DAB+ ontvangen vanuit Belgie

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
Ypra

DAB+ ontvangen vanuit Belgie

Bericht door Ypra » 26 jan 2017 14:49

Hallo iedereen!

Mijn naam is Klaas en ik communiceer in naam van een 70jarige oude radioliefhebber. Deze liefhebber luistert dagelijks met zijn 5m hoge Kathrein 6 elementen FM antenne naar de Nederlandse FM frequenties. Zo kan hij 95.0 uit Goes over 100km goed ontvangen.

Daarnaast luister hij s avonds graag naar frequenties op de middengolf die uit het Oosten komen.

Echter wil Jacques (zo heet hij) graag DAB proberen. Hij weet dat het een uitdaging zal zijn. Met een draagbare radio bij goede weersomstandigheden is het al gelukt om naar een Nederlandse DAB zender te luisteren. (12c en 9d)

Via het boekje pagina 15 01/2016 Benelux DX club informeerde hij naar de mogelijkheden. Marc van Gerwen adviseerde om met een meer elements DAB antenne (Yagi) te proberen richten naar NO/NNO +- 60°. Daarom wil Jacques het graag proberen. Hij heeft de volgende vragen.

- Welke tuner neemt Jacques best? Hij kent niets van DAB. Yamaha, Rotel of nog iets anders. De gevoeligheid, bandbreedteregeling en selectiviteit vindt hij belangrijk.
- Hoe meer elementen op de antenne hoe beter?
- Wat zijn de slaagkansen om dagdagelijks dab uit NL te ontvangen met een goede installatie? Wetende dat het op een mooie septemberdag gelukt was met een klein radiootje.

Groetjes uit Ieper
Klaas (en Jacques)

peellandfm

Re: DAB+ ontvangen vanuit Belgie

Bericht door peellandfm » 15 apr 2017 23:31

Ik gebruik een sdr, waarmee ik op ± 30 km van de belgische grens kanaal 11A meestal kan ontvangen.
De lekkerste op internet
http://listen.radionomy.com/Peelland-FM.m3u

FM-AM-DXer

Re: DAB+ ontvangen vanuit Belgie

Bericht door FM-AM-DXer » 17 apr 2017 00:18

Dit zou moeten kunnen mits aan wat voorwaarden wordt voldaan.
De afstand is ca. 70-75 km tot de zenders Oostburg, Westdorpe en Terneuzen.

* een buiten opgestelde yagi van tenminste 4 elements; (hoe meer hoe beter) Mag ook een oude Waver of Rijsel antenne zijn !)
deze moet boven de bebouwing kunnen uitkijken.
* een ontvanger met antenne-plug; zijn er niet veel. (Hier heb ik een Noxon dRadio 110, maar die wordt haast niet meer verkocht)
Ik ontvang hier Wesel (D) goed over 75 km.
Ik weet niet welke nu nog een antenneplug bezitten .

Selectiviteit is eigenlijk geen issue meer bij DAB; dit regelen alle ontvangers zelf. Evenals de bandbreedte.

Op kanalen 9D (sterkste !), 11C en 12C is dan ontvangst mogelijk.

Succes !

Plaats reactie