiezen om verschillende machines te gebruiken. Je stream server hoeft bijvoorbeeld niet bij je thuis te staan. Dit kan ook een server ergens in een datacenter zijn. Omdat je luisteraars hiermee verbinding maken moet deze bereikbaar zijn vanaf het internet en over voldoende bandbreedte beschikken om (veel) luisteraars aan te kunnen.

In dit topic staan verschillende radio automatisering en streamcasting software pakketten genoemd. Verder is er op dit forum en op internet al veel informatie te vinden over het starten van een internet station. Het wordt op dit forum zeer op prijs gesteld om je eerst in de materie te verdiepen en pas vragen te stellen als je er echt niet uitkomst (en toelicht waar je iets gelezen hebt en wat je daarna nog onduidelijk is).

Tot slot: hou ook rekening met de kosten voor Buma/Stemra en Sena als je muziek gaat streamen.

Plaats reactie