Muziek opslag thuis en b.v.b.Radio 2.

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
Grommiehoe

Muziek opslag thuis en b.v.b.Radio 2.

Bericht door Grommiehoe » 20 mei 2017 09:40

Beste mensen ik zit al een tijdtje met deze vraag ik weet dat muziek draaien bij bekende radio stations niet meer(bijna)van de cd komt maar vanuit de computer.
In wat van soort bestand is dat?wave,Mp3,Ogg of iets anders nog en ja als het in Wave is hoe slaan ze dan zoveel bytes op want je hebt heel wat opslag capaciteit nodig.
Thuis ben ik nu ook bezig om mijn grote verzameling op te slaan op mijn eigen server maar dan in mp3 320 in wave kan ik het niet allemaal kwijt.En hoe hou je al die nummers op gelijke volume?.
William.

big T

Re: Muziek opslag thuis en b.v.b.Radio 2.

Bericht door big T » 20 mei 2017 09:51

ik sla alles op, formaat moet minimaal (als het een mp3 is) 320 kbs zijn.
Opslag ruimte kost bijna geen drol, zie een actie bij Aldi of zo voor een terra schijf.
Of het volume gelijk is? Let ik ook niet op.
De eindprocessing regelt dit wel weer op een juist gehoor niveau.
Te luid opgenomen muziek gooi ik weg, daar is niets meer aan te helpen.
Sent from my laptop using Windows

remco_k

Bericht door remco_k » 20 mei 2017 09:57

Dat is wave. Met misschien nog een verdwaalde mp2 hier en daar (dat is zeg maar een veelvuldig gebruikte professionele variant van mpeg).
Schijfruimte was vroeger relatief duur. Nu koop je een goede 2 TB harddisk voor 60 a 70 euro.
Als één gemiddelde track op wordt geslagen in een wave bestand wat rondom de 60 MB is, dan kan je 34952 wave bestanden opslaan op die 2 TB schijf. (2 TB = 2097152MB MB. --> 2097152 MB / 60 MB = 34952).
Knappe jongen als dat nog niet genoeg is. En anders koop je een 4 TB... Of nog meer.
Er is dus geen enkele reden (meer) om dat in mp3 of ander lossy formaat te doen. Als je je muziek in zulke hoge kwaliteit hebt (wave, of op audio cd), moet je het niet meer 'downgraden' naar mp3.
SHOUTcast V2 stream? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app en SSL support!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

Grommiehoe

Bericht door Grommiehoe » 20 mei 2017 09:59

Ik ook veel in wave hoor maar als ik het naast elkaar luister hoor je weinig verschil.
In de jaren '90 daar heb ik veel cdsingels van was het geluidsniveau veel zachter dan de muziek van nu trouwens.
Ja op een terabyte kan je heel wat kwijt denk.
William.

GeerMeneer

Bericht door GeerMeneer » 20 mei 2017 10:17

Grommiehoe schreef:
20 mei 2017 09:40
En hoe hou je al die nummers op gelijke volume?
William.
Met behulp van MP3gain kan je het volume van aanpassen, zo dat alle MP3's hetzelfde volumelevel hebben.

http://mp3gain.sourceforge.net/

Suc6!!

MFM

Bericht door MFM » 20 mei 2017 13:58

Mxf files. En wave files met exotische bitrates van hoger dan 96khz en dus meer dan 500 mb per nummer. Hier en daar een exotischer formaat uit ruwe demo's.
Verdwaalde mpeg 256/48 nummers. Ze komen nog dagelijks voor in mijn inbox.
Nieuwe promocdsingles gooi ik altijd op wav 16bit/44.1, dat klinkt in 9 van de 10 gevallen altijd standaard/goed genoeg.
En aan normalizeren doe ik niet, de kopie is gelijk aan de bron. De processing is voor opslag niet belangrijk.
Dat komt pas aan het einde van je playout ter sprake.

Mooiste is dat de vinylcollectie ook onbewerkt in wav gezet is. Tikken en kraakjes kunnen door soft en hardwarematige apparaten bijna geheel gefilterd worden.

rodie

Bericht door rodie » 20 mei 2017 14:37

Geen idee waarom je nog MP3 zou sparen.

Bij voormalige lokale omroep waar ik werkzaam was hadden we zelfs de medewerkers verboden met MP3 te werken.

één radioprogramma kreeg een uitzondering, i.v.m. bijzondere nieuwe (alternatieve) muziek.
Echter moest men wel verplicht in de filename een tag zetten dat deze afkomstig was van een MP3 zodat ze op latere termijn vervangen kunnen worden door wave.

De meeste lokale omroepen zitten ook inmiddels digitaal op TV/Radio. Lekker wave of FLAC aanhouden.
Je hoort wel degelijk verschil tussen MP3 320 kbps en een wave file.
Vooral als je het gaat processen is het merkbaar.

Grommiehoe

Bericht door Grommiehoe » 20 mei 2017 14:54

Nou ik ga dan gewoon verder in wave later krijg je er spijt van dat je alles in Mp3 hebt gezet he!.
Bedankt voor de reactie's.
William.

Urban FM

Bericht door Urban FM » 19 aug 2017 01:38

Het is alweer een behoorlijke tijd geleden maar ik heb deze vraag ooit eens gesteld aan Martijn Muijs toen hij nog bij 3fm werkte. In die tijd gebruikten ze Dalet, samenwerkend met mp2 bestanden.

Dus ik neem zo maar aan dat vandaag de dag dat hele NPO nog steeds mp2 draait maar wellicht ook niet. Het zijn relatief kleine bestanden met Broadcast kwaliteit.

https://www.apowersoft.com/what-is-mp2-format.html
Laatst gewijzigd door Urban FM op 20 aug 2017 01:19, 2 keer totaal gewijzigd.

froz0

Bericht door froz0 » 19 aug 2017 04:36

Ik heb een icy dock staan met 4x4TB en elke HD heeft zijn eigen genre muziek. Zo hou je het gescheiden en altijd ruimte in overvloed voor nieuwe muziek.

remco_k schreef:
20 mei 2017 09:57
Dat is wave. Met misschien nog een verdwaalde mp2 hier en daar (dat is zeg maar een veelvuldig gebruikte professionele variant van mpeg).
Schijfruimte was vroeger relatief duur. Nu koop je een goede 2 TB harddisk voor 60 a 70 euro.
Als één gemiddelde track op wordt geslagen in een wave bestand wat rondom de 60 MB is, dan kan je 34952 wave bestanden opslaan op die 2 TB schijf. (2 TB = 2097152MB MB. --> 2097152 MB / 60 MB = 34952).
Knappe jongen als dat nog niet genoeg is. En anders koop je een 4 TB... Of nog meer.
Er is dus geen enkele reden (meer) om dat in mp3 of ander lossy formaat te doen. Als je je muziek in zulke hoge kwaliteit hebt (wave, of op audio cd), moet je het niet meer 'downgraden' naar mp3.

Plaats reactie