Ontvangst FM-zenders slecht

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
KhalDondern

Ontvangst FM-zenders slecht

Bericht door KhalDondern » 19 nov 2018 10:31

Hi allemaal,

Momenteel verblijf ik in Tilburg, maar m'n ontvangst van bijna alle FM-zenders is best slecht. Iemand een idee hoe dit kan komen? Ligt het aan het stopcontact? Ik heb al geprobeerd de antenne stukje te verplaatsen.. Als jullie meer tips hebben hoor ik t graag. :eek:

v.ijl

Re: Ontvangst FM-zenders slecht

Bericht door v.ijl » 19 nov 2018 11:39

Iemand een idee hoe dit kan komen?
Ja..... Als ik de link aanklik zie ik een hyper modern gebouw. Veel HR++++ glas, veel betonwapening! Al deze dingen veroorzaken een demping van het HF-sgnaal. :oops:
Het enige advies: zet de antenne buiten :mad:
en dan is er koffie......

wave

Bericht door wave » 19 nov 2018 20:04

Wat voor ontvanger gebruik je nu, en wat voor antenne gebruik je daarbij? DAB+ is een heel ander verhaal, maar met een simpel draadje van +/- 75 cm moet een normale tuner in ieder geval de NPO en sterke commerciële zenders binnen toch wel aardig kunnen ontvangen. De FM frequenties zijn niet zo
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 19 nov 2018 21:40

Twee dingen die meespelen.
HF isolatie van het gebouw. Moderne gebouwen zijn goed geisoleerd voor warmte, maar ook voor HF, dus FM signalen. Die houden het signaal dus buiten.

Storende voedingen. Goedkope Chinese voedingen willen nog al eens storen. Omdat dit ruis is lijkt het alsof je niets ontvang, maar je ontvang een netvoeding of zo. Veel goedkope led verlichting is uitgerust met storende voedingen.
Radizenders moeten over die storing heen zien te komen, en dat is wel eens moeilijk.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 20 nov 2018 07:33

Wat ook van invloed kan zijn op je ontvangst zijn de weersomstandigheden, condities. Hierdoor komen vaak signalen vanuit bijvoorbeeld Duitsland of Belgie wat makkelijker Nederland binnen waardoor Nederlandse zenders min of meer weggedrukt worden. De laatste dagen was het weer even zo, en was er op een frequentie van een lokale zender een Franstalig stations te horen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

big T

Bericht door big T » 20 nov 2018 07:52

Wat voor radio wordt er gebruikt?
En welke zender(s) wil je ontvangen?
Je eerste post lijkt op een reclame spot voor een hotel keten :))
Sent from my laptop using Windows

Plaats reactie