DAB+ Hoe werkt het technisch?

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Plaats reactie
karel1986

DAB+ Hoe werkt het technisch?

Bericht door karel1986 » 21 dec 2017 11:08

Beste forumleden.

Mijn naam is Karel, ik ben diagnose technicus aan auto's. Nu is de techniek behoorlijk aan het verschuiven en heeft DAB geruime tijd zijn intrede gedaan. Toch is dit een gebied waar veel storingen zijn/ ontstaan en er bij mij een kennis-gat zit. Hoe werkt het DAB signaal? Hoe word het verwerkt? Als ik in het DAB antenne menu kijk, in een auto, zie ik termen waar ik niets van weet. . Is er iemand die mij hiermee wegwijs kan maken, wellicht tips heeft wat de termen betekenen? Of waar ik informatie kan vinden voor de leek :)

de termen waar ik het over heb zijn: CH NUM: 11c
SIGNAL STR: -54 dBuV
BER: 68
DIAG SID: 33735
BROADCAST FORMAT: DAB+
NUM ENS: 1
COMP IN CURRENT ENS: 16
COMP ALL ENS: 16
FM LINK INFO PI: 33735
FM LINK INFO SIGNAL STR: GOOD
PERM FOR SIG STR READ: PERMITTED
PERM FOR AUDIO BER READ: PERMITTED

Ik wil graag leren, en zou het erg tof vinden als jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

EtherScout

Re: DAB+ Hoe werkt het technisch?

Bericht door EtherScout » 21 dec 2017 13:03

DAB+ werkt met multiplexen. Dit betekent dat op één frequentie meerdere digitale streams worden aangeboden. Die ene multiplex kan via meerdere zendmasten op dezelfde frequentie worden aangeboden, zelfs in een landelijk (in theorie zelfs een Europa-) dekkend netwerk. Nederland kent nu twee landelijke multiplexen: dat van de NPO en dat van de landelijke commerciële FM-omroepen. Verder zijn er nog enkele regionale multiplexen en tot eind deze maand zijn er nog een aantal lokale testmultiplexen on-air.

De frequentie wordt aangegeven met een kanaalnummer, in jouw geval 11C. Dit nummer verwijst naar de kanalen waar vroeger de analoge TV gebruik van maakte, die per kanaal zijn opgedeeld in vier kleinere kanalen met de letters A-D.

De ontvanger pikt de multiplex op en bekijkt de datastream van het station waarnaar je wilt luisteren. De audio en de meegestuurde info en eventuele plaatjes die in deze stream zitten worden dan gedecodeerd en afgespeeld en op het display getoond. Schakelen tussen twee stations binnen dezelfde multiplex gaat vaak sneller dan tussen twee verschillende multiplexen, omdat op een andere frequentie afstemmen dan niet nodig is.

Naast de stream wordt ook redundante informatie meegestuurd, waarmee verstoringen in de ontvangst van de stream kunnen worden gerepareerd. Door deze foutcorrectie hoor je deze verstoringen dus niet. De foutcorrectie is in een aantal stappen vrij in te stellen, maar een sterkere foutcorrectie neemt wel (flink) meer ruimte in dan een zwakke foutcorrectie. Een station met een sterke foutcorrectie is met een zwakker signaal te beluisteren en komt dus verder.

De hoeveelheid ruimte per radiostation is vrij in te stellen. Zo zijn er stations die goed (96 - 128 kb/s) klinken, stations die redelijk tot voldoende (64 - 80 kb/s) en stations die ronduit slecht tot hooguit matig (48 kb/s) klinken. Uitstekend (CD-kwaliteit) is ook mogelijk, maar hiervoor ontbreekt (op dit moment) de benodigde ruimte.

karel1986

Bericht door karel1986 » 22 dec 2017 12:43

Super, dank je! Weet je ook wat dat "ber" betekent? En de term DBuV? Het valt mij op dat beide gegevens veranderen wanneer het ontvangst hoorbaar afneemt (tunnel in rijden b.v.) .

De waarde die achter de term "ber" staat gaat dan van 100 (goed ontvangst) , naar wel 20.000 (totaal geen ontvangst) en je ziet dan ook een soort zoekend/ onrustig signaal.
De waarde achter de term DBuV is bij goed ontvangst rond de -40 en gaat naar de -77 als ik geen ontvangst meer heb.

Enig idee hoe dat zit?

doc_nl

Bericht door doc_nl » 22 dec 2017 19:10

BER = Bit Error Rate, hoe hoger het getal hoe meer errors: https://en.wikipedia.org/wiki/Bit_error_rate
DBuV= Decibel micro volt = ontvangst sterkte. Hoe lager de waarde, hoe zwakker het signaal. Voor DAB wordt (ongeveer) -54 DBuV aangehouden als ik me niet vergis.

dipole

Bericht door dipole » 23 dec 2017 00:31

de BER waarde gebruikte de auto radio om te bepalen hoe goed het ontvangen station binnen komt.
Als er bijvoorbeeld afgestemd is op LXCLASSICS wat uitzend via het MTVNL netwerk wat meerdere regionale frequentie gebruikt, zal de autoradio wanneer de BER waarde zeer hoog word kijken of dit kanaal op 1 van de andere frequenties beter te ontvangen is en uiteindelijk besluiten om LXCLASSICS af te spelen via de andere (MTVNL) frequentie met een beter / lagere BER waarde.

(dit gebeurd op FM trouwens ook met de RDS data)

Plaats reactie