HAM Radio - Porto instelling pakkans i.v.m illegaal

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
etherjelle

HAM Radio - Porto instelling pakkans i.v.m illegaal

Bericht door etherjelle » 28 feb 2017 18:23

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week een Baofeng UV5X besteld. Dit is een handheld radio die ik besteld heb via internet. Ik wil deze gebruiken als een porto. Na de aankoop kwam ik erachter dat je op PMR kanalen max 0,5 watt mag uitzenden. Nu gaat mijn porto tot minimaal 1 watt.

Bij deze is mijn vraag of ik er mensen erg mee stoor, en wat de pakkans is. Word hier streng op gecontroleerd? En ja zo ja, als ik bijvoorbeeld in een auto rijdt naar een lokatie met een kennis, ben ik dan snel traceerbaar? En hoe spoort het AT zenders op?

MFM

Re: HAM Radio - Porto instelling pakkans i.v.m illegaal

Bericht door MFM » 28 feb 2017 22:23

Het AT doet zeer waarschijnlijk niets, je kunt gewoon je gang gaan. En dat komt omdat de PMR band commercieel niet echt interessant is dus ligt de prioriteit waarschijnlijk lager.
Ikzelf vraag mij af waarom we nou moeten betalen voor registratie als zendamateur.
Tot op de dag van vandaag nooit reacties terug gekregen op vragen over storingen etc.
Ook als zendamateur nooit controle gehad van ze.

Je moet wel opletten dat oom agent je niet staande houdt met je porto en om je vergunning vraagt. Maar zelfs dan weten ze het verschil tussen PMR en andere porto's vaak niet.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 28 feb 2017 22:46

Het verschil tussen 0,5 Watt en 1 Watt gaat niemand opmerken zonder aan de antenne zelf te gaan meten.

Even voor de duidelijkheid: Woon je in nederland of België? In het Belgenland gaat men een stuk minder sportief om met bezitters van radioapparatuur die geen vergunning hebben.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 01 mar 2017 00:47

MFM schreef:
28 feb 2017 22:23
Het AT doet zeer waarschijnlijk niets, je kunt gewoon je gang gaan. En dat komt omdat de PMR band commercieel niet echt interessant is dus ligt de prioriteit waarschijnlijk lager.
Ikzelf vraag mij af waarom we nou moeten betalen voor registratie als zendamateur.
Tot op de dag van vandaag nooit reacties terug gekregen op vragen over storingen etc.
Ook als zendamateur nooit controle gehad van ze.

Je moet wel opletten dat oom agent je niet staande houdt met je porto en om je vergunning vraagt. Maar zelfs dan weten ze het verschil tussen PMR en andere porto's vaak niet.
"Ikzelf vraag mij af waarom we nou moeten betalen voor registratie als zendamateur."
Natuurlijk domme praat is dit, je betaald om gebruik te mogen maken van de ether en van dit soort HAM zenders. Als je de spullen gebruikt waar je geen vergunning voor heb ben je strafbaar en krijg je terecht een boete .....met een Baufeng op zak en gebruiken ( want aan luister is niks aan) moet je dus een amateur zijn en de vergunning hebben en examen gedaan. (vergelijking gaat misschien ver... maar voor een wapen heb je ook een vergunning nodig)...

De AT doet best wel zijn werk hoor alleen is dit geen spektakel zoals de "piraten"die ze van de FM band afschoppen en dus hoor je er niks van..( ten zij je o.a. op CB forum mee kijkt ;-) )

Wordt maar een aangehouden met een Boufeng in je auto en geen vergunning op zak ,dan heb je echt was uit te leggen is mijn persoonlijke ervaring :))

MFM

Bericht door MFM » 01 mar 2017 21:27

Domme praat? Ik denk dat je niet goed nadenkt.., :))

Ik heb als gelicenseerde amateur nog nooit controle gehad.
Of iemand van AT aan de deur gehad.
Of tijdens grootscheepse autocontroles in mijn voertuig om de collectie portofoons en mobielsets te bewonderen.
Of tijdens het monitoren tijdens een wiellerronde...etc.

