Podcasting

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
KnutselKungfu

Podcasting

Bericht door KnutselKungfu » 05 mar 2015 08:32

ZIjn er nog mensen die bezig zijn met een eigen podcast? Ik zie bijv dat er veel individuen in verenigde state een eigen podcast hebben. In nederland zie ik alleen dat omroepen zoals NOS, BNR, NPO ect hoe komt dat eigenlijk. Ik ben namelijk zelf bezig met een podcast.

De Nachtwacht

Re: Podcasting

Bericht door De Nachtwacht » 05 mar 2015 09:06

Een jaar of 8, 9 geleden waren er best wel wat actieve podcasters in Nederland. Maar op de één of andere manier heeft die hype hier maar een jaar of anderhalf geduurd toen stopte de een na de ander. jammer, zaten best aardige shows tussen.

KnutselKungfu

Bericht door KnutselKungfu » 05 mar 2015 09:41

fonswielemaker schreef:Een jaar of 8, 9 geleden waren er best wel wat actieve podcasters in Nederland. Maar op de één of andere manier heeft die hype hier maar een jaar of anderhalf geduurd toen stopte de een na de ander. jammer, zaten best aardige shows tussen.

Wel jammer want podcasting is de unieke platform voor elk individu die een praat programma wil starten. Natuurlijk wordt je uiteindelijk gekozen door het publiek. Alleen wanneer je het professioneel wilt aanpakken komt veel kijken zoals aanschaffen van apparatuur, hosting, media hosting, software ect dat kost tijd en geld.

Ik zelf ben bezig met een engelstalig podcast omdat ik streef naar een groter publiek te bereiken met natuurlijk de hoop dat ervan kan leven. Het lijkt me fantastisch om vanuit huis te werken met waar je passie ligt.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 05 mar 2015 12:59

fonswielemaker schreef:Een jaar of 8, 9 geleden waren er best wel wat actieve podcasters in Nederland. Maar op de één of andere manier heeft die hype hier maar een jaar of anderhalf geduurd toen stopte de een na de ander. jammer, zaten best aardige shows tussen.
Als je 8, 9 jaar geleden aan een willekeurig persoon vroeg wat podcasting was, kwam er een ontkennend antwoord.
Het fenomeen podcasting was alleen bekend bij radio-nerds....
Ik denk dat dit nu, 2015, meer kans van slagen heeft!
KnutselKungfu schreef:..... Ik zelf ben bezig met een engelstalig podcast omdat ik streef naar een groter publiek te bereiken met natuurlijk de hoop dat ervan kan leven. Het lijkt me fantastisch om vanuit huis te werken met waar je passie ligt.
Daar verwacht ik in het behoudende Nederland niets van, "het kost geld hè, nu even niet". Misschien over 25 jaar?
Nu kost het alleen maar geld!
en dan is er koffie......

KnutselKungfu

Bericht door KnutselKungfu » 05 mar 2015 15:03

v.ijl schreef:
Als je 8, 9 jaar geleden aan een willekeurig persoon vroeg wat podcasting was, kwam er een ontkennend antwoord.
Het fenomeen podcasting was alleen bekend bij radio-nerds....
Ik denk dat dit nu, 2015, meer kans van slagen heeft!
KnutselKungfu schreef:..... Ik zelf ben bezig met een engelstalig podcast omdat ik streef naar een groter publiek te bereiken met natuurlijk de hoop dat ervan kan leven. Het lijkt me fantastisch om vanuit huis te werken met waar je passie ligt.
Daar verwacht ik in het behoudende Nederland niets van, "het kost geld hè, nu even niet". Misschien over 25 jaar?
Nu kost het alleen maar geld!
Ik heb totaal geen verwachtingen binnen Nederland daarom heb ik gekozen om het engeltalig te doen. Ik richt me eigenlijk meer op landen zoals verenigde staten, canada, Engeland en andere Engelstalige landen.

Feivel

Bericht door Feivel » 05 mar 2015 18:49

Podcasting in de vorm van RSS-aggregators en zo? Dood. Podcasting in de vorm van mixtapes: springlevend. Bekijk MixCloud of Soundcloud maar eens. Maar echt alleen maar slap gelul, zoals vroeger, is weg.

Wissewasje

Bericht door Wissewasje » 07 mar 2015 15:12

Mijn dayjob omvat onder andere meewerken aan de redactie voor een video-podcast. En sinds kort zelf een wekelijkse, korte talkshow op soundcloud.

Rijk wordt je er niet mee, maar er is wel een publiek voor. Doel was ongeveer 1000 luisteraars per aflevering, wat tot nu toe aardig lukt. Met Audio Hijack Pro ben je snel een eind op weg, ook als je mensen via Skype wil interviewen enzo.

KnutselKungfu

Bericht door KnutselKungfu » 09 mar 2015 15:48

Wissewasje schreef:Mijn dayjob omvat onder andere meewerken aan de redactie voor een video-podcast. En sinds kort zelf een wekelijkse, korte talkshow op soundcloud.

Rijk wordt je er niet mee, maar er is wel een publiek voor. Doel was ongeveer 1000 luisteraars per aflevering, wat tot nu toe aardig lukt. Met Audio Hijack Pro ben je snel een eind op weg, ook als je mensen via Skype wil interviewen enzo.
Nice leuk om te horen dan wil ik wel een link van je website. 1000 luisteraars is heel goed voor een begin zeker in Nederland. Rijk worden is alleen mogelijk wanneer je een gigantisch groot publiek heb. Is afhankelijk van sponsors, program affiliate en advertenties. Wat veel podcasters ook doen is een premium abonnementen aanbieden maar dat kan alleen wanneer je een groot groep vaste luisteraars heb.

Feest Dj Maarten

Bericht door Feest Dj Maarten » 12 apr 2015 16:50

Leuk om te zien dat er nog steeds mensen bezig zijn met een Radio Podcast, het mogen er van mij alleen wel wat meer worden. Zelf maak ik 1x per week een PodCast die ik online zet op: https://hearthis.at/feestdjmaarten/" onclick="window.open(this.href);return false; .Weet iemand toevallig of er een verzamel site is waar de meeste Radio Podcast zijn te vinden? zo niet misschien leuk om deze dan te beginnen?

powerjingles

Bericht door powerjingles » 14 apr 2015 12:46

Feest Dj Maarten schreef:Leuk om te zien dat er nog steeds mensen bezig zijn met een Radio Podcast, het mogen er van mij alleen wel wat meer worden. Zelf maak ik 1x per week een PodCast die ik online zet op: https://hearthis.at/feestdjmaarten/" onclick="window.open(this.href);return false; .Weet iemand toevallig of er een verzamel site is waar de meeste Radio Podcast zijn te vinden? zo niet misschien leuk om deze dan te beginnen?
In Nederland weet ik 't eerlijk gezegd niet. Ik heb ook wel eens gezocht maar nooit echt iets tegen gekomen.
Ik weet wel dat er op Reddit heel veel Potcasters zijn die veel posten maar,dan krijg je wel te maken met Engelstalige Potcast producties.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 22 sep 2017 13:59

Ik ben zelf al enkele maanden bezig met een offline radioshow/podcast van 1 uur. Ik verspreid deze nu in kleine kring i.v.m. muziekrechten. Ik krijg echter zulke positieve reacties, dat ik zoek naar een mogelijkheid om deze podcast publiek te maken, maar het grootste struikelblok: ik kan dan alleen rechtenvrije muziek/creative commons music gebruiken. Heeft iemand dit 'probleem' ook gehad en wat zou een goede formule zijn om een podcast te maken met toch rechtenvrije muziek?

Plaats reactie