Plaatsing boxen

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
LD0

Plaatsing boxen

Bericht door LD0 » 04 mei 2014 12:26

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met een nieuwe thuis studio. Nu vroeg ik mijzelf af: heeft de plek waar je je boxen plaatst nu heel veel invloed? Je ziet bijvoorbeeld bij grote studio's de boxen meestal aan het plafon hangen. Natuurlijk is het bij de grote studio's ook zo dat het geluid mute zodra je je microfoon schuif open zet, maar voor mij is die optie helaas niet van toepassing. Ik moet het doen met een mengpaneel uit de Behringer XENYX serie.

Daardoor komt het soms wel is voor dat ik het geluid zacht zet de gehele uitzending, maar soms hou je dan toch een klein beetje echo over. Vandaar de vraag of er bij de plaatsing van boxen nu echt goed gekeken kan worden of maakt het eigenlijk nauwelijks verschil?

Met vriendelijke groet,
LD0

remco_k

Re: Plaatsing boxen

Bericht door remco_k » 04 mei 2014 14:12

LD0 schreef: heeft de plek waar je je boxen plaatst nu heel veel invloed?
Het plaatsen van de speakers (de gekozen plaats en de manier waarop je ze plaatst) heeft grote invloed op het gedrag van het geluid in je studio. Juiste plaatsing is van groot belang.
Natuurlijk is het bij de grote studio's ook zo dat het geluid mute zodra je je microfoon schuif open zet, maar voor mij is die optie helaas niet van toepassing. Ik moet het doen met een mengpaneel uit de Behringer XENYX serie.
Als je mixer een post-fader Aux bus heeft die nog vrij is dan kan je die gebruiken om een soort van 'auto monitor mute' (zoals dat heet) te creeeren, door bij alle faders de aux bussen open te draaien, behalve bij die van je mic(s). Dan je studio speakers op de aux bus output aansluiten geeft als resultaat dat alles wat je openschuift op die speakers te horen is, behalve je mics. Nog steeds niet ideaal, maar het kan prima werken. Het zal echter mono zijn, omdat Aux bussen over het algemeen mono zijn.
Als je 2 Aux bussen hebt zou je dit in stereo uit kunnen voeren, maar of dat echt mogelijk is hangt van de opbouw van je mixer af.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

LD0

Re: Plaatsing boxen

Bericht door LD0 » 04 mei 2014 23:09

Eerst even terug komend over de plaatsing van je boxen. Wat is hier nou de meest ideale manier voor? Ik heb toevallig in de thuis studio topic twee plaatjes van hoe het bureau eruit ziet. Misschien dat iemand vanuit daar kan indenken wat een goede plaatsing zou zijn. ( http://radioforum.nl/viewtopic.php?f=14 ... &start=705 )

Ik neem namelijk aan dat het ook veel invloed heeft of de boxen recht op je gericht zijn en op wat voor afstand ze staan. Alleen durf ik dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

Ik heb eventjes gekeken naar wat je zei over het aux verhaal. Dit is inderdaad wel een optie. Zo als je zegt niet het beste, maar het blijft natuurlijk wel een thuis studio, kortom het is logies dat er geen professionele studio staat. Wel super bedankt voor de tip! :D

Plaats reactie