Nieuw in dit wereldje

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Rebecca89

Nieuw in dit wereldje

Bericht door Rebecca89 »

Hallo allemaal, ik ben Rebecca en nieuw in deze radio wereld.
Mij leek het leuk om als leek te beginnen bij een radiostation. Echter werd ik op een bepaalde manier genaaid daar wordt je niet vrolijk van. Mooi en wel rebec dacht ik voor mezelf beginnen. Maar waar en hoe dat pluizen we wel eens effe uit. Van dat effe werden dat nachtenlang speuren op het web zonder enig resultaat wat mij genoegen gaf. Ik heb alles in huis om te beginnen als radio-dj kleinschalig / hobbyen. Denk mengpaneel, microfoon op een statief en windkap. Koptelefoon. Boxen. 2 beeldschermen. Muziek. Sam broadcaster en een werkende pc. Alleen met die regeltjes zoals buma/strema en sena dat snap ik niet helemaal. Heb ik ze allebei nodig of enkel en alleen 1 van de 2. De reden dat ik graag een hobby-station wil openen is omdat ik me niet kan vinden in regels die diverse radio-stations bieden. Bedoel men moet contributie betalen en dan nog niet je eigen ding draaien behalve hoepappa muziek... terwijl je wel betaald, materiaal aanschaft en je tijd/energie erin steekt. Daarom wil ik graag iets draaien wat modern is. Wat meer bij mij past. Nogmaals ik ben echt een leek in dit wereldje en zou graag willen weten wat het allemaal kost in totaal van het maken van een site tot de legale plichten die men hoort te vervullen. Hopelijk mag ik dit hier vragen en anders verwijderen we het gewoon. Alvast bedankt
Daan!

Re: Nieuw in dit wereldje

Bericht door Daan! »

Welkom op dit forum!
Feivel

Bericht door Feivel »

Welkom! Ik kan je als je nieuw in dit wereldje bent niet aanraden om een eigen station te beginnen. Dat is een brug te ver. Om direct antwoord te geven op de rechtenvraag: ja, je hebt beiden nodig. Zowel Buma Stemra als Sena. Als je voor minder dan 100 luisteraars hobbymatig uitzendt (dat lijkt me in jouw geval goed mee te beginnen), kost dit zo’n 50 euro in de maand. Een licentie sluit je af via MijnLicentie.nl.

Maar eigenlijk is dat nog niet aan de orde. Je hebt nog veel vragen over hoe radiomaken eigenlijk werkt. Het lijkt mij een raadzaam idee dat je vraagt of je eens mag komen kijken bij de lokale omroep in jouw buurt. Stel veel vragen en vraag of ze nog vacatures hebben. Begin als redactie-assistent en werk je vanuit daar op naar wat je maar wilt doen. Niemand begint als presentator of DJ.

Je kunt er ook voor kiezen om je eerst in de techniek te verdiepen. Ook dat kan bij de lokale omroep. Vaak bieden ze wel een soort cursus. Loop daar eerst maar eens een jaar of vijf rond, en dan kun je nadenken of je zelf iets wilt beginnen.

Besluit je m’n advies niet over te nemen, dan is het handig als je eerst een beetje experimenteert voordat je zelf een station begint. Op dit forum is een Beginners-sectie. Lees die maar eens door :).
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Rebecca89 schreef: 05 mei 2021 08:30 Hallo allemaal, ik ben Rebecca en nieuw in deze radio wereld.
Mij leek het leuk om als leek te beginnen bij een radiostation. Echter werd ik op een bepaalde manier genaaid daar wordt je niet vrolijk van. Mooi en wel rebec dacht ik voor mezelf beginnen. Maar waar en hoe dat pluizen we wel eens effe uit. Van dat effe werden dat nachtenlang speuren op het web zonder enig resultaat wat mij genoegen gaf. Ik heb alles in huis om te beginnen als radio-dj kleinschalig / hobbyen. Denk mengpaneel, microfoon op een statief en windkap. Koptelefoon. Boxen. 2 beeldschermen. Muziek. Sam broadcaster en een werkende pc. Alleen met die regeltjes zoals buma/strema en sena dat snap ik niet helemaal. Heb ik ze allebei nodig of enkel en alleen 1 van de 2. De reden dat ik graag een hobby-station wil openen is omdat ik me niet kan vinden in regels die diverse radio-stations bieden. Bedoel men moet contributie betalen en dan nog niet je eigen ding draaien behalve hoepappa muziek... terwijl je wel betaald, materiaal aanschaft en je tijd/energie erin steekt. Daarom wil ik graag iets draaien wat modern is. Wat meer bij mij past. Nogmaals ik ben echt een leek in dit wereldje en zou graag willen weten wat het allemaal kost in totaal van het maken van een site tot de legale plichten die men hoort te vervullen. Hopelijk mag ik dit hier vragen en anders verwijderen we het gewoon. Alvast bedankt
Beide is benodigd, zowel Buma/Stemra als Sena. Dit kan aardig in de kosten lopen...

