Orban Optimod

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Edgar van Veen

Orban Optimod

Bericht door Edgar van Veen »

Hallo forumleden!

Ik gebruik sinds een halfjaar een eigen piratenzender met een Orban Optimod als soundprocessor. Is er iemand die kennis heeft over dit apparaat en mij zou kunnen adviseren hierin? Heb de basis al gelegd. Ik heb de preset easy listening preset met een hoge drive van de bass clipper wat een lekker luid agressief geluid geeft, wel netjes -12db op de VU meter. Maar ik zou graag willen weten of er mensen zijn die ook een Optimod hebben en verstand hebben hoe dit ding werkt en hoe verschillende presets werken. Het is trouwens een Optimod 8400.

Gegroet,
Edgar
Edgar van Veen

Re: Orban Optimod

Nog even inhaken op mijn reactie: Heb zelf gemerkt dat het echt heel lastig is om een Optimod juist in te regelen, zelfs met hulp van iemand anders. Ik wil wel een lekker luid geluid produceren, maar daarin ook niet doorslaan. Heeft iemand een goede preset die hier een goede balans in vindt. Deze preset is namelijk erg vermoeiend om naar te luisteren en ik wil ook niet de sound hebben zoals Veronica of een 538 gebruikt bijvoorbeeld.
Julius de Waal

Bericht door Julius de Waal »

Beste Edgar,

Zoals jij hier nu beschrijft, gaat het niet goed…. De bass clipper hoor je bij een Optimod niet aan te komen omdat een Optimod standaard al een enorm agressief geluid geeft en het lastig is om dit weer terug in te stellen. Ik adviseer toch om piraten te contacten die ook met een Optimod werken (of meerdere) die je zouden kunnen helpen bij het configureren hiervan.

Zelf eraan sleutelen kan vragen zijn om ellende en zeker als je niet zoveel ervaring hebt met het inregelen van de processing.

Mijn advies aan jou: Gebruik een bestaande preset in Optimod en verander hier verder niets aan. Zet je Optimod in de bypass mode en luister continue wat er beter kan en wat niet. En nog een tip: vraag mensen die er verstand van hebben. Denk namelijk dat weinig mensen geld hebben of geld willen investeren in een Optimod. Het ligt er ook aan wat voor Optimod je hebt.

Ik zou zeggen: zoek op Internet naar presets van een Optimod en vraag vrienden. Ik ben persoonlijk niet echt thuis in die duurdere processing, vandaar dat ik dit dus als advies meegeef. Alleen de basis van processing weet ik wel. Ik werk bijvoorbeeld met StereoTool en alleen daar al is het lastig om dingen in te stellen. Je moet heel secuur te werk gaan, dat geld voor alle processing. Succes ermee iniedergeval en als je iets niet snapt (een klein detail) kun je het ook gewoon in dit forum vragen, dat is geen enkel probleem, zolang het maar bij een detail blijft en het niet al te breed getrokken wordt.
powersfred

Bericht door powersfred »

Allereerst gefeliciteerd met zo'n geweldige processor. Heb er zelf ook één.

Een goede preset om te starten is bijvoorbeeld Rock Open. Ga eerst naar basic modify. Hier zie je de less/more functie. Deze kun je met rotary knop verlagen of verhogen. Deze staat vanuit de fabriek op 7 meen ik. Lager betekent minder compressie, clipping etc. Hogere cijfer betekent meer van dat alles.

Daarna kun je naar de advance instellingen. Te beginnen met onder meer de stereoverbreder. Deze staat op de 222 mode en geeft 2.5 aan (amount). Als je veel vinyl draait moet je de 30 hz hpf aanzetten. Haalt alle rumble uit je geluid. Zet de phase rotator aan (voor de symetrie van stemmen).

Hierna volgt het AGC menu. Ik zou de release op 3 á 4 zetten De basscoupling zet ik altijd op 30 á 35. Voor de rest verander ik hier niet veel aan. Als je de andere stereoverbreder gebruikt, de Stereomaxx, kun je de maxdelta gainreduction ophogen tot bijvoorbeeld 1 á 2 voor extra stereoverbreding. Zet dan wel de matrix in het menu op sum/diff.

Menu daarna is de equalizer. Bass gain max. 6 db. Frequentie op 110 á 120 hz (zoals de befaamde 8200). Slope op 12. Low gain op 1.5 á 2 db. Frequentie op 285 hz (voor warmte in het geluid). Zet de low width op 1.4

De mid gain op 1 db. Frequentie rond de 2500 hz. De width op 1.1.

De high gain op 2 db. Frequentie rond 5 khz. De widt op 1.4.

Brilliance max. 3 DJ bass op off. HF enhance op 1.

Menu hierna is de multiband. De drive op 15, 16 of 17? Kijk goed wat de gainreduction van band 3 (vocalen) doet. Meer dan 10 db gainreduction is niet goed in deze band. Dan slipt al het geluid dicht. De release zet je op medium of medium-fast, wat jij wil.

Met de attacktijden moet je experimenten. Hoe hoger de attack hoe meer je de clippers aanspreekt. Hoe lager, hoe meer je de compressoren aanspreekt. Zelf vind ik voor band 1 (laag) een attacktijd van 24 wel oke. Band 2 op 20. Band 3 op 33. Band 4 op max. 27 (extra hoog). De lookahead functie zet je op auto. Met de deltarelease kun je de release extra verhogen of verlagen. Staan bij mij gewoon op 0.

Menu bandmix zet ik eigenlijk alles altijd op 0. De bandcoupling is erg belangrijk voor luidheid en de kleuring van het geluid. Band 2/1 zet ik veelal op 30. Band 2/3 op 20. Band 3/4 op 40 en band 4/5 tussen de 90 en 100.

In het clippermenu zet ik de bassclipper op -2.7. Bassclipmode zet ik altijd op hard, klinkt muzikaler dan medium en soft. De finalclipdriver zet ik tussen de -.05 en 0. Dit zorgt met te hoge cijfers, dus boven de 0 voor snelle vervorming in het midgedeelte.

Hopelijk heb ik je zo wat op weg geholpen. Eén en ander hangt natuurlijk af wat je gaat aansturen. Is het voor een fm zender of stream.

En wellicht nog het belangrijkste, regel de levels goed in dat de agc-meter mooi rond de 10 db schommelt. Zorg ook voor voldoende headroom! Heel belangrijk. Referencelevel van +4db vraag om een kleine 10 db aan headroom.

Hoop dat ik je zo wat op weg heb geholpen.

Succes.
Edgar van Veen

Bedankt voor de reactie. Ik zal er is naar kijken!
Plaats reactie