Erger nog: klachten over storingen werden pas na 8 maanden en meerdere mail en telefoontjes in behandeling genomen! (Bedrijf vlak naast ons had een gsmjammer in gebruik waardoor wij ook niet bereikbaar waren).
Dus als betalende zendamateur die steeds meer en meer piraten links en rechts op de legale banden hoort vraag ik mij echt af waarom en waarvoor je betaald.

Dat er voor de commerciele, dus ministerie van economische zaken waaronder AT valt waardige, zaken voorrang is, is logisch.
Maar vraag mij dan niet om 31euro per jaar voor iets waar iedere n00b een porto voor kan aanschaffen.

Je betaald trouwens nog steeds NIET voor het gebruik van de ether, maar slechts vergunning en administratiekosten. Beetje dom dat je dat niet wist... :wink:

thijn83

Bericht door thijn83 » 07 dec 2017 00:48

Echtwel schreef:
01 mar 2017 00:47

Wordt maar een aangehouden met een Boufeng in je auto en geen vergunning op zak ,dan heb je echt was uit te leggen is mijn persoonlijke ervaring :))
Ik heb een poos rond gereden met een 4-bands mobiele transceiver in de auto en een antenne van 1.30 op het dak. Bij een alcoholcontrole of wat ook nooit vragen over gehad. AL helemaal niet naar een licentie.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 07 dec 2017 15:54

MFM schreef:
01 mar 2017 21:27
Domme praat? Ik denk dat je niet goed nadenkt.., :))

Ik heb als gelicenseerde amateur nog nooit controle gehad.
Of iemand van AT aan de deur gehad.
Of tijdens grootscheepse autocontroles in mijn voertuig om de collectie portofoons en mobielsets te bewonderen.
Of tijdens het monitoren tijdens een wiellerronde...etc.

Erger nog: klachten over storingen werden pas na 8 maanden en meerdere mail en telefoontjes in behandeling genomen! (Bedrijf vlak naast ons had een gsmjammer in gebruik waardoor wij ook niet bereikbaar waren).
Dus als betalende zendamateur die steeds meer en meer piraten links en rechts op de legale banden hoort vraag ik mij echt af waarom en waarvoor je betaald.

Dat er voor de commerciele, dus ministerie van economische zaken waaronder AT valt waardige, zaken voorrang is, is logisch.
Maar vraag mij dan niet om 31euro per jaar voor iets waar iedere n00b een porto voor kan aanschaffen.

Je betaald trouwens nog steeds NIET voor het gebruik van de ether, maar slechts vergunning en administratiekosten. Beetje dom dat je dat niet wist... :wink:
Is 34 euro geworden of je kan je vergunningen terug geven schijft de at netjes ....

remco_k

Bericht door remco_k » 07 dec 2017 16:12

thijn83 schreef:
07 dec 2017 00:48
Echtwel schreef:
01 mar 2017 00:47

Ik heb een poos rond gereden met een 4-bands mobiele transceiver in de auto en een antenne van 1.30 op het dak. Bij een alcoholcontrole of wat ook nooit vragen over gehad. AL helemaal niet naar een licentie.
Deze vorm van handhaving is dan ook geen taak van de Politie. Dus da's logisch.

Ze kijken soms wel raar je auto in, en stellen je heel misschien een vraag wat je allemaal hebt, maar meer dan dat wordt het niet. Zij zullen je niet om een vergunning vragen.

Toch ben ik tig jaar geleden (toen ik nog lief en klein was) een keer 's nachts door een stel agenten aan de kant gezet. Ik gedroeg me 'verdacht'.
Aantal lange sprieten op het dak en één op de trekhaak. Dashboard vol met meet apparatuur en een 'bakkie', op de achterbank een laptop en een open kist gereedschap ernaast.

Die 2 moeten van alles gedacht hebben toen ze nogal wat moeite deden om mij zo lang mogelijk staande te houden, want vreemd vonden ze dat wel. :)) . Desgevraagd was mijn antwoord dat ik bezig was met een vossenjacht (vandaar ook mijn 'verdachte' gedrag), overigens geheel met legaal spul. Ik heb ze maar gezegd dat ze waarschijnlijk meer vossenjagers tegen zouden gaan komen.
SHOUTcast V2 stream? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app en SSL support!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

Plaats reactie