Zoek een lokale omroep of streek omroep. Daar hebben ze geen regeltjes zoals contributie.

Uit welke regio kom je?
Rebecca89

Bericht door Rebecca89 »

Dankjewel voor je reactie! Ja zit met zoveel vragen ook bv het afstemmen van een mengpaneel om maar eens wat te noemen :lol:

Zoals ik al zei wilde ik het graag als hobby z’n huis tuin keuken dj als ik het zo noemen mag, gewoon plaatjes aankondigen verzoekjes draaien en that’s it. Niks professioneel. Heb 2 keer mogen meedraaien en de 2de keer een “uitzending” gedurende 2 uur in m’n eentje mogen draaien dit beviel super goed en smaakte naar meer. Meteen alles aangeschaft. 0 communicatie of het wel het juiste was. En op de dag van installatie te horen gekregen dat bepaalde dingen niet goed waren... geen idee meteen omgeruild en nog was het niet goed. Overal hadden ze commentaar op en als enige response wat ik kreeg was, dat ik het van te voren had moeten overleggen.. als klapper op de vuurpijl in goed vertrouwen de pc werkend meegegeven en als resultaat defect en met verouderde versie van Windows 10 terug gekregen.. dat alles nadat de pc voor 3 weken geleden 100% in orde was gemaakt en compleet up to date was.. je begrijpt dat ik niet voor dit station wil gaan draaien.. ook nog 30 euro voor installatie kosten vragen maar uit goede bedoelingen van hun kant was dit bedrag niet aan de orde..
Feivel schreef: 05 mei 2021 10:10 Welkom! Ik kan je als je nieuw in dit wereldje bent niet aanraden om een eigen station te beginnen. Dat is een brug te ver. Om direct antwoord te geven op de rechtenvraag: ja, je hebt beiden nodig. Zowel Buma Stemra als Sena. Als je voor minder dan 100 luisteraars hobbymatig uitzendt (dat lijkt me in jouw geval goed mee te beginnen), kost dit zo’n 50 euro in de maand. Een licentie sluit je af via MijnLicentie.nl.

Maar eigenlijk is dat nog niet aan de orde. Je hebt nog veel vragen over hoe radiomaken eigenlijk werkt. Het lijkt mij een raadzaam idee dat je vraagt of je eens mag komen kijken bij de lokale omroep in jouw buurt. Stel veel vragen en vraag of ze nog vacatures hebben. Begin als redactie-assistent en werk je vanuit daar op naar wat je maar wilt doen. Niemand begint als presentator of DJ.

Je kunt er ook voor kiezen om je eerst in de techniek te verdiepen. Ook dat kan bij de lokale omroep. Vaak bieden ze wel een soort cursus. Loop daar eerst maar eens een jaar of vijf rond, en dan kun je nadenken of je zelf iets wilt beginnen.

Besluit je m’n advies niet over te nemen, dan is het handig als je eerst een beetje experimenteert voordat je zelf een station begint. Op dit forum is een Beginners-sectie. Lees die maar eens door :).
Rebecca89

Bericht door Rebecca89 »

Dankjewel voor je reactie! Om dus dat is al eens voor beide, het liefste draai ik thuis vanuit m’n eigen pc beetje dat huis tuin keuken radio niks groots.

Ik kom uit de regio Limburg
Pascal. K schreef: 05 mei 2021 10:10
Rebecca89 schreef: 05 mei 2021 08:30 Hallo allemaal, ik ben Rebecca en nieuw in deze radio wereld.
Beide is benodigd, zowel Buma/Stemra als Sena. Dit kan aardig in de kosten lopen...

Zoek een lokale omroep of streek omroep. Daar hebben ze geen regeltjes zoals contributie.

Uit welke regio kom je?
Plaats reactie