2 vraagjes over presentatie & requestjes

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
IkbennlXD

2 vraagjes over presentatie & requestjes

Bericht door IkbennlXD » 09 okt 2018 23:56

Hallo jongens daar ben ik weer,
Ik heb een paar vraagjes die ik niet weet hoe ze dat doen en ik hoop dat jullie kunnen beantwoorden :D

1. Hoe doe je requestjes van luisteraars
Bij veel radio's kunnen luisteraars traditioneel een plaatje aanvragen, maar hoe doen ze dat aangezien men voor de uitzending toch al een playlist maakt in de software met welke muziek ze gaan draaien? En al helemaal met request only programmas zoals bijna weekend wijnand op 3fm. Maken ze dan helemaal geen playlist of hoe zit dat?

2. Hoe kom je goed uit
Bij hitlijsten zoals mega top 50 of top 40, of bij een show in het algemeen komen ze altijd goed uit als ze de reclame in moeten starten. Hoe weet de DJ dan hoe lang die kan praten tussen de plaatjes door? En al helemaal bij een hitlijst hoe rekenen ze uit?

Alvast bedankt voor het antwoorden hiermee zul je mij erg blij maken

GerjanOpDreef

Re: 2 vraagjes over presentatie & requestjes

Bericht door GerjanOpDreef » 10 okt 2018 08:33

1. In de software kan je een plaat zo aanpassen.

2. Je kan zo uitreken hoeveel tijd je hebt, maar soms komt het niet uit. Heb Erik de Zwart ooit een keer aan de vrijdagavondploeg horen vragen of hij 5 min. van hun tijd mocht. Uiteraard was het antwoord nee, maar draaide was de eerste plaat die nummer 1.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

AFM

Bericht door AFM » 10 okt 2018 19:58

IkbennlXD schreef:
09 okt 2018 23:56
1. Hoe doe je requestjes van luisteraars

2. Hoe kom je goed uit
1. De meeste radio automatisering kan omgaan met verzoekjes die via de website worden ingediend. De luisteraar zoekt een nummer in je database en vraag die aan. Jij ziet die in een wachtrij. Je kunt ze zelf toevoegen of je kunt ze automatisch aan de playlist laten toevoegen. RadioDj is gratis software die beide kan, maar ook betaalde zoals SAM.
2. Je playlist staat in een zogenaamde queue. Je kunt daarin precies zien wanneer het laatste klaar is met spelen. Vooraf schat je in hoeveel tijd je in totaal wilt spreken en zo plan je de nummers. Dit kan zowel live als met voicetracks. Tijdens de uitzending zie je dan of je uitloopt of tijd over hebt. Daar pas je je presentatie dan op aan. Bij het laatste nummer ga je tegenstarten oftewel je start het nummer pas op het moment dat het precies uitkomt tegen reclame of nieuws. Dit vergt wat oefening omdat je exact tot dit moment moet blijven praten. Doe je dat niet dan valt er een gat of kom je in de pingels (reclame). Sommige DJ's kunnen dit perfect.

IkbennlXD

Bericht door IkbennlXD » 10 okt 2018 21:55

Ah oke bedankt voor de reacies.
Ik gebruik zelf Freeplayer maar daar heb je geen functie dat je kan zien hoe laat een nummer begint, dat bij een sam broadcaster dus wel kan zien.
Ik begrijp wat je dus bedoelt. Maar op freeplayer heb je die functie niet, hoe kan je dat dan regelen?

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 13 okt 2018 22:39

Die functie mis ik inderdaad ook nog steeds op Freeplayer. Vooral om het nieuws ‘s avonds op tijd te starten. Nu moet ik nog goed tellen met behulp van het aftelklokje tot het hele uur.

Plaats reactie